پس از آبادان در فسا تكرار شد
كوتاه كردن موي 9 دانشآموز دختر دبستاني
مشاور وزير آموزش و پرورش: آگاهي از حقوق شهروندي مانع از تكرار اين حوادث ميشود
گروه اجتماعي| چند روز پس از اينكه خبر كوتاه كردن بخشي از موي سر يك دانشآموز ابتدايي در آبادان منتشر شد و واكنشهاي زيادي را برانگيخت، اينبار نوبت به شهرستان فسا در استان فارس رسيد تا در تيتر خبرها قرار بگيرد. معلم يك مدرسه ابتدايي موي 9 دانشآموز كلاس دومي خود را كوتاه كرد چون از نظر او «باعث مزاحمت براي ساير دانشآموزاني بود كه در نيمكت پشت سر آنها قرار داشتند.» «رفتار يك معلم اين شهرستان در كوتاه كردن موي تعدادي از دانشآموزان كلاسش مورد تاييد آموزش و پرورش نيست.» رييس آموزش و پرورش شهرستان فساي استان فارس خيلي زود در توضيحي اعلام كرد كه هرچند رفتار اين معلم «براي حل يك «مساله» بوده اما مورد تاييد آموزش و پرورش نيست. «مسلم امينينژاد» توضيح داده است: «هرچند نيت اصلي رفتار اين همكار فرهنگي حل يك مساله به وجود آمده در كلاس درسش بوده ولي متاسفانه از يكي از بدترين روشها براي حل اين مساله يعني كوتاه كردن مو به وسيله قيچي استفاده كرده كه اصلا مورد تاييد نيست. هرچند صيانت از حريم همكاران فرهنگي وظيفه ذاتي ما است اما از طرف ديگر صيانت و رعايت حقوق دانشآموزان به عنوان امانتهايي كه به آموزش و پرورش سپرده شدهاند نيز مورد اهميت و تاكيد است.» به گفته او درحال حاضر برخي خانوادههاي دانشآموزان شاكي اين معلم هستند و آموزش و پرورش موضوع را از طريق مراجع ذيصلاح اداري خود پيگيري ميكند. تكرار اين سوءرفتار با دانشآموزان دبستاني به فاصله چند روز هرچند نگرانكننده به نظر ميرسد اما «مهدي علياكبرزاده»، مشاور هنري وزير آموزش و پرورش به «اعتماد» ميگويد كه بايد توجه داشت كه اين اتفاقات به دليل آگاهي بيشتر دانشآموزان و والدين خبري و به دست مراجع بالاتر از مدرسه سپرده ميشوند: «من در مورد اين موضوع به عنوان كارشناس آموزش و پرورش نظر ميدهم. همين كه اتفاقاتي كه رخ ميدهد از سوي والدين دانشآموزان مهم است و به اداره آموزش و پرورش اطلاع داده ميشود نشاندهنده اين است كه خانوادهها و دانشآموزان نسبت به حقوق خودشان آگاه هستند و اگر تعرضي به مسائل حقوقي آنها شود عكسالعمل نشان ميدهند و مورد را به گوش مراجع بالاتر ميرسانند. تخلفات ممكن است نه فقط در مدارس بلكه در صنفهاي مختلف و در سطح جامعه رخ دهد و اين يك امر اجتنابناپذير است و اگر جز اين بود نيروي انتظامي و قوه قضاييه وجود نميداشت.»
او كه در حال حاضر به عنوان مدير توليد برنامههاي رسانه تعاملي آموزش و پرورش هم فعاليت دارد، ميگويد در برنامههايي كه براي دانشآموزان، والدين، مديران و معلمان تدارك ميبينند تاكيد بيشتري روي مساله «حقوق شهروندي» داشته باشند تا دانشآموزان بيشتر از حقوق خود آگاه شوند، دانشآموزاني كه البته از نظر او بسيار بيشتر از گذشته آماده واكنش نشان دادن به تضييع حق خود هستند: «در آموزش و پرورش در زمينه آموزش حقوق شهروندي هم كتاب و جزوههاي مختلف هست و هم دورههاي آموزش ضمن خدمت. در رسانه تعاملي هم يكي از عناوين مهم مرتبط با اين موضوع آموزش حقوق شهروندي براي دانشآموزان و مديران و معلمان در دستور كار ما قرار دارد تا دانشآموزان با حقوق و وظايف خودشان آشنا شوند؛ آن هم در جامعه امروز با توجه به وسعت دسترسي به اطلاعات به خصوص در مورد دانشآموزان كه كنجكاو هستند و سعي ميكنند اطلاعات لازم را نسبت به حق و حقوق خودشان مطالعه كنند. خوشبختانه دانشآموزان امروز پرسشگرانه صحبت و سعي ميكنند بيشتر بدانند و اگر در فضايي قرار بگيرند كه حس كنند به حق و حقوق آنها كم توجهي ميشود آن را مورد سوال قرار ميدهند و از طريق اولياي مدرسه و اولياي خودشان موارد را مطرح ميكنند.»