• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4109 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد

محمدباقر نوبخت:

دانشجويان بازداشتي فرزندان ما هستند

پرداخت حقوق بازنشستگان تا قبل از عيد فطر و افزايش 10 درصدي آن، پرداخت حقوق بازنشستگان فرهنگي تا پايان شهريور و خريد گندم از كشاورزان از جمله اقدامات اخير دولت است كه محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در نشست خبري روز گذشته از آنها خبر داد. او همچنين در اين نشست به حوادث روز قدس و اظهارات توهين‌آميز عده‌اي نسبت به علي اكبر صالحي اشاره كرده و خواستار برخورد قوه قضاييه با اين اقدام شد. احكام سنگيني كه براي برخي دانشجويان بازداشت شده در حوادث دي ماه صادر شده، ديگر موضوعي بود كه نوبخت در اين نشست به آن پرداخت. او متعهد شد تا در جلسات مشترك قوا اين موضوع از سوي دولت پيگيري شود.

 

افزايش حقوق بازنشستگان

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و افزايش صورت گرفته در آن تا قبل از عيد فطر خبر داد.

وي با بيان اينكه بهترين تبريك دولت به ملت براي عيد فطر، پرداخت بخشي از معوقات است، گفت: قبل از عيد فطر همه حقوق شاغلان و بازنشستگان را در رابطه با يارانه‌ها پرداخت مي‌كنيم. با وجود اينكه رقم سنگيني است، اما تاكيد رييس‌جمهور بر پرداخت آن است كه در روزهاي آينده قبل از عيد فطر همه حقوق‌ها را با درصد افزايش پرداخت خواهيم كرد.

سخنگوي دولت افزود: مقدمات ميان سازمان برنامه و بودجه و خزانه انجام شده است تا دستور رييس‌جمهور اجرايي شود و حقوق بازنشستگان عزيز، يارانه‌ها و حقوق كاركنان دولت كه رقم سنگيني است، همه اين حقوق به اضافه درصدي كه افزايش يافته‌اند تا قبل از عيد فطر پرداخت شوند. در خصوص حقوق بازنشستگان شاهد افزايش 10 درصدي آن هستيم. بازنشستگان علاوه بر حقوق، اين اضافاتي را كه اعلام كرديم نيز دريافت خواهند كرد و ما براي همسان‌سازي خودمان را موظف مي‌دانيم كه وضعيت قبل را جبران كنيم و در همين زمينه به مجلس لايحه‌اي داديم كه علاوه بر سنوات، همسان‌سازي هم انجام شود كه شوراي نگهبان نپذيرفت اما دولت تاكيد دارد كه اين اتفاق بيفتد.

نوبخت با اشاره به اينكه تاكنون سه هزار و 400 ميليارد تومان براي 41 هزار نفر از فرهنگيان به عنوان پاداش بازنشستگي در نظر گرفته شده است، گفت: براي ساير بازنشستگان نيز پنج هزار و 400 ميليارد تومان پرداخت خواهد شد و ما با لب‌هايي خندان پول‌هاي بازنشستگان را مي‌دهيم تا نگويند كه دولت براي پول دادن به مردم عزا گرفته است. با وزير آموزش و پرورش هم صحبت كرديم تا در نيمه اول سال اين مبلغ را پرداخت كنيم و اميدواريم تا پايان شهريور ماه همه پاداش‌ها پرداخت شود.

نوبخت ادامه داد: در ۲ ماه نخست امسال ۲۸ هزار و ۱۸۰ ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني تخصيص اعتبار داشته‌ايم كه از اين رقم سه هزار و ۱۳۹ ميليارد تومان به صورت نقدي بين طرح‌هاي عمراني توزيع شده و ۲۱ هزار ميليارد تومان نيز به‌صورت انواع اوراق مالي در حال توزيع است كه در واقع از اين ۲۸ هزار ميليارد تومان، حدود ۲۴ هزار و ۱۳۹ ميليارد تومان به صورت نقد و اسناد پرداخت شده است.

سخنگوي دولت با اشاره به خريد گندم از كشاورزان تاكيد كرد: تا ۲۰ خردادماه، ۲ ميليون و ۶۸۵ هزار تن گندم به ارزش سه هزار و ۵۶۵ ميليارد تومان از كشاورزان خريداري شده است كه از اين ميزان، هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان پرداخت شده و حدود هزار و ۷۶۵ ميليارد تومان نيز باقيمانده است.

نوبخت تاكيد كرد: بر اساس گزارش بانك مركزي تا ۲۰ خردادماه سال جاري، ۱۰ ميليارد و ۹۵۹ ميليون دلار ارز، از محل منابع بانك مركزي با نرخ ۴۲۰۰ تومان به كالاهايي كه ثبت سفارش شده، اختصاص يافته است و علاوه بر اين حدود چهار ميليارد و ۷۹۹ ميليون دلار ارز هم از محل صادرات غيرنفتي در ساختار سامانه نيما، اختصاص داده شده است كه در مجموع حدود ۱۵ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار مي‌شود.

 

لزوم پيگيري توهين به صالحي در روز قدس

سخنگوي دولت با اشاره به اظهارات توهين‌آميز برخي خطاب به رييس سازمان انرژي اتمي در راهپيمايي روز قدس، گفت: درخصوص اين رخداد واقعا موهن و غيرقابل توجيه چند نفر نسبت به شخصيت‌هاي خدوم و دانشمندان هسته‌اي نظام بايد گفت كه اين اقدام بدون ترديد از سوي جريان قليلي صورت گرفت و آنان با اين اهانت و حركت، روز قدس را مخدوش كردند و وقتي يك جمعيت اينچنين بزرگ با دهان روزه از اين ماجرا اعلام برائت كردند شما ديديد كه رسانه‌هاي بيگانه يك كادر كوچك را به جاي حركت پاكي كه ملت بزرگ ما انجام داد، نشان دادند. اين افراد خائن هستند، چرا كه ديديد حركت بزرگ ملت ما چگونه تحت‌الشعاع اين حركت آنان قرار گرفت.

نوبخت ادامه داد: چنين افرادي در طول تاريخ هم بوده‌اند و ائمه اطهار را نيز مورد اهانت قرار دادند. ما حتي اگر از نظر سياسي هم اختلافي داشته باشيم مي‌گوييم كه باشد، ۳۶۴ روز سال براي شما، اما اجازه دهيد يك روز سال صداي واحدي از كشور شنيده شود. به هرحال اميدوارم از سوي مقامات رسمي براي اين افراد اقدامي انجام شود و اميدوارم قوه قضاييه اقدامي انجام دهد.

 

پيگيري احكام صادره براي دانشجويان بازداشتي

وي در پاسخ به پرسشي درباره احكام صادر شده براي دانشجوياني كه در اعتراضات دي ماه بازداشت شدند، اظهار كرد: بايد براي جلوگيري از موج دشمنان دست به دست هم دهيم. در اينجا استقلال قوا مطرح است اما در جلسات مشترك اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم، اين عزيزان فرزندان ما هستند. شايد در برخي از مواقع تحمل‌شان كم شود و حرفي بزنند ولي ما نبايد كاري كنيم كه روح ناآرام‌شان دچار تلاطم بيشتري شود بلكه بايد با عطوفت با اين عزيزان برخورد كنيم.

سخنگوي دولت با بيان اينكه اگر برجام نبود حتما روزي بيش از صدها ميليارد تومان ضرر مي‌كرديم، گفت: در شرايط تحريم ميزان صادرات نفت در حداقل خود قرار داشت اما پس از برجام توانستيم نفت بيشتري را به فروش برسانيم.

نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه آيا برنامه‌اي براي گرفتن ضمانت از سوي روسيه و چين در قبال برجام وجود دارد؟ گفت: فعلا قرارمان اين است كه با وجود وضعيت فعلي، برجام بماند و منافع را تامين كند.

 

FATF براي دولت بسيار مهم است

وي درباره تعويق افتادن لايحه پيوستن ايران به لايحه FATF و لوايح چهارگانه تصريح كرد: اين لوايح براي دولت بسيار مهم است، آيا ما پولشويي را تاييد مي‌كنيم؟ خير. آيا ما مي‌خواهيم منابع تروريسم را تامين كنيم تا فشنگ بخرند در سر مردم خالي كنند؟ خير. ما با تروريسم مبارزه مي‌كنيم. اما به طرفين گفته‌ايم تروريسم آن چيزي است كه خودمان تعريف مي‌كنيم. موضع دولت مشخص است كه دوست دارد اين لوايح تصويب شود.

نوبخت درباره استفعاي وزير بهداشت نيز گفت: سال‌ها اين سخنان درباره وزراي دولت گفته مي‌شود اما اين موضوع تكذيب شد و ظاهرا گفتند كه صدوپنجاه درصد اين موضوع را تكذيب مي‌كنيم.

 


قبل از عيد فطر همه حقوق شاغلان و بازنشستگان را در رابطه با يارانه‌ها پرداخت مي‌كنيم. با وجود اينكه رقم سنگيني است، اما تاكيد رييس‌جمهور بر پرداخت آن است كه در روزهاي آينده قبل از عيد فطر همه حقوق‌ها را با درصد افزايش پرداخت خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون