• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4095 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد

غلامرضا حسني امام جمعه اروميه امروز در اروميه تشييع مي‌شود: رحلت روحاني انقلابي

حجت‌الاسلام غلامرضا حسني، امروز دوم خرداد در اروميه تشييع مي‌شود. بنا به اعلام رييس بيمارستان امام رضا اروميه امام جمعه و نماينده سابق ولي فقيه در اين استان ساعت 21 و 30 دقيقه شامگاه دوشنبه 31 ارديبهشت و به علت ايست قلبي‌دار فاني را وداع گفته است.

امام جمعه سابق اروميه معروف به ملا حسني 29 تير 1306 در بزرگ آباد اروميه و در يك خانواده مذهبي و زمين‌دار متولد شد. تحصيلاتش را تا ششم دبستان در همان روستا ادامه داد و بعد از آن پاي درس ملا مجيد اخباري نشست. پدرش را در 14 سالگي از دست داد و در شانزده سالگي به توصيه مادرش يك اسلحه ورندل خريد تا از خود و خانواده‌اش در برابر رخدادها دفاع كند. اين نخستين آشنايي او با اسلحه بود. در 20 سالگي راهي حوزه شد و 2 سال بعد توسط آيت‌الله شريعتمداري لباس روحانيت به تن كرد. از سال 1324 عليه حكومت پهلوي مبارزه كرد و يكي از كارهاي به‌ياد‌ماندني‌اش آموزش استفاده از سلاح روي منبر بود. فعاليت‌هاي مسلحانه حسني بعد از انقلاب هم ادامه پيدا كرد. او رييس كميته‌هاي انقلاب در آذربايجان غربي شد و براي مقابله با گروه‌هاي مسلح كرد شخصا رخت نظامي به تن كرد. بعد از غائله قارنا و نقده به زندگي عادي بازگشت و در دوره نخست مجلس شوراي اسلامي نماينده شد. او از ابتداي انقلاب با حكم امام خميني‌(ره) امام جمعه اروميه شد و با تاييد اين حكم از سوي مقام معظم رهبري در اين سمت باقي ماند. البته تا سال 92 و بعد از آن به خاطر كهولت سن بازنشسته شد. حسني كشاورز بود و در همه اين سال‌ها از همين طريق امرار معاش مي‌كرد. حسني امروز در حالي تشييع و دفن مي‌شود كه سال‌ها قبل براي خود در حاشيه روستاي محل تولدش مقبره ساخته بود. او در مورد محل دفن خود در كتاب خاطراتش (ص 304) گفته است: «در سينه اين كوه براي خودم محل دفن و قبر انتخاب كردم و راضي نيستم بعد از مردن، جنازه‌ام حتي يك متر از زمين كشاورزي و مستعد را اشغال كند.»

امام جمعه سابق اروميه در حالي امروز تشييع مي‌شود كه فرزندش رشيد حسني از اعضاي سازمان كمونيستي چريك‌هاي فداييان خلق را به دادگاه انقلاب معرفي كرد. حسني در خاطراتش گفته است: «وقتي خبر اعدامش را شنيدم، اصلا ناراحت نشدم چون به وظيفه خود عمل كردم.» وي همچنين معتقد بود كه حكم فرزندش در نهايت «حبس ابد بود» و «متاسفانه قاضي پرونده همينطور فله‌اي حكم صادر كرده بود». به اعتقاد وي، برخي از احكام اعدام اوايل انقلاب «از سوي افرادي وابسته به گروه‌هايي كه در بعضي ارگان‌ها و به خصوص در دستگاه قضايي نفوذ كرده بودند، صادر شده.»

با عبور از روزهاي ابتداي انقلاب و آغاز دسته‌بندي‌هاي جناحي در كشور، حسني نيز جناح راست را انتخاب كرد. او يكي از مخالفان سرسخت سيد محمد خاتمي بود و در اغلب خطبه‌هاي نماز جمعه عليه او موضع‌گيري ‌مي‌كرد. همين خطبه‌ها بعد‌ها به صورت كتابي منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. به گفته نادرقاضي‌پور نماينده اروميه- در گفت‌وگويي با ايسنا (بهمن 92)- حسني در سفر رييس دولت اصلاحات به اروميه به استقبال او نرفت و در طول هشت سال رياست‌جمهوري‌اش هرگز با او دست نداد.

حسني خودش در گفت‌وگويي با مجله چلچلراغ (سال 84) گفته بود كه در انتخابات اين سال به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني راي داده است اما بعدا هوادار جدي احمدي‌نژاد شد. آنقدر كه از او نشان درجه يك شجاعت گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون