• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4114 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ خرداد

بزرگ‌ترين بودجه دفاعي امريكا به تصويب رسيد

بلند پروازي نظامي ترامپ

ميثم   سليماني

مجلس سناي امريكا روز دوشنبه به وقت محلي راي قاطعي به بودجه دفاعي 716 ميليارد دلاري امريكا در سال 2019 ميلادي داد. طبق قانوني كه پيشتر در مجلس نمايندگان و اكنون در مجلس سنا به تصويب رسيده است 639 ميليارد دلار در بودجه عمومي پنتاگون هزينه خواهد شد و 69 ميليارد دلار آن نيز به عنوان هزينه‌هاي اضافي جنگ در نظر گرفته شده است. اين بودجه نظامي اين اجازه را به پنتاگون مي‌دهد تا در راستاي توسعه زيردريايي‌هاي هسته‌اي قدم بردارد و اين موضوع باعث رونق شركت‌هاي كشتي‌سازي مي‌شود كه از جمله آن مي‌توان به شركت هانتينگتون انگلس و جنرال دايناميك اشاره كرد. در اين بين چنين بودجه‌اي در امريكا نه تنها كم سابقه بلكه بي‌سابقه بوده است. اكنون پنتاگون دست بازتري در توسعه پرداخت‌هاي خود براي طراحي و ساخت جت‌هاي جنگي جديد دارد. از طرفي اين لايحه راه را براي افزايش 6/2 درصدي حقوق كاركنان ارتش باز مي‌گذارد. اگرچه در كليت بودجه هيچ اختلافي ميان سنا و مجلس نمايندگان وجود ندارد اما ممكن است در ادامه لوايحي در سنا و مجلس نمايندگان مطرح شود كه چارچوب هزينه كرد و محدوديت‌هاي پنتاگون در اين زمينه به نحوي مشخص شود. سناتور جمهوري‌خواه ايالت اوكلاهاما، جيم اونوف هفته گذشته عنوان كرده بود كه اين بودجه تاكيد جديدي بر دفاع از امريكا دارد و به افرادي كه تصميم‌هاي حرفه‌اي مي‌گيرند كمك مي‌كند.

هرچند صحبت‌هايي در خصوص اصلاحات در اين بودجه دفاعي در امريكا مطرح بود و بنا بود اين اتفاق در كميته نيروهاي مسلح سنا صورت گيرد اما رهبران جمهوري‌خواه سنا با مذاكراتي كه انجام دادند جلوي اصلاحات را گرفتند تا ديگر نيازي به بازگشت لايحه به مجلس نمايندگان وجود نداشته باشد. از همين رو تمامي پيشنهادات اصلاحي از سمت جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها به نحوي بسته شد. برخي سناتورها مانند اليزابت وارن معقتد بودند كه اگر اين لايحه بودجه به مجلس نمايندگان باز مي‌گشت بهترين فرصت براي تصويب آن از دست مي‌رفت.

لايحه اصلاحي

با اين حال سناتورها مقرراتي را براي بازگرداندن مجازات‌هاي شديد عليه شركت ZTE براي نقض قوانين تحريمي ايالات متحده اتخاذ كردند. اين لايحه دوحزبي از سمت سناتور تام كاتن از حزب جمهوري‌خواه و سناتور كريس ون هالن از حزب دموكرات ارايه شده است كه كاملا معكوس معامله‌اي است كه توسط دولت براي كاهش تحريم‌هاي اين شركت با دولت چين منعقد شده است. وزارت بازرگاني امريكا در اوايل ماه جاري اعلام كرد كه قراردادي را به ZTE براي پايان دادن به تحريم‌ها منعقد كرده است و طرفين در اين زمينه به توافق رسيده‌اند و بنا شده است كه اين كمپاني يك ميليارد دلار نقدي بابت نقض تحريم‌هاي امريكا به عنوان جريمه بپردازد و هيات‌مديره جديدي در اين كمپاني منصوب شود. كاخ سفيد هشدار داده است كه تلاش‌هاي كنگره براي لغو اين توافق موجب جدايي دو قدرت و نقض توافق خواهد شد. طبق گزارش پوليتيكو مقام‌هاي نظامي و اطلاعاتي امريكا هشدار داده‌اند كه ارسال فناوري‌هاي پيشرفته به شركت‌هاي نزديك به دولت چين از جمله ZTE و هوآوي مي‌تواند براي جاسوسي و حملات سايبري عليه ايالات متحده استفاده شود.

لازم به ذكر است كه در مذاكرات مربوط به بودجه دفاعي امريكا جان مك كين به عنوان رييس كميته نيروهاي مسلح مجلس سنا به دليل مبارزه با بيماري سرطان حضور نداشت و سناتور اونوف به عنوان يكي از جمهوري‌خواهان اداره جلسات را برعهده گرفت. برخي معتقد بودند كه چنين رويكرد و لوايحي مربوط به تفكر جان مك كين نيست، اما اونوف در پاسخ به اين ادعا گفت كه جان مك كين هرچند خودش در جلسه حضور ندارد اما لايحه‌اش اينجاست و اولويت‌ها و سياست‌هاي او در اين لايحه گنجانده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون