• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4089 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

فراكسيون نمايندگان ولايي تاكيد كرد

آتش‌بازيِ آتش به اختيارِ پارلمان

از شامگاه سه‌شنبه گذشته كه دونالد ترامپ از خروج ايالات متحده از برجام و توافق هسته‌اي گروه 1+5 با ايران خبر داد، ايران و مسائل ايران تقريبا هر روز به‌نحوي به نيم‌صفحه نخست روزنامه‌ها و تيتر اصلي رسانه‌هاي بين‌المللي راه يافته است. در اين ميان اما واكنش چند نماينده تند و تيزتر عضو فراكسيون نمايندگان ولايي يا همان فراكسيون اصولگرايان مجلس، خود موضوعي مجزا و درعين حال مرتبط با خروج امريكا از برجام بود كه ازقضا در رسانه‌هاي بين‌المللي نيز بازتاب داشت. وقتي، تنها چند ساعت پس از نطق جنجالي ترامپ در كاخ سفيد، حدود 15 تا 20 نماينده مجلس ايران در صحن علني، مجهز به فندك و ابزارآلات آتش‌زا، يك برگه كاغذ A3 به‌رنگ پرچم امريكا و چند برگه كاغذ A4 كانهو «برجام» را به آتش كشيده و فريادزنان شعار مرده‌باد سردادند و چند ساعت بعد، نشريات بين‌المللي كثيرالانتشار همچون روزنامه چپ‌گراي «گاردين» چاپ لندن، تصاوير اين عمليات پارلماني را به سراسر گيتي مخابره كردند.

محسن كوهكن نماينده لنجان كه پيشگام ديگر همفكرانش در مجلس، فندك از جيب بيرون كشيد، آگاه از ابعاد وسيع رسانه‌اي اين اقدام گفته است: يكي از دوستانم كه همان روز در اجلاسي در پاكستان شركت داشت، نقل مي‌كند ناگهان رييس اجلاسيه در ميانه نشست يادداشتي به دستم داد كه پرسيده بود آيا اين درست است كه نمايندگان ايران برجام و پرچم امريكا را در صحن علني آتش زده‌اند؟! اين نماينده مجلس ادامه مي‌دهد: نكته جالب اينكه اين دوست بنده نيز ضمن تاييد خبر، به مزاح گفته است كه «ما اينيم!»

شايد سوالي كه در اين شرايط از ذهن هر شنوده‌اي بگذرد، ‌اين است كه «اين» نماد شجاعتي كه كوهكن به‌نقل از يك دوست خود از آن صحبت كرده و به اعتبار آتش‌بازي چهارشنبه مجلس به آن مي‌بالد، كدام است و مهم‌تر آنكه اين «ما»يي كه به‌زعم رفيق كوهكن «اين» هستند، دقيقا چه كساني‌اند؟! به‌ويژه وقتي از ميان 3 فراكسيون مجلس، فراكسيون اصلاح‌طلبان موسوم به «اميد» مخالفت رسمي خود را با اين اقدام اعلام كرده و همين ديروز نيز بعد از نشست شوراي مركزي خود نيز آن‌چنان كه بهرام پارسايي سخنگوي فراكسيون اميد به ايلنا خبر داد، قرار است در تاييد اين مخالفت، حتي بيانيه‌اي هم صادر كنند و از ديگرسو كاظم جلالي رييس، غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي نايب‌رييس نخست و بسياري ديگر از اعضاي فراكسيون مستقلين ولايي نيز رسما نظر مخالف خود را در قبال اين اقدام اعلام كرده‌اند. حال آنكه تقريبا تمامي 15 الي 20 نماينده‌اي كه در «آتش‌بازيِ چهارشنبه» شركت داشتند، از اعضاي فراكسيون اصولگرايان موسوم به «نمايندگان ولايي» بودند و مهم‌تر اينكه برخي شنيده‌ها از راهروهاي پارلمان، از مخالفت بعضي اعضاي ارشد اين فراكسيون با اقدام صورت گرفته، حكايت دارد.

عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد كه ابتداي هفته جاري درجريان ايراد نطق ميان‌دستور خود ضمن انتقاد از «آتش‌بازيِ چهارشنبه»، نسخه نفيس برجام را تقديم هيات رييسه مجلس كرد و خواستار محافظت از آن شد، در توييتي نه‌تنها از مخالفت علي لاريجاني رييس مجلس خبر داده، بلكه تاكيد مي‌كند: «روساي هر 3 فراكسيون با اين اقدام مخالف بودند. » ادعايي كه البته در اين مدت با مخالفت و تكذيب حميدرضا حاجي‌بابايي رييس فراكسيون «نمايندگان ولايي» مواجه نشده و به نظر مي‌رسد علت عدم تاييد آن نيز صرفا مناسبات درون‌تشكيلاتي بوده است.

در اين ميان اما احمد اميرآبادي فراهاني عضو ارشد اين فراكسيون به «اعتماد» مي‌گويد: «آتش زدن پرچم اقدامي فراكسيوني نبود. بلكه تعدادي از نمايندگان به‌صورت خودجوش دست به اين كار زدند و ربطي به فراكسيون نداشت. » اين عضو اصولگراي هيات رييسه مجلس كه تمايل به اظهارنظر بيشتر نداشت، صرفا تاكيد كرد: «در شرايط فعلي حتما به انسجام و وحدت ملي نياز داريم و همه گروه‌هاي سياسي بايد با يكديگر متحد باشند؛ چراكه دشمني واحد به‌نام ترامپ داريم. بنابراين بايد با همدلي و هم‌فكري مسائل را حل كنيم.»

همزمان سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي فراكسيون نمايندگان ولايي به نحوي ديگر اظهارات اميرآبادي را تكرار كرده و در اين رابطه به «اعتماد» گفته است: «صحبتي در فراكسيون نشده بود و تصميم فراكسيوني نبود. » محمد دهقان نايب‌رييس فراكسيون نمايندگان ولايي نيز از پاسخ به اين پرسش «اعتماد» خودداري كرده و مي‌گويد: «بهتر است به‌جاي پرداختن به اين فرعيات، به سراغ اصل مشكلات كشور برويم. »

موضوع جالب‌توجه در اين بين اما شايد در اظهارات محسن كوهكن پيشگام نمايندگان شركت‌كننده در آتش‌بازي چهارشنبه نهفته باشد. اين عضو فراكسيون نمايندگان ولايي در واكنش به اينكه آيا براي آتش زدن پرچم امريكا و برجام، صحبتي با اعضاي فراكسيون داشته، به «اعتماد» گفته است: «اصلا نياز نبود با فراكسيون هماهنگ كنم. اين تصميم شخصي بود و اگر زماني تشخيص شخصي‌ام اين باشد كه بايد اين كار را تكرار كنم، باز هم چنين خواهم كرد و ابايي ندارم» كوهكن كه ازجمله اصولگراياني است كه همواره بر اهميت تحزب و فعاليت تشكيلاتي تاكيد داشته و دارد، در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين رويه با فعاليت تشكيلاتي‌اش در تداخل و تزاحم نيست، مي‌گويد: «من تشكيلاتي عمل مي‌كنم اما قرار نيست اگر بخواهم آب بخورم، از تشكيلات اجازه بگيرم!»

حالا، آتش‌بازي آتش به اختيار چند نماينده كه ازسوي هيچ‌يك از 3 فراكسيون سياسي پارلمان نيز موردحمايت قرار نگرفته، در رسانه‌هاي بين‌المللي بازتابي نسبتا وسيع يافته و تصويري از مجلس ايران ارايه كرده كه اگر نگوييم، غيرواقعي است، بايد اعتراف كنيم، تصويري است از اقليتي كوچك در مجلسي بزرگ! اقليتي كه حالا تصويرشان با چهره‌اي برافروخته و كاغذهايي مشتعل، از همه نمايندگان، نمايندگي مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون