• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4115 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد

مالزي نيروهاي خود را از عربستان خارج مي‌كند

ماهاتير محمد عليه تجاوز به يمن

شهاب شهسواري

 

 

مالزي قصد دارد نيروهاي خود را از عربستان خارج كند. اين خبر را محمد سابو، وزير دفاع جديد مالزي روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد و خبر داد كه نيروهاي نظامي مالزي در حالت آماده‌باش براي خروج از عربستان قرار دارند. وزير دفاع مالزي تاكيد كرده است نيروهايي كه توسط دولت قبلي براي حمايت از ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي به اين كشور اعزام شده‌اند، عملا به صورت غيرمستقيم، مالزي را وارد تنش‌ها و درگيري‌هايي در خاورميانه كرده‌اند كه اين كشور ترجيح مي‌داد در آنها بي‌طرف بماند. به گفته وزير دفاع دولت جديد مالزي نيروهاي نظامي اين كشور به هيچ‌وجه در هيچ عملياتي عليه يمن كه يك كشور مسلمان است، مشاركت نكرده‌اند، اما اصل حضور اين نيروها در عربستان باعث كشيده‌شدن مالزي در درگيري‌هاي خاورميانه مي‌شود. محمد سابو گفت: «مالزي همواره سياست بي‌طرفي خود را حفظ كرده است و هيچگاه يكي از ايدئولوژي‌ها يا حمايت از يك قدرت جهاني را بر ديگري ترجيح نداده، واقعيت اين است كه ما يكي از دولت‌هاي فعال در جنبش عدم تعهد هستيم و حتي در دوره‌اي رياست آن را نيز بر عهده داشتيم. » اين مقام مالزي با مطرح كردن اين سوال كه «چرا بايد در حمله به يك كشور مسلمان ديگر نقش بازي كنيم؟» تاكيد كرده است: «ما علاقه‌اي به مشاركت در چنين مخاصماتي نداريم. » ماهاتير محمد، سياستمدار كهنه‌كار مالزي كه به تازگي بار ديگر مقام نخست‌وزيري اين كشور را در اختيار گرفته است، از جمله منتقدان جنگ عربستان سعودي در يمن محسوب مي‌شود و نوامبر پارسال با ارسال نامه‌اي سرگشاده خواهان پايان دادن به كشتار در يمن شده‌ بود.

نگراني فعالان حقوق بشر در مالزي

اريك پالسن، مدير موسسه «وكلا براي آزادي» دو روز پيش در مورد حضور نيروهاي مالزي در عربستان گفته‌بود: «اگر اين ادعا درست بود كه نيروهاي ما براي كمك به تخليه اتباع‌مان به آنجا رفته‌اند، بايد پذيرفت كه وقت كافي داشتند و اين مسووليت بايد تاكنون تمام شده‌باشد و ديگر لازم نيست كه بعد از سه سال همچنان در آنجا باقي بمانند. چنين انتظاري كه نيروهاي مالزي براي انجام عمليات انسان‌دوستانه مورد نياز هستند، يك حرف بي‌ربط است. مادامي كه مالزي عضوي از ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي باشد، در عملياتي كه باعث بروز فاجعه بشري شده است نقش دارد، فاجعه‌اي كه از سوي دبيركل سازمان ملل به عنوان يكي از بزرگ‌ترين فجايع جهان توصيف شده است.» به گفته اين چهره حقوق بشري مالزي: «مالزي همواره بر اصل عدم مداخله در امور ديگر كشورها تاكيد كرده است، موضعي كه همواره به نفع ما بود. مالزي بدون درخواست شوراي امنيت سازمان ملل متحد حق هيچ مداخله‌اي براي شركت در جنگ يمن ندارد.»

مالزي در ائتلاف سعودي

مالزي از ابتدا از جمله مدعوين پادشاهي عربستان براي شركت در تشكيل ائتلاف ضد تروريسم اسلامي بود كه با حضور 34 كشور اسلامي، سه سال پيش تاسيس شد. مالزي بعد از اعلام محمد بن سلمان، وليعهد و وزير دفاع سعودي، اعلام كرد در اين ائتلاف نظامي شركت خواهد كرد. اما همچنان مشخص نيست كه دقيقا چه تعداد از نيروهاي نظامي مالزي براي مشاركت در عمليات اين ائتلاف، كه در حال حاضر 41 كشور اسلامي عضويت در آن را قبول كرده‌اند به خاك عربستان رفته‌اند و تا چه اندازه در عمليات اين كشور عليه مردم يمن مشاركت مي‌كنند. هشام‌الدين حسين، وزير دفاع پيشين مالزي گفته‌ بود كه نيروهاي اين كشور براي مشاركت در «عمليات بشردوستانه و تلاش براي بازسازي يمن» در عربستان باقي مي‌مانند. هشام‌الدين حسين كه سال گذشته براي شركت در كنفرانس «ائتلاف براي حمايت از مشروعيت در يمن» به عربستان سفر كرده‌بود در سخنراني خود اعلام كرد كه نيروهاي ارتش مالزي «در شهر رياض مستقر شده‌اند و وظيفه اصلي آنها مشاركت در عمليات تخليه اتباع مالزي از يمن بود.» او اضافه كرده‌بود: «با توجه به شرايط كنوني من به نيروهاي نظامي مالزي دستور داده‌ام كه در خاك عربستان سعودي بمانند و آمادگي كامل خود را براي كمك‌هاي بشردوستانه و در صورت نياز كمك به تلاش‌هاي بازسازي در يمن، حفظ كنند.» عربستان طي سه سال گذشته با صرف هزينه‌هاي زياد توانسته است بخشي از كشورهاي اسلامي متحد خود را براي مشاركت در جنگ عليه مردم يمن قانع كند. پاكستان تحت رهبري نواز شريف كه با پادشاهي عربستان سعودي پيمان امنيتي و تعهد نظامي حمايت از حرمين شريفين دارد، اصلي‌ترين گزينه رياض براي مشاركت در عمليات يمن بود؛ با اين حال نواز شريف كه به دليل سال‌ها زندگي در تبعيد تحت حمايت پادشاهي سعودي به اين كشور مديون بود، تلاش كرد مشاركت نيروهاي نظامي كشورش در جنگ يمن را با استفاده از روش‌هاي قانوني و ارسال لايحه‌اي به پارلمان منتفي كند. نهايتا با مخالفت پارلمان پاكستان، اسلام‌آباد اعلام كرد كه در هيچ عمليات هجومي عليه خاك يمن مشاركت نخواهد كرد و تنها در عمليات حفاظت از مرزهاي جنوبي عربستان مشاركت مي‌كند. با اين حال، ژنرال راحيل شريف، فرمانده پيشين ستاد مشترك نيروهاي مسلح پاكستان به عنوان مسووليت فرماندهي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي را قبول كرد. مدتي بعد از اين اتفاق، نواز شريف، نخست‌وزير به دليل رسوايي فساد مالي از مقام خود بركنار شد. مصر كه بزرگ‌ترين ارتش عربي را در اختيار دارد نيز از مشاركت فعال در جنگ يمن انصراف داده است و اعلام كرده كه به دليل مشكلات اقتصادي و همچنين نگراني از اعتراض‌هاي داخلي در اين عمليات مشاركت جدي نمي‌كند. در حال حاضر عربستان سعودي و امارات متحده عربي بدنه اصلي نيروهاي متجاوز به يمن را تشكيل مي‌دهند كه بخش بزرگي از نيروهاي زميني آنها متشكل از نيروهاي مزدور سوداني است كه با پرداخت پول به دولت سودان به اين ميدان نبرد اعزام شده‌اند.

پول‌هاي نانجيب

چند ماه بعد از اينكه نجيب رزاق، نخست‌وزير پيشين مالزي اعلام كرد كه كشورش به ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي پيوسته و قرار است كه يك موسسه بزرگ با عنوان «مركز ملك سلمان براي صلح بين‌الملل» با سرمايه‌گذاري عربستان سعودي در خاك مالزي تاسيس شود، رسانه‌هاي مالزي بخشي از ارتباط مالي مشكوك ميان رزاق و دولت عربستان را فاش كردند. بر اساس گزارش رسانه‌هاي مالزي، مبلغ كلاني معادل 681 ميليون دلار، از طريق خانواده سلطنتي عربستان، سال 2015 به حساب بانكي شخصي نخست‌وزير پيشين مالزي واريز شده‌ بود؛ موضوعي كه باعث يك رسوايي سياسي براي نخست‌وزير پيشين مالزي شد. عادل جبير، وزير خارجه عربستان سعودي پيش از اين ادعا كرده‌ بود كه «رياض اين پول را به عنوان اعانه و خيريه براي فعاليت‌هاي رزاق در امر مبارزه با تروريسم به او واگذار كرده است و هيچ انتظاري در برابر اين پرداخت از او نداشته است.» نجيب رزاق بعد از انتخابات اخير پارلماني در مالزي كه با شكست او و حزبش باريزان ناسيونال به پايان رسيد، به دستور ماهاتير محمد، نخست‌وزير جديد تحت پيگرد قضايي قرار دارد و از كشور ممنوع‌الخروج است. به تازگي نيروهاي امنيتي مالزي در تجسس منزل نجيب رزاق، مبلغ كلاني پول نقد پيدا كرده‌اند كه ممكن است با رسوايي رشوه عربستان به او ارتباط داشته ‌باشد.

 


افشاي شكنجه‌هاي جنسي نظاميان امارات عليه زندانيان يمني

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي اختصاصي به نقل از شاهدان عيني و زندانيان پيشين در زندان‌هاي يمن، ابعاد جديدي از جنايات نظامي اماراتي و ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي عليه غيرنظاميان را بر‌ملا كرده است. در اين گزارش هفت زنداني پيشين در زندان بيراحمد در جنوب يمن، از شكنجه‌هاي غيرانساني نيروهاي اماراتي سخن گفته‌اند. شكنجه‌هايي مانند لخت كردن زندانيان و جست‌وجوي مقعد آنها به بهانه تجسس براي گوشي‌هاي موبايل، تجاوز و فيلمبرداري از زندانيان، عريان كردن و آويزان كردن با دستبندهاي قپاني، شوك الكتريكي به بيضه‌هاي زندانيان و آويزان كردن سنگ از اندام‌هاي جنسي، از جمله شكنجه‌هايي است كه به گفته شاهدان به صورت پيوسته توسط نيروهاي نظامي اماراتي، عليه زندانيان غيرنظامي انجام مي‌شد. آسوشيتدپرس همچنين تعدادي از نقاشي‌هايي كه زندانيان يمني روي لوازم شست‌و‌شوي داخل زندان، از شيوه‌هاي شكنجه‌هاي غيرانساني كشيده‌اند و به طريقي به بيرون زندان منتقل شده، منتشر كرده‌ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون