• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4115 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد

مقام معظم رهبري در ديدار با نمايندگان مجلس:

درباره مبارزه با تروريسم و پولشويي مستقلا قانونگذاري كنيد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار رييس و نمايندگان و جمعي از كاركنان مجلس شوراي اسلامي، مجلس را ركن ركين نظام و به فرموده امام راحل، عصاره فضائل يعني جوهره برترين خصوصيات ملت خواندند و افزودند: نمايندگان در قانونگذاري و عمل به وظايف اساسي خود مسائل مهمي همچون «اولويت‌هاي كشور، رفع مشكلات مردم به ويژه طبقات ضعيف و متوسط، تاثيرناپذيري از ديدگاه‌هاي غربي، انقلابي‌گري و پرهيز از اشرافي‌گري» را مورد توجه كامل قرار دهند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان‌شان خدمت خالصانه به مردم را برترين عبادات دانستند و گفتند: همه اقدامات، رفتار و گفتار نمايندگان اگر براي خدا و در راه رضاي او باشد، خدمت واقعي و موجب تقرب به پروردگار است.

ايشان با تاكيد بر اينكه كيفيت مجلس در هر دوره بايد نسبت به دوره قبل افزايش يابد، دستيابي به اين هدف را در گرو كار بيشتر و بهتر برشمردند و خاطرنشان كردند: لازمه در صدر قرار گرفتن در ميدان خدمت، كار برتر و اقدام و عمل اساسي است.

رهبر انقلاب اسلامي، گزارش رييس مجلس از كارهاي انجام‌شده را خوب ارزيابي كردند و در عين حال افزودند: شاخص‌هاي كمي همچون تعداد مصوبات براي اين ارزيابي كافي نيست بلكه بايد وزن مصوبات در مديريت كشور يعني تاثير قوانين در پيشرفت ايران و رفع مشكلات مردم، اندازه‌گيري شود.

ايشان با اشاره به تعبير امام بزرگوار از مجلس به عنوان «عصاره فضائل ملت»، خاطرنشان كردند: ملت ايران در تاريخ نماد فضائلي همچون «ايمان، علم، اعتماد به‌نفس، استقلال، پايداري و افتخار به داشته‌هاي خود» بوده است و بر همين اساس، مجلس و نمايندگان آن بايد عصاره چنين فضائلي و مظهر عزت ملي، اقتدار و استحكام نظام اسلامي باشند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه تاكيد كردند: مجلس نبايد نماد ترديد و خودكم‌بيني، يأس و نااميدي و بي‌اعتنايي و بي‌مبالاتي به مسائل كشور باشد و نبايد با ديد مايوسانه به ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي ملي نگاه كند.

رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري دو نمونه تاريخي از تهاجم بيگانگان يعني ورود سلجوقيان و مغول‌ها به ايران و همچنين با اشاره به ورود اسلام عزيز به ايران، خاطرنشان كردند: در همه اين دوره‌ها زبان فارسي و فرهنگ و هنر و تمدن ايراني محفوظ ماند و روز به روز پيشرفت كرد كه اين نشانه اقتدار و استحكام ملت است.

ايشان، با اشاره به دشمني همه‌جانبه با مردم ايران در چهل سال گذشته افزودند: چهل سال است كه جبهه عظيمي از دشمنان همچون جنگ احزاب در صدر اسلام با هر كار ممكن مانند جنگ و تحريم و توطئه امنيتي، سخت‌ترين اقدامات خصمانه را عليه ملت ايران انجام داده‌اند اما امروز علم، اقتدار، پيشرفت، عظمت و حضور بين‌المللي ايران روزافزون و غيرقابل مقايسه با روز اول انقلاب است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نوعي جمع‌بندي از اين بخشِ سخنان‌شان خطاب به نمايندگان تاكيد كردند: ملت ايران چنين ملت پرافتخار و ممتازي است، بنابراين شما كه عصاره فضائل آنها هستيد با اين نگاه به خود و مجلس بنگريد و وظايف‌تان را انجام دهيد.

رهبر انقلاب اسلامي، «قانونگذاري و ريل‌گذاري حركت اجرايي كشور» را مهم‌ترين وظيفه مجلس خواندند و با تاكيد بر افزايش مستمر كيفيت قانونگذاري، نكات مهمي را در اين زمينه بيان كردند.

«توجه به اولويت‌هاي كشور و پرهيز كامل از قانونگذاري در زمينه مسائل كم اهميت» نخستين نكته ايشان بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به نمايندگان ملت خاطرنشان كردند: شما براي خدمت به ملت فقط چهار سال مهلت داريد، بنابراين لحظه‌لحظه آن را صرف قانونگذاري در مسائل مهم و داراي اولويت كنيد.

«عملي بودن قوانين» و «پرهيز از قانونگذاري در مسائل خلاف مصلحت كشور» دو نكته ديگر رهبر انقلاب خطاب به نمايندگان مجلس بود.

ايشان در همين بحث در زمينه معاهدات و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي گفتند: اين معاهدات ابتدا در اتاق‌هاي فكر قدرت‌هاي بزرگ و براي تامين منافع و مصالح آنها پخت و پز مي‌شود و سپس با پيوستن دولت‌هاي همسو يا دنباله‌‌رو يا مرعوب، شكلِ به ظاهر بين‌المللي مي‌گيرد به‌گونه‌اي كه اگر كشور مستقلي مانند ايران، آنها را قبول نكند او را مورد هجوم شديد قرار مي‌دهند كه مثلا ۱۵۰ كشور پذيرفته‌اند شما چطور آن را رد مي‌كنيد؟

رهبر انقلاب در تبيين راه صحيح برخورد با اين گونه كنوانسيون‌ها افزودند: همان‌گونه كه درباره «برخي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي اخيراً مطرح شده در مجلس» گفتيم، مجلس شوراي اسلامي كه رشيد و بالغ و عاقل است، بايد مستقلا در موضوعاتي مثل مبارزه با تروريسم يا مبارزه با پولشويي قانونگذاري كند.

ايشان افزودند: البته ممكن است برخي مفاد معاهدات بين‌المللي خوب باشد اما هيچ ضرورتي ندارد با استناد به اين مفاد به كنوانسيون‌هايي بپيونديم كه از عمق اهداف آنها آگاه نيستيم يا مي‌دانيم كه مشكلاتي دارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه بحث ضرورت‌هاي قانونگذاري افزودند: قانون در درجه اول بايد در جهت رفع مشكلات مردم به ويژه طبقات ضعيف و متوسط باشد و به گونه‌اي نباشد كه آلت دست و در خدمت صاحبان زر و زور قرار گيرد.

«رعايت كامل جنبه‌هاي كارشناسي با استفاده از توانمندي‌هاي مركز پژوهش‌هاي مجلس و نيز آرا و ديدگاه‌هاي نخبگان خارج از مجلس» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب به نمايندگان ملت توصيه موكد كردند.

ايشان با انتقاد از برخي تاثيرپذيري‌ها در مجلس از ديدگاه‌هاي غربي در بحث و بررسي مسائل مربوط به «خانواده» گفتند: در قانونگذاري در پي حل واقعي مشكلات باشيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: سبك زندگي غربي در تعارض با معناي حقيقي خانواده است و مشكلات لاعلاجي را براي آنها به وجود آورده است، بنابراين در قانونگذاري براي حل مشكلات خانواده‌هاي ايراني، نبايد به نگاه غربي‌ها به زن، فرزند، پدر و مادر توجه كرد.

«قانونگذاري در جهت اولويت مهم كشور يعني حل معضلات اقتصادي» دستور كار ديگري بود كه رهبر انقلاب براي مجلس ترسيم كردند.

ايشان با ابراز خرسندي از تشكيل جلسه سران و عناصر سه قوه براي ورود جدي به مسائل اقتصادي گفتند: اين جلسه بايد بِبُرد و با تصميمات قوي، راه را براي حل مشكلات موجود باز و مجلس نيز در همين جهت حركت كند و به دشمنان اجازه سوءاستفاده از مشكلات اقتصادي ندهد.

«تازه‌گرداني و تنقيح قوانين»، «حذف برخي قوانين گذشته كه فلسفه وجودي و منطق تصويب خود را از دست داده اند»، «رفع برخي قوانين متضاد و مشكل‌آفرين از جمله براي تسهيل در فضاي كسب و كار»، نكته ديگر رهبر انقلاب در باب ضرورت‌هاي قانونگذاري در خانه ملت بود.

ايشان با انتقاد از اجرا نشدن يا تاخير در اجراي قوانين در برخي دستگاه‌ها تاكيد كردند: قانون براي اجرا تصويب مي‌شود و مجلس اجراي قوانين را پيگيري و مطالبه جدي كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر رفتار انقلابي نمايندگان يعني «رفتار عاقلانه، مدبرانه و مجاهدانه» خاطرنشان كردند: شما در سوگند نمايندگي متعهد مي‌شويد كه از مباني و دستاوردهاي انقلاب و نظام صيانت كنيد و عمل به اين سوگند جز با رفتار انقلابي به معناي صحيح آن ممكن نيست، ضمن اينكه اگر به اين تعهد عمل نشود، حضور نماينده در مجلس از لحاظ قانون اساسي و شرع دچار اشكال مي‌شود.

رهبر انقلاب با اشاره به توصيه هميشگي خود به مسوولان كشور براي «مديريت جهادي» گفتند: بايد روحيه، ايمان و انگيزه انقلابي بر رفتار، سخن گفتن و اقدامات نمايندگان مجلس حاكم باشد.

«حضور به موقع و كامل در كميسيون‌ها و صحن علني مجلس»، «پرهيز كامل از سفرهاي خارجي غيرضرور» و «پرهيز از اشرافي‌گري» توصيه‌هاي ديگر رهبر انقلاب به نمايندگان بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «اشرافي‌گري» را بلاي بزرگ كشور خواندند و افزودند: اگر خلق‌وخوي اشرافي جزو سبك زندگي ما شد، تبعات منفي آن از جمله ريزش‌ها پاياني نخواهد داشت و كار خيلي مشكل مي‌شود. رهبر انقلاب در ادامه سخنان‌شان بحث «نظارت بر رفتار نمايندگان» را حتي از نظارت مجلس بر دولت و ديگر مجموعه‌ها مهم‌تر دانستند و تاكيد كردند: هياتي كه در اين زمينه در مجلس ايجاد شده بايد تقويت شود و به معناي حقيقي كلمه بر رفتار نمايندگان نظارت كند.

ايشان عملكرد مجلس شوراي اسلامي به عنوان يك ركن اساسي نظام را تا به امروز خوب و رو به پيشرفت خواندند و تاكيد كردند: اين حركت بايد هرچه بيشتر تقويت شود، زيرا كشور به استحكام ساخت دروني ملت و نظام نياز دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به آشكار شدن روزافزون خباثت ذاتي زورگويان بين‌المللي افزودند: ديدن تصاوير جنايت جدا كردن هزاران فرزند از مادران‌شان در امريكا، انسان را بي‌طاقت مي‌كند اما امريكايي‌ها با خباثت كامل، فرزندان را از والدين مهاجر جدا مي‌كنند.

ايشان حملات جنايت‌بار و خونين چند كشور داراي تسليحات پيشرفته براي خارج كردن يك بندر از دست مردم مظلوم يمن را نمونه‌اي ديگر از ذات خبيث زورگويان جهاني خواندند و افزودند: اين دشمنان بشريت به علت ايستادگي و عدالت‌طلبي ملت ايران با جمهوري اسلامي نيز دشمني مي‌كنند اما ملت ايران به فضل الهي با حفظ استحكام داخلي، بر امريكا و ديگر دشمنان پيروز خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: اين جنايتكاران، شمرهاي زمان هستند و به ‌فرموده قرآن، هيچ عهد و پيمان آنها مورد اعتماد نيست و اين حقيقت را ملت ايران امروز به روشني مي‌بيند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان سخنان‌شان تاكيد كردند: دشمنان ملت ايران به معناي واقعي كلمه باج‌طلب و زورگو هستند و بديهي است كه نظام، ملت و مسوولان ايران زير بار هيچ باج‌طلب و زورگويي نخواهند رفت. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رييس مجلس با بيان گزارشي از اقدامات مجلس در حوزه نظارت و قانونگذاري، گفت: در مجلس، ۲۰۰ جلسه علني برگزار شد و ۱۰۹ قانون و ۱۴ مورد تحقيق و تفحص به تصويب رسيد.

آقاي لاريجاني با اشاره به برخي از قوانيني كه در مجلس دهم تصويب شده، خاطرنشان كرد: ۲۶ جلسه مجلس به موضوعات مهمي نظير بررسي وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي، مشكلات آب، مساله‌سازي‌هاي دي‌ماه سال گذشته، مسائل هسته‌اي و منطقه‌اي، وضعيت بانك‌ها و اشتغال و اولويت‌هاي اقتصادي كشور اختصاص يافت.

رييس مجلس افزود: مشكل تورم و طرح‌هاي عمراني نيمه‌تمام مورد توجه مجلس است و در بودجه سال ۹۷ سازوكار جديدي براي حل آن در نظر گرفته شد.

آقاي لاريجاني حساسيت نمايندگان به اقدامات خصمانه امريكا و مقابله با تحريم‌ها را بسيار جدي خواند و گفت: در شرايط حساس امروز ايران با تدابير هوشمندانه رهبر انقلاب ملت با سرافرازي از چالش‌ها عبور خواهد كرد.

رييس مجلس افزود: مجلس شوراي اسلامي با همه توان، در مقابله با دسيسه‌هاي بيگانگان مي‌ايستد و در جهت امنيت و سعادت ملت ايران به ويژه در ابعاد اقتصادي با قواي ديگر همكاري صميمانه خواهد داشت.

 


اين معاهدات ابتدا در اتاق‌هاي فكر قدرت‌هاي بزرگ و براي تامين منافع و مصالح آنها پخت و پز مي‌شود و سپس با پيوستن دولت‌هاي همسو يا دنباله‌‌رو يا مرعوب، شكلِ به ظاهر بين‌المللي مي‌گيرد به‌گونه‌اي كه اگر كشور مستقلي مانند ايران، آنها را قبول نكند او را مورد هجوم شديد قرار مي‌دهند كه مثلا ۱۵۰ كشور پذيرفته‌اند شما چطور آن را رد مي‌كنيد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون