• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4090 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت

برجام بايد از نظر حقوق بين‌الملل معتبر باقي بماند

الياس حضرتي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران و عضو هيات رييسه فراكسيون اميد مجلس در نطق ميان‌دستور روز گذشته خود به بيان نكاتي حائز اهميت درمورد برجام در شرايط پس از خروج ايالات متحده امريكا از توافق هسته‌اي كشورهاي 1+5 و ايران پرداخت. حضرتي معتقد است برجام، سندي حقوقي و بين‌المللي است كه دستاوردهاي بسياري براي كشور به‌همراه داشته و جريانات سياسي داخل كشور بايد با حفظ اتحاد و انسجام داخلي براي تداوم اعتبار آن كوشش كنند. در ادامه متن كامل نطق اين نماينده مجلس را مي‌خوانيد. لازم مي‌دانم از شوراي شهر تهران كه با تدبير و حوصله در يك فرآيند دموكراتيك با استفاده از تمام مشورت‌هاي صاحب‌نظران يكي از بهترين فرزندان اين مرز و بوم را كه در تخصص و تعهد و پاكدستي جزو بهترين‌هاست، انتخاب كرد، تشكر كنم و براي شهردار تهران آرزوي توفيق نمايم. توافق برجام محصول ايجاد يك عزم مشترك ملي براي گفت‌وگو با جهان و حل و فصل مسائل في‌مابين ازطريق مذاكره است، دشمنان با طراحي برنامه‌هاي فراوان و حساب‌شده درصدد بودند، تفاهمي جهاني عليه جمهوري اسلامي ايجاد كنند و ايران را در انزواي كامل قراردهند و به تدريج نظام اسلامي را از درون و در صورت مساعد بودن شرايط با اقدام مستقيم از بيرون سرنگون كنند. متاسفانه برخي مواضع اعلام شده و اقدامات انجام شده در داخل به برنامه دشمن كمك كرد و وضعيتي پديد آمد كه بدون ايجاد يك عزم ملي و با انتخاب سازوكاري تازه قادر به تغيير شرايط نبوديم، در آن زمان همه مسوولان نظام، البته با تحليل‌هاي متفاوت به اين جمع‌بندي رسيدند كه ازطريق مذاكره و با ابزار ديپلماتيك برنامه دشمنان عليه ايران را خنثي كنند و ايران را از انزواي تحميلي برهانند و برجام اين رسالت را به‌خوبي به انجام رساند.

دكتر روحاني و دكتر ظريف تحت هدايت‌ها و راهنمايي‌هاي رهبري معظم و با كمك مجلس و تمام اركان نظام در اين مسير كامياب بودند و حاصل آن گشايش به صورت نسبي بود كه در چند سال اخير شاهد آن بوديم. برخلاف برخي از جريان‌هاي تندرو، در داخل دشمنان واقعي ملت متوجه بودند كه ايران در پروژه برجام چه كار بزرگي را به سرانجام رسانده است و به همين دليل تمامي تلاش خود را مصروف ناتمام گذاشتن آن كردند، ترامپ و حاميان جنگ طلب او در درون هيات حاكمه امريكا، نتانياهو و صهيونيست‌هاي پر نفوذ حامي اسراييل در امريكا، ارتجاع ثروتمند عربي و جوانان خامي كه در عربستان به قدرت رسيده‌اند و جريان‌هاي ضدانقلاب ايراني در خارج از كشور در ائتلاف آشكار در كنار هم قرار گرفته‌اند تا در مرحله اول جمهوري اسلامي از نتايج اقتصادي و سياسي برجام برخوردار نشود.

برجام را مطابق ميل ترامپ و نتانياهو از دست ندهيم

در مرحله بعد مي‌خواهند اين توافق جهاني با خروج امريكا تضعيف شود و در آخرين مرحله كاري كنند كه ايران ختم برجام را اعلام كند و همه‌چيز به شرايط قبل از برجام برگردد. آگاهي ما از اين برنامه دشمنان ايجاب مي‌كند كه عجولانه و از سر شور و احساس در اين باره عمل نكنيم و هيچ فرصتي را كه برجام براي ايران فراهم كرده است مطابق ميل ترامپ و نتانياهو از دست ندهيم. در شرايط كنوني تلاش براي حفظ توافق برجام بدون حضور امريكا مي‌تواند يك هدف مهم براي جمهوري اسلامي ايران باشد. بايد در اين مسير برنامه‌ريزي و اقدام لازم صورت گيرد، برجام يك توافق دوجانبه ميان ايران و امريكا نيست كه اكنون با خروج امريكا ملغي شده باشد. اين توافقنامه به‌صورت چندجانبه تنظيم شده و از حمايت سازمان ملل برخوردار است و چند قطعنامه شوراي امنيت عليه جمهوري اسلامي ايران را تعليق كرده است؛ بنابراين نبايد با اقدامات عكس‌العملي و بدون پشتوانه كارشناسي بي‌اعتبار شود و برهمين اساس بايد مذاكره با ۵ كشور باقيمانده برجام براي گرفتن تضمين لازم براي وفاداري آنها به مفاد برجام با تدبير ادامه يابد. طرح شكايت حقوقي عليه امريكا به عنوان طرف ناقض برجام بايد پيگيري شود. تلاش در حوزه ديپلماسي عمومي براي نشان دادن چهره جنگ‌طلب و بدعهد ترامپ بايد افزايش يابد و تندورهاي برخي از عناصر و جريان‌هاي داخلي كه از ابتدا با مذاكره و برجام مخالف بودند بايد مهار شوند.

مقابله با امريكا به ايجاد تفاهم ملي در داخل نياز دارد

در اين شرايط خروج فوري و عجولانه ايران از برجام تكميل پروژه‌اي است كه امريكا، اسراييل و عربستان شروع كرده‌اند، هوشياري انقلابي ايجاب مي‌كند كه در زمين آنها بازي نكنيم...

 

حتي اگر كشورهاي اروپايي دركنار امريكا قرار بگيرند و دستاورد ايران از برجام ناچيز باشد، باز هم بايد تعليق تعهدات را جايگزين خروج از برجام كرد تا سندي كه روح و مفاد آن به نفع ايران است از نظر حقوق بين‌المللي معتبر باقي بماند. مقابله با طرح جديد امريكا پيش از اقدامات ديپلماتيك در خارج به ايجاد تفاهم ملي در داخل نياز دارد. اگر مردم و جريان‌هاي سياسي داخلي پشتيبان سياست‌هاي رسمي نظام بوده و مسوولان از حمايت مردم برخوردار باشند، هيچ توطئه و اقدام خارجي به كشور صدمه نخواهد زد و حتي به مرحله اجرا گذاشته نمي‌شود. نفس وجود همبستگي ملي و تفاهم جريان‌هاي سياسي داخل كشور نقش بازدارنده در مقابله توطئه‌هاي دشمنان خارجي دارد، بايد در مسير ايجاد وحدت، تفاهم و آشتي ملي حركت كرد و شناسايي عوامل ايجاد اختلاف داخلي زمينه‌هاي شكاف و فاصله در ميان اقشار جامعه را در دستور كار قرار داد و براي حل آنها كار كرد. نكته حايز اهميتي كه بايد به آن توجه داشته باشيم اين است كه نمي‌شود گسل‌هاي اجتماعي، فرهنگي، مذهبي، اقتصادي، قومي و بينانسلي را باقي نگه داشت و از وحدت و يكپارچگي سخن گفت. يكي از گسل‌هاي مهم و فعال در جامعه شقاق سياسي بين دو جريان اصلي سياسي كشور است كه روزگاري به مثابه دو بال نظام تلقي مي‌شدند و تضعيف هركدام منجر به شكست جريان مقابل مي‌شد، متاسفانه عزم يك طيف برخوردار از قدرت از حاكميت براي حذف رقيب سياسي وضعيتي را پديد آورده است كه بخش بزرگي از جامعه سياسي ايران در حاشيه قرار گرفته و خود را خارج از حاكميت تلقي مي‌كند.

اصلاح‌طلبان وفادار را به بيرون سوق ندهند

عقل سياسي حكم مي‌كند كه بايد سليقه‌هاي سياسي گوناگون در حكومت باشد تا مردم قدرت انتخاب در درون حكومت را داشته باشند اما متاسفانه بي‌تدبيري‌هاي مداوم باعث شد برخي از مردم اساسا از ايجاد تحولات مثبت در درون مايوس شوند و نگاه خود را به بيرون از نظام معطوف كنند. ما اصلاح‌طلبان درون حكومت اين رويه را براي آينده نظام و حيات سياسي كشور خطرناك مي‌دانيم و به صاحبان قدرت و مسوولان در حكومت هشدار مي‌دهيم كه رويه موجود را اصلاح كنند و مردم را نسبت به تغييرات مثبت در درون نظام اميدوار كنند و اصلاح‌طلبان وفادار را به بيرون سوق ندهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون