• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4089 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

نمايشگاه قرآن كريم و حضور پررنگ فرهيختگان

گروه فرهنگ و ادب| بيست و ششمين دوره از نمايشگاه قرآن كريم در حالي برگزار مي‌شود كه بيش از 20 موسسه بين‌المللي معتبر جهاني براي شركت، اعلام آمادگي كرده‌اند. آنگونه كه دست‌اندركاران برگزاري اين جشنواره و نمايشگاه جهاني گفته‌اند، امسال علاوه بر برنامه‌هاي معمول در سال‌هاي گذشته، برنامه‌هاي متنوع و جذاب ديگري براي استفاده هرچه بيشتر بازديد‌كنندگان افزوده شده است.

فعاليت‌هاي هنري، علمي و آموزشي

نمايشگاه قرآن كريم كه هرساله همزمان با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، درتهران برگزار مي‌شود، يكي از نمايشگاه‌هايي است كه در تعدد برنامه‌هاي مربوط به علوم قرآني كم‌نظيراست زيرا زيربناهاي محتوايي و برنامه‌ريزي‌هاي منسجم فرهنگي- هنري، علمي و آموزشي راتوامان در دل خود دارد. برپايي نمايشگاه قرآن كريم و افزون شدن مراكز فعال جهاني و همچنين آمار بازديد‌كنندگان درهرسال، نشان مي‌دهد كه اين نمايشگاه تا حد زيادي توانسته به اهداف خود در زمينه هديه و آموزش علوم قرآني موفق عمل كند. علاوه بر مهمانان موسسات بين‌المللي حاضر در نمايشگاه امسال، چند وزارتخانه و مركز دانشگاهي و نهاد مردمي و مراكز حوزوي نيز در اين رويداد شركت دارند.

برنامه‌هاي ويژه براي نابينايان

يكي از مسوولان برگزار‌كننده اين دوره از نمايشگاه، گفته است كه همزمان با اين دوره از جشن بين‌المللي قرآن كريم، در ۱۷ استان كشور، جشن رمضان برگزار مي‌شود كه بخشي از بُن‌هاي خريد محصولات قرآني به استان‌ها اختصاص پيدا مي‌كند. همچنين از جمله كارهاي ويژه ما در اين نمايشگاه، رونمايي از نخستين شماره نشريه «شبنم» همزمان با نخستين روز نمايشگاه قرآن است؛ سعي مي‌كنيم تا پايان سال ۹۷ حداقل ۱۰ شماره از اين نشريه را منتشر كنيم. رسيدگي به امور نابينايان از ديگر اولويت‌هاي ما در دوره جديد نمايشگاه خواهد بود به اين‌صورت كه حداقل پنج راهنماي اختصاصي از خواهران و برادران براي نابينايان در نمايشگاه درنظر گرفته خواهد شد. به گزارش ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم او گفته كه «برنامه‌محوري» از ديگر رويكردهاي اصلي دوره بيست و ششم نمايشگاه قرآن است. ما نمايشگاه را تماشاخانه نمي‌دانيم، بلكه آن را به چشم يك جشنواره بزرگ قرآني با جنبه‌هاي مختلف هنري، محتوايي و فرهنگي مي‌بينيم كه شخصيت‌ها و نهادها و مراكز قرآني از سراسر كشور با طرح و برنامه امكان مشاركت در آن را دارند. تلاش كرديم نمايشگاه قرآن را از روزمرّگي و انفعال خارج كرده و موثر واقع شويم. همچنين در اين دوره با بررسي‌هاي صورت‌گرفته از حضور عده‌اي با توقعات خاص، جلوگيري كرديم. در اين زمينه اتاق فكر و كارگروه طرح و برنامه تشكيل شد. در مجموع بيش از ۴۰۰ طرح و برنامه دريافت شد كه پس از بررسي‌هاي لازم در نهايت ۱۲۰ طرح به تاييد رسيد. در اين دوره از نمايشگاه طرح‌هاي بسيار سودمند و پويا اجرا مي‌شود.

حضور چهره‌هاي برجسته جهاني

امسال در نمايشگاه قرآن كريم، چهره‌هايي برجسته از كشورهاي اسلامي مانند مالزي، تركيه، روسيه، آذربايجان، عراق و... حضور دارند كه درطول برگزاري نمايشگاه با چهره‌هاي فرهيخته قرآني ايران در اين زمينه به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. علاوه بر اين، چهار تحريريه مستقل توليد محتوا در بخش بين‌الملل فعال خواهد بود كه نتيجه فعاليت آنها علاوه بر انعكاس روي سايت‌ها، به‌صورت فيزيكي منتشر خواهد شد. در اين زمينه همچنين مجلاتي به زبان‌هاي عربي، انگليسي، اردو و تركي آذربايجاني منتشر مي‌شود.

حضور رييس‌جمهور و تجليل از خادمان قرآني

همزمان با اين دوره از نمايشگاه بين‌المللي قرآن، بيست و سومين دوره انتخاب خادمان قرآن كريم، همزمان با ۱۵ رمضان سالروز ولادت امام حسن مجتبي (ع) و با دعوت از رييس‌جمهور برگزار مي‌شود. در آستانه چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي قرار داريم و برخي فعاليت‌هاي بخش‌هاي مختلف نمايشگاه به اين جنبه اختصاص دارد. در اين راستا از چهره‌هاي برجسته انقلاب اسلامي كه نقش مهمي در به ثمر رسيدن انقلاب ايفا كرده و امروز به ديار باقي شتافته‌اند در غرفه‌اي خاص تجليل و آثاري نيز در اين زمينه رونمايي مي‌شود. همچنين غرفه‌اي به فعاليت‌هاي معاونت قرآن و عترت به عنوان يكي از دستاوردهاي ملموس قرآني جمهوري اسلامي ايران اختصاص مي‌يابد.

تنوع گسترده موضوعي

آن‌گونه كه مسوولان برگزاري نمايشگاه مي‌گويند، امسال، جنبه فروشگاهي بر جنبه علمي و محتوايي غلبه دارد، ولي سعي بر اين است كه اين جنبه‌ها بر جنبه فروشگاهي ارجحيت و غلبه داشته باشد. نمايشگاه ‌قرآن كريم، عرصه ارايه توانمندي‌ها و جشنواره بزرگ فعاليت‌هاي مختلف قرآني در جمهوري اسلامي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون