• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4109 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد

جمناي اصولگرايان چه وضعيتي دارد؟

غيبت قاليباف، انتظار موتلفه، همراهي رييسي

پيش از انتخابات رياست‌جمهوري سال 96، جريان اصولگرايي با عبرت از نتيجه انتخابات سال 92، تصميم به اصلاح روش گرفت. اين جريان با تشكيل يك جبهه تصميم گرفت تا ضمن جمع‌آوري بزرگان اصولگرايي زير يك سقف، با معرفي كانديدايي واحد شكست سال‌هاي 92 و 94 را جبران كنند. جبهه مردمي نيروهاي انقلاب (جمنا) از همان روز‌هاي نخست انشعاب داشت اما ريش‌سفيدان اصولگرا همواره تلاش در مخفي كردن اختلافات داشتند. با نزديك‌تر شدن به 29 ارديبهشت و زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، رقابت ميان كانديداهاي اصولگراي كارزار انتخابات بيشتر مي‌شد. ابراهيم رييسي، محمدباقر قاليباف و سيد مصطفي ميرسليم سه كانديدايي بودند كه با حمايت جمنا وارد ميدان شده بودند. بنا بر گفته اعضاي جمنا قرار بود در انتها يكي از اين سه نفر كه بيشترين اقبال عمومي را دارد در صحنه بماند كه اين اتفاق ممكن نشد. در حالي كه تا 25 ارديبهشت و در فاصله 4 روزه تا انتخابات محمدباقر قاليباف و اطرافيان او اذعان داشتند كه او كناره‌گيري نخواهد كرد و همين موضوع تبديل به محل اختلاف ميان اعضاي جمنا شده بود، ناگهان خبر انصراف محمدباقر قاليباف از رقابت‌هاي انتخاباتي روي خروجي خبرگزاري‌ها و كانال‌هاي خبري قرار گرفت؛ انصرافي كه بعد‌ها به گفته قاليباف با وجود ميل باطني او بود و باعث شد تا يكي از ركوردداران نامزدي انتخابات رياست‌جمهوري بار ديگر از رسيدن به پاستور باز بماند. اما نكته جالب توجه عدم انصراف ميرسليم از اعضاي حزب موتلفه اسلامي بود كه با وجود تصميم حزبي مبني بر كناره‌گيري از انتخابات، او حاضر به انجام اين كار نشد و تا لحظه آخر در صحنه ماند. پس از شكست سنگين جريان اصولگرايي كه با تمام قوا به ميدان آمده بود از حسن روحاني بار ديگر آتش اختلاف در ميان طيف‌هاي مختلف اين جريان شعله كشيد. مصاحبه پشت مصاحبه؛ هركسي از هر تريبوني كه نصيبش مي‌شد، استفاده مي‌كرد تا گلايه‌هاي خود در زمان انتخابات را بازگو كند. قربانزاده، مشاور قاليباف معتقد بود كه اگر رييسي كنار مي‌كشيد انتخابات به دور دوم مي‌رفت. اكنون نزديك به يك سال از انتخابات رياست‌جمهوري مي‌گذرد و اتحاد اصولگرايان بيش از پيش در خطر فروپاشي قرار دارد. در حالي كه موتلفه منتظر دعوتنامه براي شركت در جلسات جمنا است، از قاليباف خبري در دست نيست، عزت الله ضرغامي خود را عضو جمنا نمي‌داند، جبهه پايداري به فكر تشكيل جلسات مستقل است، لطف‌الله فروزنده از عضويت در جمنا استعفا داده و رييسي در جلساتي شركت مي‌كند كه هرچند براي جمنا نيست اما تعدادي از اعضاي جمنا در آن جلسات حضور دارند كه اين خود نشان‌دهنده نوعي انشعاب است، حال سيد محمد حسيني، سخنگوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب در گفت‌وگويي اعلام كرده است كه جمنا آماده است ليست‌هاي انتخاباتي مجلس را تهيه كند و در واقع محور اين كار شود. سخنگوي جمنا در حالي از آمادگي اين جبهه براي محور قرار گرفتن ليست‌هاي انتخابات مجلس مي‌گويد كه ظاهرا در جريان كم و كيف اتفاقات رخ داده در اين جريان نيست. محمد نبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه در گفت‌وگويي با اعتمادآنلاين درباره عدم حضور اين حزب در جلسات جمنا گفت: «هر وقت دعوت كنند، شركت مي‌كنم» حبيبي در ادامه وجود هرگونه اختلاف در جمنا را تكذيب كرد و افزود: ‌«هيچ اختلافي در جمنا نيست.»

دبيركل موتلفه در حالي از عدم وجود اختلاف سخن گفته است كه اين اختلافات با چشم غيرمسلح نيز مشهود است. كافي است نگاهي به عكس‌هاي دسته‌جمعي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب قبل و بعد از انتخابات 96 داشته باشيم تا عمق اختلاف در يكپارچه‌ترين تشكيلات جريان اصولگرايي نمايان شود.

 


موتلفه منتظر دعوتنامه براي شركت در جلسات جمنا است، از قاليباف خبري در دست نيست، عزت الله ضرغامي خود را عضو جمنا نمي‌داند، جبهه پايداري به فكر تشكيل جلسات مستقل است، لطف‌الله فروزنده از عضويت در جمنا استعفا داده و رييسي در جلساتي شركت مي‌كند كه هرچند براي جمنا نيست اما تعدادي از اعضاي جمنا در آن جلسات حضور دارند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون