• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4110 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ خرداد

زنان از سنگ‌نوشته‌هاي قديم تا ديوارنگاره‌هاي جديد

بي‌مهري به نيمي از ملت

وحيد جعفري

جام جهاني كه مي‌آيد با خود خوراك لازم و كافي را مي‌آورد. سوژه بسيار است؛ از كجا بنويسيم؟ از دلار هفت تومني علي پروين يا دلار هفت تومني عادل فردوسي‌پور؟! از بركناري سرمربي اسپانيا يا شكوه سرد شهر مسكو كه اين روزها در تب فوتبالدوستان دنيا مي‌سوزد و ايراني‌هايي كه خود را به قلب روسيه رسانده‌ و آنجا را روي سرخود گذاشته‌اند؟ شايد نه، بهتر باشد از ديوارنگاره‌اي كه در ميدان وليعصر تهران به مناسبت شروع جام جهاني روسيه نصب شده و واكنش‌هاي بسياري در بين توده مردم و البته در صفحات مجازي برانگيخته، بنويسيم. ديوارنگاره‌اي با مضمون «با هم قهرمانيم؛ يك ملت، يك ضربان» كه سعي شده تصوير اقوام و قوميت‌هاي مختلف ايران در آن جاي داده شود و نشان‌دهنده وحدت و همبستگي باشد؛ اما يك ايراد بزرگ دارد و آن اينكه نيمي از جامعه ايران در آن ناديده گرفته شده‌. در اين ديوارنگاره تصوير هيچ زني وجود ندارد و همين موضوع انتقادات بسياري را به دنبال داشته است. منتقدين مي‌گويند وقتي از يك ملت نام برده مي‌شود پس بايد تمام ملت را در نظر گرفت نه اينكه حتي تصوير يك بانوي ايراني روي اين ديوارنگاره نباشد و پايين آن بنويسند «يك ملت.»

اين بي‌مهري در حالي در حق بانوان ايراني صورت گرفته كه همين چند وقت پيش زنان فوتساليست كشورمان در رقابت‌هاي آسيايي موفق شدند با غلبه بر تيم قدرتمند ژاپن به عنوان قهرماني برسند و حالا اين سوال مطرح است كه چرا با اينكه در سنگ‌نوشته‌هاي قديمي هم تصاوير زنان وجود دارد حالا و در سال 2018 بايد اينگونه زنان يك جامعه ناديده گرفته شوند؟ طرفداران حقوق زنان اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه چرا در ديوارنگاره‌هاي قبلي كه مربوط به انتخابات و راهپيمايي بودند تصوير زنان از قلم نيفتاده بود اما حالا كه پاي جام جهاني و تيم ملي وسط است تصوير هيچ زني در اين طرح نيست؟ آنها خواستار تغيير اين ديوارنگاره هستند و مي‌گويند حالا كه نمايندگان مجلس از سفر به جام جهاني منصرف شده‌اند بهتر است هزينه سفر آنها براي ديوارنگاره جديدي كه در آن تصوير زنان هم وجود دارد صرف شده و جايگزين ديوارنگاره فعلي شود. ضمن اينكه كاربران صفحات مجازي يك بار ديگر بحث ورود زنان به ورزشگاه‌هاي فوتبال در ايران را نيز پيش كشيده‌ و خواستار اين شده‌اند حالا كه قرار است نمايشگر بزرگي در ورزشگاه 100 هزار نفري آزادي براي تماشاي فوتبال براي خانواده‌ها در نظر گرفته شود در ادامه، اين امكان نيز به خانواده‌ها داده شود تا مسابقات تيم ملي و ليگ را در ورزشگاه تماشا كنند.

البته كه بسياري از بانوان ايراني خود را به روسيه رسانده‌اند تا، حالا كه در ايران نمي‌توانند راهي ورزشگاه شوند در روسيه و در رويداد مهم جام جهاني راهي ورزشگاه شده و از تيم ملي فوتبال ايران حمايت كنند. در بازي دوستانه ايران و تركيه در استانبول نيز بسياري از زنان ايراني راهي استاديوم شده و تيم ايران را تشويق كرده بودند. حال اين طرفداران راهي بزرگ‌ترين كشور دنيا شده‌اند تا تيم ملي فوتبال را كه در استاديوم آزادي نمي‌تواند از حمايت بانوان بهره ببرد، در خارج از خانه حمايت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون