• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4115 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد

گوشه و كنار جام جهاني در گفت‌وگو با عليرضا مرزبان

نتايج روسيه حباب است

علي كربلايي

 

 

جام جهاني 2018 يكي از بهترين جام‌هاي جهاني بوده است. تعداد زيادي گل، پنالتي، ضربه ايستگاهي و گل به خودي نشانگر اين است كه بازي‌ها سرعت بالايي دارند و آمارها نشان مي‌دهد دوندگي تيم‌ها از هميشه بيشتر بوده است. تيم ملي روسيه هم در دو بازي ابتدايي خوب نتيجه گرفته و حسابي همه را شوكه كرده است. درباره اين مساله و مسائل متفاوت ديگري با عليرضا مرزبان، كارشناس و مربي مطرح كشورمان صحبت كرده‌ايم.

 

درباره تيم ملي روسيه بگوييد آقاي مرزبان. آيا اين تيم واقعا خيلي خوب بوده؟

كيفيت تيم ملي روسيه در جام جهاني 2018 مورد بحث است. برخي اين تيم را يك تيم خوب مي‌دانند و معتقدند از مدعيان است. اما بايد ببينيم گذشته اين كشور در فوتبال چطور بوده. روسيه بعد از چندين دهه كه از فروپاشي شوروي مي‌گذرد، كيفيت چنداني نداشته است. آنها هيچ‌وقت در فوتبال جهان يك قدرت نبودند. حتي در زمان شوروي هم خيلي مواقع بحث دوپينگ بازيكنان فوتبال اين كشور مطرح بود. در سال 2016 هم شاهد بوديم كه در بازي‌هاي المپيك هم از حضور كاروان روسيه جلوگيري شد و بعدها در المپيك زمستاني كره جنوبي هم روسيه از فرستادن ورزشكارانش محروم بود. اين موضوع در فوتبال هم چندباري ديده شده است و اعتبار آنها را زير سوال برده است. اما برگزاري جام جهاني 2018 در روسيه، كمك مي‌كند فوتبال اين كشور از سايه بيرون بيايد. البته هنوز كيفيت لازم و كافي را ندارند. شايد اولين تيمي بودند كه به مرحله بعد صعود كردند و اين يك ركورد خوب است. اما در مقايسه با ساير مدعيان اين تيم اصلا خوب نبوده است. در حقيقت اين تيم هم در مقابل مصر و هم در مقابل عربستان، تا قبل از به ثمر رساندن گل اول تحت فشار حريف بود و موقعيت‌هاي مناسبي نداشت؛ اما به موقع به گل رسيدن و فشار هواداران باعث شد نتايجي دور از انتظار براي اين تيم رقم بخورد. اما مي‌توان متصور بود كه اين تيم در دور بعد در مقابل يكي از حريفان احتمالي به نام پرتغال يا اسپانيا شكست بخورد. احتمال حضور اين تيم در جمع هشت تيم پاياني بسيار كم است.

خيلي‌ها مي‌گويند اين جام، جام شگفتي‌ها بوده و تيم‌هاي كوچك نتايج خوبي گرفته‌اند. اين روند ادامه‌دار است؟

در مورد شگفتي‌سازي جام جهاني هم زياد صحبت مي‌شود. در تورنمنت‌ها تيم‌هاي بزرگ هميشه يكي از بازي‌هاي دور گروهي را از دست مي‌دهند. ايتاليايي كه در سال 82 قهرمان جهان شد با 3 امتياز صعود كرد. اين تيم‌ها در دور گروهي حركات‌شان روي يك نوار ثابت نيست و اتفاقا همين شكست‌ها در مراحل ابتدايي است كه تيم‌ها را منسجم و همدل مي‌كند. اسپانيا در سال 2010 با شكست مقابل سوييس شروع كرد و در نهايت قهرمان شد. مي‌توان گفت شكست در بازي‌هاي ابتدايي باگ‌هاي تيم‌ها را مشخص مي‌كند و در نتيجه به بهتر شدن تيم‌ها ختم مي‌شود.

حالا با اين تفاسير، كدام تيم مي‌تواند تا مراحل پاياني پيش برود و شگفتي‌ساز لقب بگيرد؟

تفكر من اين است كه در بين تيم‌هايي كه بين مدعيان اصلي نيستند، تنها اروگوئه و بلژيك مي‌توانند براي مدعيان اصلي دردساز شوند و در بازي‌هاي پاياني ببينيم‌شان. بلژيك با وجود نفرات بسيار خوبي كه در تركيبش دارد، نيمكت قدرتمندي ندارد و فاصله بازيكنان اصلي و ذخيره اين تيم زياد است. اگر اين فاصله وجود نداشت، با حضور بازيكناني مثل ادن آزار و كوين دي‌بروينه و لوكاكو يا حتي كاراسكو، اين تيم يكي از مدعيان اصلي قهرماني مي‌شد.

از نظر شما كدام تيم مي‌تواند قهرمان جام جهاني بشود؟

در نهايت نظر من اين است كه يك تيم اروپايي قهرمان جام جهاني مي‌شود. در تاريخ سابقه نداشته به غير از جام جهاني 1950 كه برزيل در خاك سوئد قهرمان شد، تيمي غيراروپايي در خاك اروپا قهرمان شود. پيش‌بيني من اين است كه در اين دوره هم يك تيم از اروپا قهرمان خواهد شد.

نظرتان در مورد ويدئوچك چيست؟ آيا باعث كمك به فوتبال شده است؟

يكي از ويژگي‌هاي اين جام‌ جهاني، استفاده از ويدئوچك است. ما پيشتر در ورزش‌هاي زيادي مثل هاكي روي يخ هم اين تكنولوژي را ديده بوديم و اتفاقا نتيجه خوبي هم گرفته شد. چرا در فوتبال از اين تكنولوژي استفاده نشود؟ برخي كارشناسان داوري معتقدند اين تكنولوژي به فوتبال كمكي نمي‌كند اما بايد قبول كرد كه ديگر ديدگاه‌هاي سنتي نتيجه‌بخش نيست و بايد مطابق با مدرنيسم حركت كرد. شايد در آينده نحوه استفاده از اين تكنولوژي بهبود پيدا كند، اما همين الان هم به اندازه كافي خوب است. ما ديگر شاهد اشتباه بزرگي مثل اشتباه بازي انگليس و آلمان نيستيم و اگر توپي يك سانتي‌متر هم از خط عبور كند، گل اعلام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون