• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

سومين جلسه محاكمه دو متهم پرونده فساد نفتي برگزار شد

متهم پرونده: مرا با بابك زنجاني رو‌به‌رو كنيد

گروه سياسي|  صبح يكشنبه سومين جلسه رسيدگي به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در شعبه 28 دادگاه انقلاب در خيابان معلم تهران با حضور دو متهم پرونده، وكلاي مدافع آنها، وكلاي شركت نفت، وكلاي بانك مسكن، وكلاي سازمان تامين اجتماعي و كارشناسان بانك مركزي برگزار شد. دادگاهي كه محور اصلي آن بيشتر نحوه آشنايي بابك زنجاني با متهمان رديف دوم و سوم و همين‌طور نحوه آغاز فروش نفت بود. دفاعيات متهمان در مورد آنكه عافيت‌طلبان هنوز دستگير نشده‌اند با واكنش رييس دادگاه مواجه شد و قاضي مقيسه خطاب به او گفت: «شما آنها را معرفي كنيد.» در ابتداي جلسه قاضي مقيسه يادآور شد: در دو جلسه پيشين به اتهامات مهدي شمس پرداختيم. دفاعياتش را شنيديم كه البته هنوز ادامه دارد. بر اساس كيفرخواست قرائت شده توسط نماينده دادستان، مهدي شمس در جايگاه حاضر شود و دفاع خود را ارايه دهد. رييس شعبه 28 دادگاه انقلاب مجددا اتهامات مهدي شمس را به متهم تفهيم كرد و افزود: افساد في‌الارض از طريق مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مشاركت عالمانه و عامدانه در تشكيل شبكه سازمان يافته براي جعل و استفاده از اسناد مجعول، كلاهبرداري و پولشويي اتهامات نامبرده است. مهدي شمس، متهم رديف دوم پرونده موسوم به فساد نفتي از رياست دادگاه خواست تا به يكي از وكلايش اجازه دهد تا چند دقيقه‌اي به جاي او دفاع كند. فلاحتي، وكيل متهم رديف دوم خطاب به رياست دادگاه گفت: منشأ مشكلات امروز تحريم دشمنان است. اگر تحريم نبود اين مشكلات هم نبود. معامله‌اي بين دو شركت انجام مي‌شد، اگر پول ايران برمي‌گشت آيا شاكي وجود داشت؟ آيا مدعي‌العموم مي‌توانست طرح دعوا كند. وزارت نفت قانون خاص خود را دارد، يك شخص نمي‌تواند با دولت معامله كند، بايد يك شركت باشد. آن شركت از وزارت نفت، نفت بخرد و وجه آن را به دولت بازگرداند. شركتي از «اچ‌كي» نفت خريده و پولش را برنگردانده و موضوع فقط موضوع نفت نيست. پول نقدي هم هست كه وزارت نفت به برخي متهمان داده يا مصرف جاي ديگر شده يا نتوانسته‌اند ماموريت خود را انجام دهند. اين چه ربطي به موكلين ما دارد؟ موكلين ما بچه‌هاي اين نظام‌ هستند. باندي در ميان نيست كه همه با هم دست به دست هم دهند و مال بيت‌المال را تصاحب كنند. قاضي مقيسه در اين هنگام در واكنش به اين اظهارات وكيل مدافع مهدي شمس گفت: قرار نيست شعار بدهيد و رجزخواني كنيد، اينها حزب‌اللهي نيستند. مدعي‌العموم موارد را بررسي كرده و تشخيص داده كه شبكه سازمان‌ يافته‌اي هستند. اين موارد بر اساس اظهارات مدعي‌العموم و كيفرخواست پرونده است. يك شبكه سازمان يافته در داخل كشور با تعدادي افراد كه پرونده‌شان هم مطرح است بيت‌المال را غارت كردند. رييس دادگاه گفت: آقاي شمس شما مي‌گوييد عافيت‌طلب‌ها گوشه‌اي نشسته‌اند، شما آنها را معرفي كنيد. اگر هم ما به افرادي رسيديم شما به ما معرفي نكرديد، دستگاه‌هاي امنيتي نظام و قوه قضاييه به اينها رسيد. فلاحتي، وكيل متهم رديف دوم در ميان سخنان قاضي پرسيد: اگر پول‌ها برمي‌گشت اينها متهم بودند؟قاضي مقيسه هم پاسخ داد: در اينجا سوال و جواب نكنيد، مستدل و قانوني صحبت كنيد.
متهم رديف سوم: كاره‌اي نبودم
و فقط نظارت داشتم
در اين هنگام مهدوي، وكيل مدافع شركت نفت به منظور ارايه توضيحاتي از جاي برخاست و گفت: يك ميليارد و 427 ميليون و 500 هزار يورو به بابك زنجاني پرداخت شده است. بابك زنجاني گفته بود من بانك دارم و مي‌توانم پول شما را به دلار و يورو تبديل كنم. دي‌ماه 1391 چندين ماه از پرداخت‌ها گذشته بود و تبديلي انجام نشده بود. آقايان با آن پول‌ها چيزهاي ديگري خريده‌اند. وكلاي متهمان به اين اظهارات مهدوي انتقاد داشته و واكنش نشان دادند. قاضي مقيسه اعلام كرد: وكلاي آقايان شمس و فلاح اجازه صحبت دهيد. با شلوغ‌كاري كار درست نمي‌شود. جواب‌تان را آقاي مهدوي داد. آقاي شمس وكلايي انتخاب كرديد كه حرفي از قانون نزده‌اند، بلكه شعار داده‌اند و رجز خوانده‌اند. متهم رديف دوم پرونده موسوم به فساد نفتي با دستور قاضي مقيسه در جايگاه قرار گرفت و در دفاع از خود اظهار كرد: 91 بار در كيفرخواست زنجاني دروغگو خوانده شده، اما حالا كه نوبت من شده، او راستگو لحاظ شده است. من كسي را دروغگو نمي‌پندارم و قضاوت را بر عهده دادگاه مي‌گذارم. متهم رديف دوم پرونده موسوم به فساد نفتي گفت: يك سوال از همه وكلاي حاضر دارم و آن اينكه يك بشكه نفت معادل چند ليتر است؟ اين سوال را براي بزرگي اين عمليات مي‌پرسم. هر 5/7 دهم بشكه معادل يك تن است، حالا شما ببيند دو ميليون بشكه چه اقيانوسي است. ضمن اينكه من كاره‌اي نبودم و فقط نظارت داشتم. اين پرونده كيفري نيست و حقوقي است و موضوع بدهي و بدهكار مطرح است.
متهم: بابك زنجاني از قبل با وزير رفيق بوده است
متهم رديف دوم پرونده موسوم به فساد نفتي افزود: درخواست دارم يك دادگاه غيرعلني گذاشته شود و در رابطه با خيلي مسائل صحبت شود. قاضي مقيسه گفت: موضوع را بررسي مي‌كنم. متهم درباره ورود زنجاني به مجموعه نفت اظهار كرد: علم و اطلاع من در آن زمان از خريد هواپيما، بيشتر نبوده و پول هواپيماها نيز قبل از سال 91 پرداخت شده است. من سعي كردم به كشور كمك كنم. بابك زنجاني براي مذاكره با مسوولان نفت به لوزان مي‌رود و اصلا من حضور نداشتم. قاضي مقيسه گفت: شخص شما زنجاني را به جلسه برديد. همه جلسات و روند كار درباره فروش و خارج كردن نفت بوده و اصلا بحث خريد هواپيما و كشتي نبوده است. قاضي مقيسه اظهار كرد: شما مانع بازگشت محموله نفتي به ايران شدي؟ متهم در پاسخ گفت: من به خاطر ضرر و زيانش گفتم. مي‌خواستم از بابت خيرخواهي كمك كنم. قاضي گفت: آقاي زنجاني مي‌گويد مجري كارهاي ما آقايان شمس و فلاح بوده‌اند. متهم تاكيد كرد: اصلا چنين چيزي نيست و ايميل‌هاي زنجاني موجود است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون