• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3904 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور

سخنگوي دولت:

حل مشكل ورود زنان به ورزشگاه‌ها صبوري مي‌خواهد

گروه سياسي

«در اين زمينه اقداماتي در سال‌هاي گذشته صورت گرفته منتها چون هنجارهاي ارزشي از طرف عده‌اي حساب مي‌شود نياز به بردباري و صبر بيشتري دارد. آقاي روحاني واقعا پايبند است كه حقوق شهروندي رعايت شود و اميدواريم در آينده شاهد رفع اين مشكلات باشيم. » اين را سخنگوي دولت به عنوان رويكرد دولت در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها وحواشي به وجود آمده پس از ماجراي بازي فوتبال ايران و سوريه گفته است تا روشن كند كه موضع دولت در اين مورد چيست. درست در روزهايي كه رييس‌جمهور تاكيد كرده است كه منشور حقوق شهروندي را تنها براي انتخابات ننوشته است و حالا سخنگوي دولت مي‌گويد كه رييس‌جمهور پايبند حقوق شهروندي است و بايد براي حل اين مشكل صبر و بردباري به خرج داد.
تغييرات در سطح مديران عالي استان‌ها در حال انجام است
سخنگوي دولت با بيان اينكه در سطح مديران عالي استان‌ها تغييراتي در حال انجام است، گفت: در اين زمينه ممكن است از برخي تقدير شود و برخي از استانداران در استان‌هاي ديگر مشغول كار شوند. به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري هفتگي روز گذشته خود با رسانه‌ها درباره تغييرات احتمالي استانداران عنوان كرد: همانطور كه حداقل 50 درصد كابينه تغيير كرد در سطح مديران عالي استان‌ها هم تغييراتي در حال انجام است و ممكن است از عده‌اي تقدير كنيم و برخي هم در استان‌هاي ديگر شروع به كار كنند. وزير كشور با تامل و سرعت لازم اين موضوع را دنبال مي‌كند. سخنگوي دولت درباره آنچه تخلفات مديران دولتي و استانداران خوانده مي‌شود، اظهار كرد: آنها وظايف قانوني خودشان را انجام دادند. اينكه استانداري در دوران انتخابات حاضر شود و از عملكرد دولت و نه از يك كانديداي خاص دفاع كند طبع كار خود بوده البته براي قوه‌قضاييه حق استقلال و انصاف قائليم واگر شكايتي از سوي جريان رقيب دولت صورت گرفته باشد، مي‌دانيم با دقت و انصاف رسيدگي خواهد كرد.
از اهرم ديپلماتيك براي حل اتفاق غيرانساني ميانمار استفاده مي‌كنيم
وي با اظهار تاسف از اتفاقات ميانمار تاكيد كرد: درباره اين رخداد غم‌انگيز و ضد انساني، ما دولت و ارتش ميانمار را مسوول كشتارها و قتل‌عام‌ها مي‌دانيم. فراتر از آنچه در توان‌مان باشد انجام مي‌دهيم و آقاي روحاني هم در سفر اخير خود براي كمك به آسيب ديدگان فعاليت‌هايي داشت. ما از همه اهرم‌هاي ديپلماتيك براي كمك به حل اين اتفاق غيرانساني استفاده خواهيم كرد. نوبخت در واكنش به صحبت‌هاي اخير علي‌اكبر صالحي يادآور شد: برجام يك قرارداد بين‌المللي بين ايران و6 كشور ديگر است كه امريكا يكي از آنها است. الان فضاي بين‌المللي و حقوقي تغيير كرده و ما از سوي سازمان ملل وشوراي امنيت شاهد لغو تحريم‌ها هستيم. غير از امريكا اراده بقيه را براي همكاري كاملا مشاهده مي‌كنيم و كشوري كه بخواهد از اين قرارداد بين‌المللي خارج شود خودش ايزوله خواهد شد. وي ادامه داد: ما در راستاي تامين منافع ملي‌مان بهترين تصميم را مي‌گيريم و فقط از يك مرجع تصميم گرفته نمي‌شود بلكه نهادهاي مختلف نقش خواهند داشت. بازنده اقدام احتمالي امريكا خود امريكا خواهد بود. آقاي صالحي هم يك مسوول باتجربه و مطلع هستند و مطالبي كه مي‌گويند قابل اعتنا و دقيق است. بايد اين حق را براي آقاي صالحي به‌عنوان يك فرد مطلع قائل شويم كه حرف سنجيده مي‌زند اما اگر نياز به تغيير باشد در قالب بيانيه يا شفاها اعلام مي‌شود كه موضع رسمي دولت چيست. موضع رسمي دولت تعريف شده است و آنچه دولت تصميم مي‌گيرد را سخنگو اعلام مي‌كند.
حل مشكل ورود به استاديوم نياز به صبر و بردباري دارد
سخنگوي دولت همچنين در واكنش به اظهارات اخير آمانو تصريح كرد: جاي هيچ ترديدي نيست كه جمهوري اسلامي ايران پايبند پيمان مرتبط با برجام بوده و اين بحث‌ها منتفي است. معلوم هم شد كه حرف‌هاي دولتمردان امريكايي بي‌پايه و غيرحقوقي بوده است. وي درباره خروجي هيات نظارت بر اجراي برجام گفت: اين هيات خارج از دولت است و همه اركان اصلي نظام در آن موثر هستند و بهتر است به آنها اعتماد كنيد كه كارشان را درست انجام مي‌دهند. نوبخت در پاسخ به سوالي درباره اتفاقات فوتبال ايران و سوريه و مساله حقوق شهروندي تصريح كرد: در اين زمينه اقداماتي در سال‌هاي گذشته صورت گرفته منتها چون هنجارهاي ارزشي از طرف عده‌اي حساب مي‌شود نياز به بردباري و صبر بيشتري دارد. آقاي روحاني واقعا پايبند است كه حقوق شهروندي رعايت شود و اميدواريم در آينده شاهد رفع اين مشكلات باشيم.
چرا  ارز مسافرتي حذف شد؟
نوبخت در پاسخ به اين سوال كه چرا آمارهاي داده شده در سفره مردم ديده نمي‌شود، تاكيد كرد: اينها آمارهاي رسمي كشور و قابل مشاهده است. در بهار امسال از 920 هزار نيروي جديدي كه وارد بازار كار شدند 703 هزار نفر مشغول به كار شدند كه اين آثار سرمايه‌گذاري‌ها و تلاش‌ها است. وي درباره اينكه آيا حذف ارز مسافرتي در راستاي تك نرخي كردن قيمت ارز است، خاطرنشان كرد: اين ارز براي يك‌بار آن هم 300دلار داده مي‌شد و از اين امكان مي‌شود براي كالاهاي واسطه‌اي كه مي‌تواند به توليد ما كمك كند استفاده كرد. البته براي زائرين اربعين در حد 200 دلار داده مي‌شود. شايد جهت يكسان‌سازي عمل شود ولي به اين شكل نيست كه نرخ بازار امروز را مبني در نظر بگيريم بلكه تعديلاتي خواهيم داشت. سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره رعايت حقوق احزاب در دولت بيان كرد: دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندي نه تنها نسبت به حقوق همه شهروندان بلكه نسبت به حقوق احزاب كه ابزارهاي اعمال مردم‌سالاري هستند پايبند است. تعداد احزاب در دولت يازدهم افزايش داشته و احزاب چه موافق و چه مخالف و چه منتقد دولت بر مبناي حقوق شهروندي‌شان رسما فعاليت مي‌كنند و دولت هم همه امكانات را براي‌شان فراهم خواهد كرد.
از هيچ اقدام محدودكننده آزادي مردم حمايت نمي‌كنيم
وي درباره احتمال ايجاد محدوديت براي شبكه‌هاي اجتماعي از سوي برخي نهادها و رويكرد دولت در اين مورد اظهار كرد: اينكه با چه نياتي افراد در پاره‌اي از موارد مطالبي را مي‌گويند شايد وجهه خيرخواهانه دارد. دولت استفاده از اين فضاها را در راستاي حقوق شهروندي مي‌داند و از هيچ اقدامي كه فضاي آزادي مردم را محدود كند حمايت نمي‌كند. ما نمي‌توانيم استقلال را فداي آزادي و آزادي را فداي استقلال كنيم پس دولت از حقوق واقعي مردم در دسترسي به اين فضاها حمايت مي‌كند. رييس سازمان برنامه وبودجه در ادامه درباره ابقاي مديران گذشته و چگونگي تحقق وعده استفاده از جوانان و زنان يادآور شد: آقاي رييس‌جمهور به همه وزرا گفته بايد تعدادي از مديران‌شان بانوان و جوانان باشند. خيلي از وزارتخانه‌ها اين اقدام را كرده‌اند. وي با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت گفت: بدون ترديد اين حضور مي‌تواند فرصت ايجاد كند كه هم شهردار از سياست‌هاي دولت مطلع شود و مشكلاتش رابگويد و هم متقابلا دولت انتظاراتش را بيان و از اين ظرفيت استفاده كند. اين اتفاق دوسويه و مثبت است.
امكانات‌مان همين قدر است
وي در پاسخ به سوالي درباره مشكلات بازنشستگان و صندوق‌هاي بازنشستگي يادآور شد: بر ما واجب است كه به مطالبات و انتظارات بازنشستگان محترم احترام بگذاريم و درب‌هاي دولت هم هميشه بر روي نمايندگان آنها باز بوده است. تاكيد رييس‌جمهور و هيات دولت اين بوده كه در اين زمينه بايد كاري انجام دهيم. سخنگوي دولت ادامه داد: اينكه نتوانستيم همه خواسته‌ها را پاسخ دهيم دليل بي‌توجهي نيست بلكه امكانات‌مان همين قدر است و اگر كسي به خيابان بيايد و حرفش را بزند من بسيار شرمنده مي‌شوم كه چرا در محيط محترمانه‌اي حرف‌ها گفته نشود. به همكاران هم گفتم از نماينده تشكل‌ها دعوت كنند بيايند و با احترام نظرات آنها را بشنويم و توضيحات را ارايه كنيم. وي درباره پيشنهاد رييس كميته امداد براي انتقال يارانه‌ها از دولت به كمتيه امداد و بهزيستي عنوان كرد: جناب آقاي فتاح فرد سليم النفسي است كه اين مساله را به من هم منعكس كرده. در مورد هدفمندي ما بر مبناي تبصره 14 بودجه عمل مي‌كنيم. پيشنهاد ما هم اين است كه آنچه درباره مددجويان است به خود اين نهادها بدهيم.
انتظار ستاد اقتصاد مقاومتي اختياراتي فراي قوه مجريه است
نوبخت با اشاره به جلسه ديروز ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي و اظهارات جهانگيري درباره اختيارات اين ستاد تاكيد كرد: چون محدوده فعاليت اجرايي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي فقط قوه مجريه نيست و ساير قوا هم هستند انتظارات ستاد اين است از اختياراتي استفاده كند كه فراتر از قوه مجريه نافذ باشد. وي در پاسخ به سوالي درباره كسري بودجه تاكيد كرد: عدم تحقق درآمدها مي‌تواند به كسري بودجه منجر شود. ما الان عدم تحقق درآمدها را داريم ولي قول مي‌دهيم با كسري بودجه مواجه نشويم. سخنگوي دولت درباره برنامه سفر رييس‌جمهور به نيويورك يادآور شد: برنامه‌ريزي‌ها انجام شده اما هميشه بايد با احتياط حرف بزنيم چون تا لحظه آخر ممكن است تغييراتي به وجود آيد. وي در پاسخ به سوالي درباره پيگيري حقوقي پرونده سرقت اموال ايران توسط امريكايي‌ها خاطرنشان كرد: در اين زمينه كميته ويژه حقوقدانان براي اعلام جرم، پيگيري و انجام مذاكرات تشكيل شده ولي بعضي از پرونده‌ها سال‌ها طول مي‌كشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون