• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4091 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ ارديبهشت

تروريسم دولتي را محكوم مي‌كنيم

 شهاب شهسواري

سه روز بعد از افتتاح سفارت ايالات متحده امريكا در قدس اشغالي و اقدام ارتش رژيم صهيونيستي در كشتار بيش از 60 تظاهرات‌كننده فلسطيني در نوار غزه، سران كشورهاي اسلامي در استانبول گرد هم آمدند تا واكنشي قاطع به اين اقدامات نشان دهند. شب گذشته نشست اضطراري سران كشورهاي اسلامي با سخنراني رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه آغاز شد. اردوغان در سخنراني خود با اشاره به اينكه «دفاع از قدس يعني دفاع از اسلام و مقدسات ديني» گفت: «به وضوح مي‌گويم، اسراييل مرتكب سبعيت، قساوت و تروريسم دولتي شده است. اقدام عملي براي حمايت از فلسطينياني كه توسط غارتگران اسراييلي قتل‌عام شدند، نشان مي‌دهد كه انسانيت در جهان ما هنوز نمرده است.» اردوغان ضمن محكوم كردن اقدام امريكا در انتقال سفارت از تل‌آويو به قدس گفت: «اين اقدام همه منطقه را به آتش كشيده است و به پيروان همه اديان، مسلمانان، مسيحيان و يهوديان آسيب مي‌رساند.» اردوغان تاكيد كرد: «ما در كنار ملت فلسطين در دفاع از مطالبات عادلانه‌شان و مقابله با آنان كه خون‌شان را مي‌ريزند، ايستاده‌ايم.»

در پيش‌نويس بيانيه پاياني نشست اضطراري سازمان همكاري اسلامي، ضمن محكوميت انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس، اين اقدام «تشويق بيشتر رژيم صهيونيستي براي ارتكاب جنايت عليه ملت فلسطين» توصيف شده و قدس به عنوان «پايتخت ابدي فلسطين» به رسميت شناخته‌شده است و از اعضا خواسته‌شده تا براي حفظ وضعيت قدس اقدامات عملي انجام دهند. در اين بيانيه همچنين دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا به دليل هواداري از جنايات رژيم صهيونيستي محكوم شد. همزمان با برگزاري نشست سران سازمان همكاري‌هاي اسلامي در استانبول، ده‌ها هزار نفر از مردم تركيه براي اعلام همبستگي با مردم فلسطين به خيابان‌ها آمدند. در كشورهاي اسلامي ديگر از جمله ايران، هندوستان، بنگلادش و اردن نيز شهروندان در اعتراض به كشتار فلسطينيان و انتقال سفارت امريكا به قدس، راهپيمايي كردند. در قدس اشغالي نزديك به 120 هزار فلسطيني در اولين نماز جمعه ماه مبارك رمضان شركت كردند و مردم غزه نيز براي هشتمين هفته متوالي تظاهرات بزرگ بازگشت را برپاكردند.

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه كه پيش از شركت در اجلاس سازمان همكاري اسلامي در جمع تظاهرات‌كنندگان استانبول سخنراني مي‌كرد، گفت: «جهان اسلام از آزمايش قدس، شكست خورد، در واقع كل دنيا در آزمايش قدس شكست خورد.»

حسن روحاني رييس‌جمهور اسلامي ايران نيز روز جمعه پيش از سفر به استانبول براي شركت در نشست سران سازمان همكاري اسلامي تاكيد كرد كه «امروز امريكا در جهان اسلام از هر زمان ديگري منفورتر شده است.» روحاني كه پيش از سفر در فرودگاه مهر‌آباد سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: «اين اجلاس با هدف بررسي دو حادثه فاجعه‌بار انجام مي‌گيرد كه نخستين مورد به انتقال غيرقانوني و فاجعه‌آميز سفارت امريكا به بيت‌المقدس بازمي‌گردد و حادثه دوم نيز موضوع كشتار بي‌رحمانه مردم فلسطين توسط رژيم صهيونيستي است.» روحاني انتقال سفارت امريكا به قدس شريف را برخلاف مقررات و قواعد بين‌المللي و مصوبات شوراي امنيت برشمرد و تاكيد كرد: «بي‌ترديد اين كار خشم كشورهاي مسلمان جهان را برانگيخته و از هر زمان ديگر امروز امريكا در دنياي اسلام و در افكار عمومي جهان اسلام، منفورتر شده است.» روحاني اظهارداشت: «آنان تروريست‌ها را تشويق و حمايت مي‌كنند و مسلمان‌ها بايد متوجه باشند موضوع فلسطين و قدس همواره مساله اول دنياي اسلام است و نبايد بگذاريم صهيونيست‌ها كاري كنند كه جنايت آنها عادي و حضور نامشروع آنها به تدريج مشروع جلوه كند.»

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي در سخنراني خود در اين نشست از دولت تركيه براي اقدام عاجل در گردهم آوردن وزرا و مقامات كشورهاي عضو به منظور رايزني در خصوص وضعيت اسفبار كنوني در فلسطين اشغالي قدرداني كرد. ظريف در اين سخنراني تاكيد كرد: «كشتار فجيع معترضان صلح‌طلب فلسطيني در غزه كه جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت به شمار مي‌آيد، نقطه اوج دور جديدي از اقدامات مخربي است كه در طول شش ماه گذشته با هدف سركوب فلسطينياني كه با جسارت خواستار حقوق بنيادين خود بودند، صورت گرفته است. اعلام غيرقانوني رييس‌جمهور امريكا در دسامبر گذشته در خصوص بيت‌المقدس و اقدام خطرناك وي در اجراي آن تصميم در روز نكبت سرآغاز تراژدي و جسارت بخشيدن به اشغالگران براي مجموعه‌اي از كشتارها از روي خونسردي بود كه آخرين مورد آن شامل شليك تك‌تيراندازها به كودكان از پشت سر بود.» وزير خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: «ما همچنين از تلاش‌هاي فلسطين براي طرح اين موضوع در دادگاه بين‌المللي كيفري حمايت مي‌كنيم. » ظريف در بدو ورودش به استانبول نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا گفته‌بود: «برخي كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي و امريكا همصدا شده‌اند و از اهداف و دغدغه‌هاي جهان اسلام دور هستند. اين وضعيت نشان‌دهنده ميزان وابستگي آنها به امريكاست.» به گزارش ايرنا ظريف تصريح كرد: «باعث تاسف است كه برخي از كشورهاي عربي به جاي اينكه از حقوق مردم فلسطين حمايت كنند و با رژيم صهيونيستي و امريكا براي اين جنايت بارز وحشتناك مبارزه كنند، همين روزها و بلافاصله بعد از اقدام رژيم صهيونيستي در غزه، حزب‌الله را كه تنها گروه عربي است كه توانسته سرزمين‌هاي اسلامي را از اشغال رژيم صهيونيستي آزاد كند، در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار دادند.» به گزارش خبرگزاري آناتولي، مولود چاوش اوغلو، وزير خارجه تركيه نيز در اين نشست گفت: «بايد اطمينان پيدا كنيم كه مقام‌ها و سربازان اسراييلي كه اسلحه خود را به سوي مردم بي‌دفاع مي‌گيرند، محاكمه شوند.» او همچنين با تاكيد بر وضعيت ويژه قدس گفت: «در بيانيه پاياني اين نشست، تاكيد خواهيم كرد كه اجازه نمي‌دهيم وضعيت تاريخي قدس تغيير كند. » چاوش اوغلو افزود: «به عنوان يك امت واحده بايد شديدترين واكنش را به جنايت اسراييل عليه بشريت نشان دهيم. » يوسف عثيمين، دبيركل سازمان همكاري اسلامي نيز در سخنراني خود ضمن اينكه اقدامات رژيم صهيونيستي در نوار غزه را «جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت عنوان كرد» رياض مالكي، وزير خارجه تشكيلات خودگردان فلسطيني نيز در سخنان خود تاكيد كرد كه فلسطينيان از دولت رژيم صهيونيستي به ديوان بين‌المللي كيفري به اتهام جنايت جنگي شكايت خواهند كرد.

 


حاشيه

مقامات نزديك به چهل كشور اسلامي در اجلاس روز گذشته استانبول شركت كردند. در كنار حسن روحاني، رييس‌جمهور اسلامي ايران كه روز جمعه براي شركت در اين اجلاس به استانبول رفت و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه كه كشورش به عنوان رييس دوره‌اي سازمان همكاري‌هاي اسلامي ميزباني اين نشست را بر عهده داشت، عبدالله دوم، پادشاه اردن، صباح احمد جابر الصباح، امير كويت، محمد اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان، رامي حمدالله نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين و محمود ولد عبدالعزيز، رييس‌جمهور موريتاني در كنار سران كشورهاي گينه، گينه بيسائو، سودان و بخش ترك‌نشين قبرس، رهبران ديگري بودند كه عصر جمعه در اجلاس اضطراري سران سازمان همكاري‌هاي اسلامي براي محكوميت كشتار تظاهركنندگان فلسطيني و انتقال سفارت امريكا به قدس اشغالي شركت كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون