• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4066 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ فروردين

شمارش معكوس تا نمايشگاه سي و يكم

متخلفان را به نمايشگاه كتاب راه مي‌دهند؟

حدود دو هفته تا زمان برگزاري سي و يكمين نمايشگاه كتاب تهران باقي مانده و در اين شمارش معكوس، تكليف بعضي از جزييات اين نمايشگاه مانند حضور ناشران متخلف مشخص مي‌شود.

تخلف در هر زمينه‌اي ممكن است اتفاق بيفتد و نمايشگاه كتاب هم با همه بار فرهنگي اي كه دارد، از اين قاعده مستثني نيست. سال گذشته در جريان برگزاري نمايشگاه كتاب، از مجموع سه هزار ناشر حاضر در اين گردهمايي فرهنگي، بيش از 150 ناشر كه البته حدود 2/5 درصد ناشران را تشكيل مي‌دادند، مرتكب تخلفاتي شدند و همان زمان اعلام شد كه اين ناشران در دوره سي و يكم اجازه حضور در نمايشگاه را نخواهند داشت.

تخلفات اين ناشران عموما به مسائلي مانند فروش كتاب‌هاي ناشران ديگر، نقد كردن بن‌هاي الكترونيك خريد كتاب، واگذاري غرفه به ديگران، فروش كتاب‌هاي بدون مجوز و شناسنامه و ثبت‌نام كلاس‌هاي آموزشي و... را شامل مي‌شد و بيشترين آمار تخلف (146 مورد از 227 مورد تخلف)، به فروش كتاب ناشران ديگر مربوط بود. مرداد پارسال جلسات هيات تجديد نظر رسيدگي به تخلفات ناشران حاضر در سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران هم به پايان رسيد و پس از بررسي پرونده ۴۲ ناشر معترض به آرا، پرونده ۱۰ ناشر مستحق تخفيف اعلام شد. به ويژه اينكه برخي از اين ناشران سابقه پنجاه سال فعاليت داشتند. با اين حال سال گذشته با قطعيت گفته شد كه ناشران خطاكار از شركت در نمايشگاه امسال محروم مي‌شوند و اينچنين بود كه سامانه ثبت‌نام در نمايشگاه سي و يكم براي اين ناشران بسته بود ولي با توجه به درخواست آنان براي اعمال اغماض در اين زمينه و اينكه تعداد زيادي از آنها در نامه‌نگاري‌هايي با وزارت ارشاد با پذيرش تخلفات خود، متعهد شده‌اند كه امسال هيچ‌گونه تخلفي نخواهند داشت، هنوز تصميم‌گيري قطعي انجام نشده است و آنگونه كه همايون اميرزاده، رييس هيات رسيدگي به تخلفات سي و يكمين نمايشگاه، به «مهر» مي‌گويد، بعد از درخواست و نامه‌نگاري اين ناشران، برگزاركنندگان نمايشگاه نيز پيشنهادهاي خود را در اين زمينه به رييس نمايشگاه كه عالي‌ترين مقام مسوول در اين رويداد فرهنگي است، اعلام كرده‌‌اند.

او احتمال مي‌دهد تا پايان هفته آينده، نحوه مواجهه با اين دسته از ناشران، نوع تخلفاتي كه انجام شده است و اينكه آيا قابل چشم‌پوشي هست يا خير، اعلام شود.

رييس هيات رسيدگي به تخلفات ناشران درباره پيشنهادهاي اين هيات توضيح داده است كه بخشي از اين پيشنهادها به نوع تخلفات مربوط است چون تخلفات صورت گرفته در نمايشگاه متفاوت است و پيشنهاد شده كه در اين مورد، تفكيكي انجام شود. بخشي از پيشنهادها هم به اين موضوع توجه دارد كه مشخص شود آن تخلف توسط آن ناشر، تكرار خواهد شد يا نه؟

مناسبت چهلمين سال پيروزي انقلاب نيز از ديگر موضوعاتي است كه برگزاركنندگان نمايشگاه را مجاب كرده است كه شايد بهتر باشد امسال براي ناشران متخلف تخفيفي قايل شوند و از خطاي آنان بگذرند. با اين حال همانطور كه اميرزاده مي‌گويد پس از بررسي اين پيشنهادها از سوي رياست نمايشگاه كتاب تهران، در مورد احكام نهايي صادر شده در دوره قبل براي تعدادي از ناشران متخلف، تصميم‌گيري مي‌شود.

هرچند هنوز حضور ناشران متخلف در نمايشگاه امسال مبهم است ولي يكي، دو ناشر با قطعيت اعلام كرده‌اند كه از شركت در اين دوره از نمايشگاه انصراف داده‌اند.

در نخستين سال‌هايي كه نمايشگاه كتاب تهران به مصلي منتقل شده بود، تعدادي از ناشران كه معتقد بودند جاي مناسبي به غرفه‌هاي آنان اختصاص داده نشده، از حضور در اين رويداد كناره‌گيري مي‌كردند ولي به مرور اين وضعيت تغيير كرد اما مدتي است برخي از ناشران، مساله‌اي ديگر را به عنوان نوعي خطر تلقي مي‌كنند؛ راه‌اندازي باغ كتاب، مكاني با امكاناتي بسيار بيشتر از كتابفروشي‌هاي خيابان انقلاب.

تعدادي از ناشران معتقدند در وضعيتي كه كتابفروشي‌ها به سختي امور خود را مي‌گذرانند و خود را سرپا نگه داشته‌اند، چنين مكاني مي‌تواند نوعي تهديد براي آنان به شمار بيايد. با همين نگاه است كه امسال بعضي ناشران از حضور در نمايشگاه انصراف داده‌اند و مردم را دعوت كرده‌اند از كتابفروشي‌هاي محله خود كتاب بخرند و به اين شيوه از اقتصاد خرد كتابفروشي‌ها حمايت كنند.

 

مناسبت چهلمين سال پيروزي انقلاب نيز از ديگر موضوعاتي است كه برگزاركنندگان نمايشگاه را مجاب كرده است كه شايد بهتر باشد امسال براي ناشران متخلف تخفيفي قايل شوند و از خطاي آنان بگذرند. با اين حال همانطور كه اميرزاده مي‌گويد پس از بررسي اين پيشنهادها از سوي رياست نمايشگاه كتاب تهران، در مورد احكام نهايي صادر شده در دوره قبل براي تعدادي از ناشران متخلف، تصميم‌گيري مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون