• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4066 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ فروردين

ارگونومي چيست؟

ارگونومي علم مطالعه چگونگي موثر بودن افراد در محيط كاري‌شان است؛ همچنين با عوامل ريز و درشتي مرتبط است كه مي‌توان آنها را در نظر گرفت تا كارمندان در طول روز بهره‌ورتر باشند. به عبارت ساده‌تر، مطالعه ارگونوميك براي تشخيص اين‌ امر طراحي شده كه آيا كارمند سودمندي تمام‌وكمال خود را در محل كارش به اجرا مي‌گذارد يا نه. اگر در اين بررسي به اين نتيجه برسيم كه بهره‌وري كارمند افزايش مي‌يابد و او از تغيير وسايل كار مانند صندلي، ميز، مانيتور و غيره «بهره‌مند» مي‌شود، اين تغييرات لازم براي مطمئن كردن كارمند است كه متحمل آسيب نخواهد شد و قادر است از اين پس كارش را با ميزان بهره‌وري كامل انجام دهد. متاسفانه در بسياري از محيط‌هاي كاري، ارگونومي موضوع مطرحي نيست و در نتيجه افراد با مشكلات بلندمدتي مانند كمردرد، سندروم تونل‌كارپ، گردن‌درد، مشكلات بينايي و غيره روبه‌رو مي‌شوند. فوايد كار در محيط ارگونوميك بي‌شمار است اما مهم‌ترين فوايد آن هم براي روسا و هم براي كارمندان جذاب است؛ مانند كاهش هزينه‌هاي افزايش بهره‌وري، بهبود روحيه كارمند و تقويت كيفيت كار. هرچه افراد مشغول به كار در محيط ارگونوميك بيشتر باشند در نتيجه عوامل خطر كمتر و كوچك‌تر مي‌شوند و در عوض مقدار هزينه خسارت به كارمندان نيز كاهش مي‌يابد. فراهم كردن فضايي آرام و راحت براي كارمندان، خطر بروز آسيب هنگام فعاليت را پايين مي‌آورد و آنها احساس مي‌كنند در شركت‌شان جايگاه ارزشمندي دارند چراكه از آنها مراقبت مي‌شود. آمار و ارقام نشان از آن دارد كه بسياري از بزرگسالان بيش از 70 درصد از ساعت بيداري‌شان را به نشستن مي‌گذرانند و در زندگي روزانه آنها فعاليت جسمي جايگاه آنچناني ندارد. حضور كامپيوتر در زندگي انسان به كاهش فعاليت جسماني منجر شده است به اين دليل كه بسياري از بزرگسالان در مشاغل دفتري مشغول به كار هستند؛ شغل‌هايي كه آنها را ملزم به نشستن پشت ميز مي‌كند. فراهم كردن محيط كاري ارگونوميك براي كارمندان فقط بر عهده كارفرمايان نيست؛ در ادامه چهار راهكار براي بهبودي وضعيت محيط كار را پيشنهاد كرده‌ايم:

1- وضعيت طبيعي خود را پيدا كنيد؛ وقتي روي صندلي نشسته‌ايد پاها را جلوي خود روي زمين بگذاريد و دست‌ها را روي ران‌ها، شانه‌ها رها و كمي به عقب تكيه بدهيد. اين وضعيت بايد احساس راحتي به شما بدهد.

2- جاي‌گيري موس و كيبورد؛ ارتفاع: حدود 6 سانتيمتر بالاتر از پاها. شيب: شيب‌ كيبورد را تا حد امكان كم كنيد و دورتر از خودتان قرار دهيد.

3- جاي‌گيري مانيتور؛ فاصله: تكيه بدهيد و دست‌تان را دراز كنيد، انگشتان‌تان بايد به مانيتور برسد. ارتفاع: چشمان‌تان را ببنديد، آنها را باز كنيد. چشم شما بايد روبه‌روي آدرس بار صفحه گوگل باشد.

4- تنظيم صندلي؛ شكل: به حالت طبيعي فكر كنيد. طول: وقتي راحت نشسته باشيد بايد به اندازه يك مشت بين صندلي و پاي‌تان فضا باشد. ارتفاع: وقتي نشسته‌ايد بايد پاي‌تان روي زمين قرار بگيرد.

5- بلند شويد و راه برويد! انجام فعاليت‌هاي جسماني بخش اساسي تداوم زندگي سالم است. پس بلند شدن و كشيدن عضلات‌تان در طول روز را فراموش نكنيد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون