• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4805 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ آذر

يكي از صدها ناگفته برجام

وقتي‏۱۹ بهمن ۹۴ در بي‌‌نشاني و گمنامي ناگزير، نشان خدمت بر سينه‌ فخر ايران نشست

سخنگوي دولت بر هشدار وزارت اطلاعات در مورد ترور و پوشش  شبكه‌هاي جاسوسي از سوي نهادهاي امنيتي تاكيد كرد

«يكي از صدها ناگفته برجام»، تصويري است از حسن روحاني در حال نصب نشان خدمت بر سينه محسن فخري‌زاده. عليرضا معزي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رياست‌جمهوري ديروز در توييتر خود با انتشار اين تصوير نوشت: «‏۱۹ بهمن ۹۴ در بي‌‌نشاني و گمنامي ناگزير، نشان خدمت بر سينه‌ فخر ايران نشست اما حالا كه ‎ترور و نفرت دژخيمان، سرمايه‌اي بي‌‌بديل را از ايران ستانده، وقتش رسيده است كه بيشتر از او بشنويم. اين تصاوير يكي از صدها ناگفته برجام است كه براي نخستين‌بار فرصت انتشار مي‌يابد.» توييت معزي كنايه‌اي است به همه كساني كه پس از ترور محسن فخري‌زاده، انگشت اتهام را مستقيم به سمت دولت گرفتند. با اين حال اين توييت نيز نشان‌دهنده نقص جدي اطلاع‌رساني دولت است و مشخص مي‌كند كه روش كار دولت در حوزه رسانه‌اي و تبليغاتي با نقص‌هاي جدي روبرو است. بنابراين اگرچه ممكن است محدوديت‌هايي در انتشار تصوير تقديم مدال از سوي روحاني به فخري‌زاده وجود داشته اما به هر حال راه‌هاي ديگري براي نشان دادن رابطه خوب و مطابق قوانين و پروتكل‌هاي امنيتي با چهره‌هاي نظامي- علمي چون فخري‌زاده هم وجود داشته است.

 پس از ترور محسن فخري‌زاده برخي طيف‌هاي تندرو اصولگرا فارغ از مباحث امنيتي و حفاظتي و قصورهاي احتمالي صورت‌گرفته يك راست به سراغ دولت رفته و دستگاه ديپلماسي را متهم رديف اول توصيف كردند. آنها به اين موضوع تاكيد داشتند كه برجام و صدور اجازه دسترسي‌‌ها به بازرسان آژانس انرژي اتمي دلايل اصلي ترور اين چهره نظامي- علمي است. 
جواد كريمي قدوسي، نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي با انتشار توييتي يكي از اولين مقامات رسمي بود كه بعد از وقوع اين ترور، با نگاهي جرياني و جناحي به آن نگريست و مدعي شد كه ديدار محسن فخري‌زاده با يوكيا آمانو، مدير كل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي زمينه را براي ترور او فراهم كرده است. اين نماينده مجلس در توييتر خود نوشت: «جناب روحاني در زمان رياست شما بر قوه مجريه و با اصرار دشمن و تاكيد شخص جنابعالي دانشمند هسته‌اي كشورمان دكتر محسن فخري‌زاده با يوكيا آمانو مديركل سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ترتيب ملاقات داده شد، قطعا روزي بايد در محكمه عدالت پاسخگو باشيد كه اينچنين راحت سرمايه‌هاي كشور را در دسترس جاسوسان و قاتلان موساد قرار داديد.» اين ادعا آنقدر عجيب بود كه رجانيوز، يكي از رسانه‌هاي تندرو منتسب به اصولگرايان ادعاي كريمي‌قدوسي را تكذيب كرد و نوشت كه ديداري ميان فخري‌زاده و آمانو صورت 
نگرفته است.
بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي نيز بيانيه‌اي در مورد اظهارات كريمي قدوسي منتشر كرد و گفت كه فخري‌زاده «هيچگاه در هيچ ملاقاتي چه با مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و با هيچ بازرس و مقامي از آژانس ديدار، مصاحبه و ملاقات و مذاكره نداشته است.» پس از آن نيز عليرضا معزي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري نيز اظهارات كريمي قدوسي را «بي‌شرمانه» خواند و گفت كه چنين ادعايي «حتي اگر خيانتي آگاهانه هم نباشد، نيازمند پيگيري دقيق‌تر انگيزه‌هاست. اصرار چند ساله بر دروغگويي، اصلا عادي نيست.» اگرچه ادعاي كريمي‌قدوسي در فضاي مجازي از سوي مخالفان تندرو دولت به انحاي مختلف مطرح شد اما دولت مصرانه آن را تكذيب كرد و البته مقامات دولتي از جمله سخنگو نيز نسبت به طرح‌ مجلس و اظهارات نمايندگان آن‌ كه در چند روز اخير كه تنها گام‌هايي در راستاي سخت‌تر شدن شرايط تعامل بين‌المللي برداشته‌اند، واكنش نشان دادند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون