• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3904 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور

آلماني‌ها همچنان رقيب قدر فرانسوي‌ها در بازار ايران

حضور بنز در ايران رسمي شد

گروه اقتصادي

بالاخره با امضاي قرارداد ميان هيات ايراني و آلمان‌ها حضور بنز در ايران رسمي شد. هنوز مهر برجام خشك نشده بود كه چرخ‌هاي هواپيماي آلمان‌ها بر باند فرودگاه مهرآباد باز شد و نخستين قرارداد پسابرجامي به نام اروپايي‌ها رقم خورد، تا سهم اروپانشينان از برجام مشخص شود. آلمان‌ها كه سابقه خوشي در همكاري با ايراني‌ها دارند بي‌سروصدا نخستين قرارداد پسابرجامي صنعت خودروي ايران را به نام خود ثبت كردند. اين در حالي بود كه تصور مي‌شد رقيب قدر آنها يعني فرانسوي‌ها با همه سروصداهايي كه به راه انداخته بودند، در رقابت با ساير رقبا برنده خواهند شد كه چنين نشد. با اين حال انعقاد قرارداد جديد خودرويي با الزام صادرات و سرمايه‌گذاري و البته ساخت داخل توسط آلمان‌هاي سختگير موجب شد تا پرونده قراردادهاي خودرويي خاص شود. البته مرسدس بنز شركت نوپايي در ايران نيست و سابقه حضورش در ايران به سال‌هاي پيش از انقلاب باز مي‌گردد. حتي زماني كه همه برندهاي اروپايي ايران راترك كردند اين برند همچنان دفتر مركزي‌اش در ايران را حفظ كرد تا اينكه تحريم‌هاي غربي به حدي شديد شد كه امكان حضور در ايران باقي نماند، اين شركت آلماني هم دفترش راترك كرد تا به محض امضاي برجام حضور مجددشان در ايران را جشن بگيرند. آلمان‌ها وقتي به ايران آمدند پاي قراردادي را امضا كردند كه طي آن ملزم مي‌شدند تا شركتي مشترك را با آبي پوشان جاده مخصوص تاسيس كنند و با توليد مجدد خودروهاي سنگين وارد بازار ايران شوند. البته مرسدس‌بنز پيش از انقلاب، 30 درصد از سهام موتور‌سازي تبريز «ايدم» را مي‌خرد؛ به اين طريق قصد داشت با توليدات ايران بازار قاره آسيا و بخشي از آفريقا را تامين كند. بعد از حضور مجدد در ايران مشخص شد كه ايدم دوباره قرار است وجه اشتراك دو كشور در قرارداد خودرويي باشد. بنا بر آنچه هاشم يكه‌زارع، مديرعامل ايران‌خودرو در زمان امضاي قرارداد جديد اعلام كرد، بنز به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده كاميون در جهان و ايران‌خودرو كه بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه به‌شمار مي‌آيد، قصد دارند با تاسيس يك شركت مشترك، از مزيت‌هاي نسبي يكديگر استفاده كرده و ضمن تحكيم جايگاه خود، يك قطب توليد خودروهاي كار و تجاري را در منطقه ايجاد كنند كه مبتني بر سرمايه‌گذاري مشترك است. بر اساس تفاهمنامه‌اي كه با بنز امضا شده است، سهم ايران‌خودرو ديزل در اين شركت 51 درصد و سهم بنز 49 درصد است. در بيانيه نيز آنچه مورد تاكيد قرار گرفته است، سرمايه‌گذاري مشترك براي توليد منطقه‌اي كاميون‌هاي مرسدس‌بنز و قطعات قواي محركه، تاسيس شركت مشترك فروش كاميون‌هاي مرسدس‌بنز و قطعات آنها در ايران و همچنين خريد بخشي از سهام شركت محور‌خودرو (توليدكننده اكسل) در كنار ايدم توسط دايملر است. علاوه بر اين، دو طرف درصدد هستند سرمايه‌گذاري مشتركي براي فروش وسايل نقليه تجاري و باري مرسدس داشته باشند. ضمن اينكه دايملر اعلام كرد براي تحقق اين برنامه‌ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ايجاد خواهد كرد.
بحث شيرين «سواري»
حتي در آن زمان اعلام شد كه طبق توافقات انجام‌شده قرارداد پنج‌ساله‌اي با بنز امضا خواهد شد كه براساس آن شركت ستاره ايران به عنوان واردكننده و شركت تاپ‌خودرو به عنوان توليدكننده، كار واردات و همچنين توليد و عرضه خودروهاي بنز در ايران را آغاز خواهند كرد. ضمن آنكه بنز ابراز تمايل كرده است كه 50 درصد شركت ستاره ايران را خريداري كند.
همچنين بنابراعلام ايران‌خودرو ديزل، در دور تازه همكاري با بنز، ارزيابي و بررسي آمادگي شبكه خدمات پس از فروش يكي از پيش‌شرط‌هاي مهم است. در برنامه جديد اين شركت، پيش از عرضه هر محصول، شبكه خدماتي آن ايجاد مي‌شود و ايران‌خودرو ديزل اين تعهد را با همكاري بنز دنبال خواهد كرد. بر اين اساس دو طرف تصميم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شركت خدمات پس از فروش «گواه» نسبت به واگذاري اين شركت به شركت مشترك ايران‌خودرو و بنز اقدام كنند. و حالا پس از گذشت چندين ماه از توافق اوليه اين‌بار مسوولان ايران خودرويي به آلمان رفتند تا با حضور سفير ايران در آلمان قرارداد ايران خودرو و مرسدس بنز در قالب شركت مشترك رسما امضا شود. طبق گزارشي كه در اين خصوص منتشر شده است گروه صنعتي
ايران خودرو و شركت مرسدس بنز قرارداد ايجاد شركت مشترك در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري را امضا كردند. همچنين قرارداد دو شركت مشترك ديگر نيز در ماه‌هاي آينده نهايي مي‌شود. اين قرارداد روز سه‌شنبه ميان شركت ايران‌خودروديزل به نمايندگي از گروه صنعتي
ايران خودرو  و شركت بنز، در سايت توليد وورث، مقر اصلي مرسدس بنز به امضا رسيد.
 در امضاي اين قرارداد علي ماجدي سفير ايران در آلمان، مهندس محسن صالحي‌نيا معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهندس هاشم يكه‌زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو و جمعي از مديران ارشد دو شركت حضور داشتند. هاشم يكه‌زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در اين مراسم با اشاره به امضاي قرارداد و تفاهمنامه با شركت بنز در توليد و فروش محصول سواري ابراز اميدواري كرد كه با توجه به همكاري‌هاي دو شركت در حوزه خودروهاي تجاري همكاري طرفين در خصوص تفاهمنامه و قرارداد سال گذشته نيز به همين منوال پيگيري شود. اين گزارش تاكيد مي‌كند كه قرارداد خودروهاي تجاري كه امضا شد شامل ايجاد شركت مشترك در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري است. اين شركت، به صورت انحصاري مسووليت فروش محصولات تجاري مرسدس بنز را بر عهده خواهد داشت. همچنين شركت دوم كه قرارداد آن در ماه آينده نهايي مي‌شود، مسووليت توليد را برعهده دارد و نسل فعلي و آينده كاميون آكتروس از جمله توليدات اين شركت خواهد بودنسل فعلي آكتروس تا سال ۲۰۱۹ توليد شده و نسل جديد اين كاميون نيز از سال ۲۰۱۹ به بعد بر اساس استانداردهاي روز اروپا توليد خواهد شد. در فاز بعدي نيز خط توليد جديد ديگري پيش‌بيني شده است. بر اساس برنامه، ساخت داخل شركت مشترك توليدي در سال نخست به ۲۰ درصد خواهد رسيد و اين ميزان در صورت صرفه اقتصادي مي‌تواند به ۳۰ تا ۵۰ درصد افزايش پيدا كند. بر اساس اين گزارش نيازسنجي و توليد محصولات جديد و جايگزيني با محصولات فعلي نيز در برنامه شركت مشترك توليدي ايران‌خودرو و دايملر پيش‌بيني شده است. همچنين شركت ديگر در حال مذاكره در خصوص توليد موتور ميان شركت ايران‌خودروديزل و دايملر بوده كه وظيفه آن توليد موتورهاي جديد بر اساس نياز بازار در شركت مشترك جديد است. شركت مرسدس بنز نخستين برند خودروهاي تجاري در دنيا را در اختيار دارد كه امضاي قرارداد سرمايه‌گذاري مشترك با ايران خودرو بيانگر امنيت سرمايه‌گذاري در ايران است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون