• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4067 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين

گزارشي از راز موفقيت كسب‌و‌كارهاي اينستاگرامي

دنياي اينفلوئنسرها

فريبا رسولي

 

 

«تحويل يك‌روزه، امكان پرو رايگان 4 مدل و سايز در منزل، ارسال رايگان به سرتاسر ايران». همين سه شعار تبليغاتي جذاب كافي است براي اينكه مانتويي شيك را به صورت آنلاين آن هم با قيمتي تقريبا مناسب خريداري كرد. محال است سري به صفحه ريس كالكشن در اينستاگرام بزنيد و براي خريد مانتوهاي آن وسوسه نشويد. اگر دقت كرده باشيد هميشه بيشتر خانم‌هاي ايراني شيك‌پوش از وجود مانتوهاي به اصطلاح اجق وجق در برخي فروشگاه‌هاي تهران گلايه دارند. فروشگاه‌هاي مانتو هفت‌تير، ونك، وليعصر و... را ديده‌اند اما نتوانستند پس از ساعت‌ها گشتن در اين نقاط مانتو يا لباس مورد نظر خود را بخرند. دليل اين نارضايتي‌ها چيست و چرا با وجود اين همه برند قديمي در حوزه پوشاك، خريد اينترنتي از مزون‌ها و فروشگاه‌ها جذاب شده است؟

براي پاسخ به اين سوال بهتر است ايده مزون «ريس كالكشن» را بيشتر براي‌تان توضيح دهيم. از تولد اين برند در اينستاگرام مدتي است مي‌گذرد و افزايش فالوورهاي آن نشان از آن دارد كه «ريس» توانسته با انتخاب پارچه‌هاي مناسب و كيفيت در دوخت، محصول خوبي را به دست مشتري دهد. اما تمام رمز موفقيت آن، اين موضوع نيست. «ريس» با يك ايده تك در اينستا متولد شده است. آن هم اين است كه به مشتريان خود «حق انتخاب» مي‌دهد. كاري كه اين روزها فقط يك فروشنده ماهر در بوتيك بلد است براي مشتري انجام دهد. يعني اينكه «ريس» علاوه بر اينكه به مشتري اين امكان را مي‌دهد كه سفارش خود را در وب سايتش ثبت كند، اعلام كرده: «ما طي يك روز كاري با پيك رايگان براتون مانتو ارسال مي‌كنيم، مي‌تونيد پرو كنيد و فقط در صورت تمايل به خريد وجه رو به پيك پرداخت خواهيد كرد و در غير صورت با همان پيك برگشت ميشه. امكان ارسال تا 4 مدل و سايز.» در حال حاضر «ريس»، 150 هزار فالوور يا دنبال‌كننده دارد و در صفحه خود تصاويري از محصولاتش همانند يك ژورنال كه در مراجعه حضوري مي‌توان ديد و انتخاب كرد، قرار داده است. شايد برندهاي پوشاك ديگري مانند «ريس» در اينستاگرام جذاب و براي شما شناخته شده باشد اما نكته تامل برانگيز اين است كه كدام‌يك از كسب و كارهاي اينستاگرامي ايده و خدمات ويژه‌تري براي خود تعريف كرده‌اند. يكي از صفحات ديگري كه اين روزها بر سر زبان‌ها افتاده و توانسته در اينستاگرام 994 هزار فالوور داشته باشد، 39 تومني است. اگرچه اين نام يك برند تلقي نمي‌شود و تنها يك شيوه جذاب براي فروش است و از همان شيوه فريبنده فقط 39 تومان و نه 40 تومان استفاده مي‌كند، اما بسياري از دختران راهي ونك مي‌شوند تا كيف و كفش مورد علاقه‌شان را از اين فروشگاه بخرند. البته 39 تومني كه مجموعه‌اي از كيف و كفش‌هاي توليد داخل است، غير از ونك، خاني‌آباد اصفهان و كرج شعبه‌هاي ديگري هم در ايران دارد. تفاوت اين فروشگاه با ريس در آن است كه در اين فروشگاه فقط بايد مراجعه حضوري داشته باشيد. اما جذابيت 39 تومني اين است كه انگار هميشه وارد يك حراج‌سرا مي‌شويد و با تخفيف 70 درصدي خريد خواهيد كرد.

با اين توصيف مي‌بينيم كه حسابي بازار‌يابي ديجيتال، شكل سنتي بازارهاي پوشاك ايران را تحت تاثير قرار داده و معادلات حاكم بر آن را بر هم زده است. اينستاگرام ايراني‌ها با اينفلوئنسر و اينفلوئنسر ماركتينگ هم آميخته شده است. بازاري كه بازيگران اصلي آن سلبريتي‌ها و نزد مردم محبوب هستند يا از طريق همين فضاي مجازي معروف و محبوب مي‌شوند. اگرچه راز موفقيت برندهاي جديد در اين بازار مجازي ايده و فقط خدمات جديد است. پيشنهاد مي‌دهم اين ايده‌هاي نو را خودتان ببينيد و احساس كنيد. كافي است سري به صفحه «الميرا عبادي» براي خريد مانتو بزنيد. لباس‌هاي مزون «دليار» را ببينيد و براي كيف چرم از كارهاي «دكمه ديزاين» ديدن كنيد. دستمال سر با پارچه‌هاي زيبا را در صفحه «رج باي گلنوش» انتخاب كنيد و در آن تل‌هاي پارچه‌اي با طرح‌هاي گوناگون را در رنج قيمتي صد هزار تومان به بالا خريداري كنيد يا صفحه زيورآلات دست ساز «ميم» را هم ببينيد. «صدف بيوتي» و «ريحانه طراوتي» هم كه ديگر مطمئنا براي همه آشنا هستند و كافي است در پيج‌شان تبليغ يك محصولي را كنند.

بنابراين در حالي اين روزها كسب و كارهاي اينترنتي مخصوصا در اينستاگرام رونق گرفته‌اند كه برخي از صاحبان اين كسب و كارها با تعريف خدمات جديد و ايده‌هاي بكر توانسته‌اند نزد مصرف‌كنندگان محبوب‌تر و قابل اطمينان‌تر ظاهر شوند. راهي كه شايد برخي برندهاي قديمي حوزه پوشاك دنبال نكرده‌اند و نسبت به ورود به بازارهاي ديجيتال از خود مقاومت نشان مي‌دهند. شايد به همين دليل است كه اين روزها ديگر نام دنيس‌تريكو، جورابان، تن‌درست، بروجرد، هاكوپيان، ملي، بلا و... را كمتر يا اصلا نمي‌شنويم. به هر حال با توجه به اينكه سال 97 سال حمايت از توليد ملي نام گرفته، بايد روش‌هاي بازاريابي فروش هم براي محصولات توليد داخل متحول شود و مطابق با استانداردهاي به‌روز باشد. فراموش نشود در دنياي اين روزهاي بازار پوشاك فروش بيشتر بستگي به تبليغات و ارايه خدمات جذاب‌تر دارد كه برخي بدون اينكه حتي يك بوتيك كوچك و ساده داشته باشند، محصولات خود را به سرتاسر ايران مي‌فروشند. اگرچه هنوز حرفي از صادرات آنها نيست اما حداقل رمز موفقيت يك برند جديد در عرصه مد و لباس، ايده و فقط ايده مبتني بر خدمات جذاب است. البته قيمت متناسب با كالا هم فراموش نشود كه فاكتور مهمي براي خريدار محسوب مي‌شود. حال بهتر است وارد اينستاگرام خودتان شويد و هر برند لباسي كه در اين گزارش براي‌تان جالب به نظر رسيد آن را سرچ كنيد و از تماشاي لباس‌ها لذت ببريد.

 

 

كافي است سري به صفحه «الميرا عبادي» براي خريد مانتو بزنيد. لباس‌هاي مزون «دليار» را ببينيد و براي كيف چرم از كارهاي «دكمه ديزاين» ديدن كنيد. دستمال سر با پارچه‌هاي زيبا را در صفحه «رج باي گلنوش» انتخاب كنيد و در آن تل‌هاي پارچه‌اي با طرح‌هاي گوناگون را در رنج قيمتي صد هزار تومان به بالا خريداري كنيد يا صفحه زيورآلات دست ساز «ميم» را هم ببينيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون