• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4090 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت

احمد مازني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

افشاني، مديري اصلاح‌طلب با سوابق انقلابي است

درحالي شاهد تخريب‌هاي گسترده عليه افشاني هستيم كه طرح مسائلي همچون غيرتهراني بودن شهردار كه درمورد قاليباف هم صدق مي‌كرد آيا اين تخريب استراتژي كوتاه‌مدت اصولگرايان است يا تداوم مي‌يابد؟

روندي كه در شوراي شهر تهران منجر به انتخاب شهردار شد، روند خوبي بود. آقاي افشاني هم فردي با سوابق انقلابي است و در ذيل گفتمان انقلاب و گرايش اصلاح‌طلبي تعريف مي‌شود. گرايش‌هاي افراطي هم از او سراغ ندارم و فكر نمي‌كنم دوستان اصولگرا نتوانند با ايشان كار كنند. البته آقاي افشاني هم بايد بتواند با همه كار كند؛ چون كار در شهرداري تهران نياز به همگرايي دارد. من اين استنباط را ندارم كه «اصولگرايان» افشاني را تخريب مي‌كنند؛ بلكه بخشي از دوستان افراطي در جبهه اصولگرايي كه تماميت‌خواه هستند، تخريب را شروع كرده‌اند. براي آنها فرقي ندارد كه آقاي نجفي باشد يا افشاني يا هركس ديگري، آنها مي‌خواهند شهردار تهران كسي مثل احمدي‌نژاد يا در بدترين حالت، قاليباف باشد و در غير اين صورت، گويي آسمان به زمين آمده است. البته تعدادشان محدود است ولي اين تخريب‌ها كوتاه‌مدت نيست و تا زماني كه تمام آنچه در حوزه قدرت است را به دست نياورند، قانع نمي‌شوند. درصورتي كه بايد رقيب را به رسميت بشناسند، احترام بگذارند و حقوق اقليت را رعايت كنند. البته رعايت اين موضوعات در ذات گروه‌هاي تندروي اصولگرا نيست.

آيا يكدست بودن شورا و به‌خصوص شهرداري كه بيش از شورا به كار اجرايي مي‌پردازد، مي‌تواند در روند اين تخريب‌ها موثر باشد؟

بله تاثيرگذار است. معتقدم كه يكدست بودن شوراي شهر و شهرداري از نظر گرايش مي‌تواند در رفتار جناح رقيب تاثيرگذار باشد. البته اين مساله به نوع تعامل اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران با جريان رقيب نيز بستگي دارد. درست است كه مردم تهران به 21 اصلاح‌طلب يا در مجلس به 30 نفر عضو فهرست اميد راي دادند اما بقيه افراد و جريان‌ها هم راي داشتند اما به اندازه كافي نبود و از همين روي انتخاب نشدند. براي مثال 30 نفر دوم پشت سر ما در انتخابات مجلس نيز راي داشتند و منتخب تعداد ديگري از مردم بودند. بخشي از جامعه طرفدار آنها هستند؛ بنابراين نبايد كسي را ناديده يا دست‌كم گرفت. اساسا اين از اصول دموكراسي است كه بايد حقوق اقليت در مقابل اكثريت حاكم تامين شده و از آن دفاع شود. اگر اين شرايط رعايت شود هم دوستان اصولگرا همراهي بيشتري دارند و هم اگر عناصر تندرو بخواهند كاري كنند، تاثير چنداني نخواهد داشت.

سوال روز گذشته قاضي‌پور در مورد روزنامه همشهري در‌راستاي اين روند تخريبي نبود؟

خير! سوال قاضي‌پور را در اين راستا نمي‌دانم. اولا بحث روزنامه همشهري و گستره توزيع آنكه آيا تهران است يا سراسر كشور سال‌ها است كه مطرح مي‌شود. سوال قاضي‌پور هم امروز ارايه نشده است. امروز آقاي مطهري هم از وزير ارشاد سوال داشت. به نظر من اتفاقي بوده است.

بحث اين است كه اين سوالات را مي‌شد از قاليباف هم پرسيد اما زمان تصدي شهرداري ازسوي او، هيچ‌وقت چنين بحث‌هايي مطرح نشد.

اين اشكال به همه جريان‌ها و جناح‌ها وارد است كه اگر شهردار رقيب ما باشد، شهر را سياه و اگر از جريان متبوع ما باشد، شهر را سفيد مي‌بينيم كه درست نيست. البته من تحقيق و تفحص از شهرداري دوران قاليباف را امضا كردم و هدفم از امضاي آن اين بود كه منصفانه اگر شبهه‌اي وجود دارد، بررسي شود. ممكن است اصلا اشكالي هم وجود نداشته‌ باشد اما بايد رسيدگي شود. اكنون نيز پرونده‌اي كه آقاي نجفي به قوه قضاييه تحويل داده، بايد رسيدگي شود. رسيدگي بدون اينكه قاضي سوگيري داشته باشد.

چه توصيه‌اي به شهردار تهران داريد؟

محمدعلي افشاني داراي سابقه انقلابي و گرايش اصلاح‌طلبي و تجربه مديريتي در مناطق مختلف و سطوح مختلف است. ايشان مدير موفقي بوده و تعامل خوبي هم با جريان‌هاي مختلف داشته است. همچنين با عبدالرضارحماني فضلي، وزير كشور به عنوان استاندار همكار داشته است و همين موضوع نشان مي‌دهد كه تعامل خوبي با جريان‌ها و جناح‌هاي ديگر دارد. توصيه من به افشاني اين است كه شهردار تهران باشد، نه سياستمدار تهران. نگاه شهردار تهران بايد به معضلات و مسائل شهري باشد، نه سياست و كاري كه بايد انجام دهد نيز اين است كه هارموني شهر را رعايت كند و نظم را به تهران بازگرداند.

 


تندروها فكر مي‌كنند اگر احمدي‌نژاد يا قاليباف شهردار تهران نباشد، آسمان به زمين مي‌آيد

افشاني، هارموني تهران را به شهر بازگرداند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون