• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4108 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد

به مناسبت دومين سالگرد درگذشت حميد سبزواري انجام مي‌شود

بازسازي منزل پدر شعر انقلاب

بحث بازسازي منزل زنده‌ياد حميد سبزواري اين روزها مراحل جدي‌تري را طي مي‌كند و آنگونه كه پيداست اقدام به اين كار از زمان امضاي تفاهمنامه واگذاري تا به امروز، با برداشتن قدم‌هايي مبني برتهيه گزارش سلامت خانه و پلان ساختمان آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومي معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مهندس مجتبي كاويان با اشاره به تفاهمنامه واگذاري منزل مرحوم استاد حميد سبزواري، با هدف بهره‌برداري ادبي و فرهنگي طي قراردادي ۱۵ ساله به دانشگاه حكيم سبزواري، گفت: با توجه به اينكه خانه به صورت رسمي تا به امروز به دانشگاه تحويل نشده و شروع كار مرمت ما نيازمند تحويل خانه است، قرار است روز 22 خردادماه، طي مراسمي خانه رسما تحويل دانشگاه شود.

مهندس كاويان با اشاره به اينكه اين خانه در دو برهه زماني ساخته شده است، ادامه داد: قدمت بخشي از بنا به دوره قاجار و بخشي ديگر به دوره پهلوي بر مي‌گردد.

مديردفترفني دانشكده معماري دانشگاه حكيم سبزواري با اشاره به اينكه خانه از سه حياط تشكيل شده است، اظهار داشت: اين خانه شامل يك حياط بزرگ و دو حياط كوچك‌تر است كه واحد مركزي آجري، واحد غربي خشتي و واحد شرقي كه تخريب شده است و تنها آثاري از اين قسمت باقي مانده است.

مهندس كاويان افزود: كاري كه ما بايد انجام دهيم اين است كه بناي غربي را مرمت كنيم، بناي مركزي كه مقداري سالم‌تر است نوسازي و اصلاح شود و بناي شرقي بايد بازسازي كامل شود يا يك ساختمان ميان افزا كه از شكل بناي اصلي الهام گرفته شده باشد، در اين قسمت خانه ساخته شود.

مسوول مرمت خانه حميد سبزواري گفت: برآنيم براي مرمت بنا طرح پژوهشي كاربردي نوشته شود و براي مدتي كارگاه آموزشي مرمت دانشگاه در اين خانه مستقر شود.

وي با تاكيد بر اينكه هزينه مرمت اين بنا از بودجه پژوهشي دانشگاه تامين خواهد شد، افزود: مرمت اين بنا داراي تجربه‌هاي پژوهشي بوده و به بخشي از سوالات علمي در حوزه‌هاي فني و تخصصي و همچنين تئوريك پاسخ خواهد داد.

مديردفترفني دانشكده معماري دانشگاه حكيم سبزواري با اشاره به اينكه خانه پدري حميد سبزواري را با خشت خام مرمت خواهيم كرد، عنوان كرد: در سبزوار تجربه مرمت با خشت را تا به امروز نداشته‌ايم اين در حالي است كه در بسياري از شهرها اين تجربه پذيرفته شده است و هم‌اكنون با دانشجويان مرمت سرگرم بررسي علمي و عملي لازم براي توليد خشت خام هستيم. به واقع اين مرمت فرصتي است براي افزايش اطلاعات علمي و ميداني ما راجع به شيوه مرمت بناهاي خشتي كه اگر پاسخ مناسب دريافت شود در مرمت ديگر ابنيه خشتي منطقه نيز از اين تجربيات استفاده
خواهد شد.

 

درباره حميد سبزواري

حسين آقاممتحني مشهور به حميد سبزواري (متولد سال ۱۳۰۴) در سبزوار، شاعر معاصر ايران بود كه در سال ۱۳۹۳ موفق به كسب نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر شد.

حميد سبزواري، شاعر اشعار مختلف حماسي، عرفاني اعم از قصيده، غزل، دوبيتي، رباعي و شعر نو است.

پدرش عبدالوهاب و پدر بزرگش ملا محمد صادق ممتحني هر دو شاعر بودند. اصول شاعري را از پدر خود آموخت كه در بزرگسالي نابينا شده بود. از آنجايي‌كه مادرش بانويي باسواد بود و تمام حروف را در دوران پيش از مدرسه به او آموزش داده بود وقتي به مدرسه رفت در كلاس اول مي‌توانست بسياري از كتاب‌ها را بخواند.

وي در سال 1311 در سن هفت سالگي به مدرسه رفت و در مدرسه شيخ حسن داورزني كه مدرسه مردمي بود به تحصيل علم و دانش مشغول شد.

حميد سبزواري از سن 14 سالگي شروع به سرودن شعر كرد و اشعارش را در دفتري با نام «فرياد‌نامه» مي‌نوشت كه بيشتر اشعارش اجتماعي بود و اين بيشتر به علت جريان‌هاي سال 1320 و ورود متفقين به ايران و مشكلات اقتصادي و معشيتي بود.

استاد سبزواري دوران جواني خود را در شهر سبزوار گذراند و به علت مشكلات معيشتي تحصيلاتش گسيخته ماند. او جامع المقدمات را نزد ميرزا حبيب جويني خوانده است. حاج‌آقا محمد علي محمدي نيز ازديگر استادان وي بود.

كتاب‌هاي «سرود درد، سرود سپيده، كاروان سپيده، يادياران، به رنگ آمده دشمن، سرودي ديگر و...» آثار به جا مانده از پدر شعر انقلاب است. استاد حميد سبزواري در روز 2۲ خرداد سال ۱۳۹۵در تهران
درگذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون