ديوارنگاره ميدان وليعصر تهران از خبرسازترين اتفاقات شروع جام جهاني بوده و هست. از اولين بنري كه چند روز قبل از شروع بازيها نصب شد و در آن هيچ زني وجود نداشت و موج اعتراضات مخاطبين را در پي داشت، تا تعويض آن بنر و نصب طرحي جديد كه در آن جاي خالي مسعود شجاعي حاشيهساز شد. متن زير گفتوگويي است بامحمد ذوقي مدير روابط عمومي سازمان هنري- رسانهاي اوج.
برنامه اصلي و ذهنيت شما براي نصب اين ديوارنگارهها چه بوده؟
ما هم مثل هر ايراني ديگري از اينكه تيم ملي كشورمان به جام جهاني صعود كرده خوشحاليم و براي تيم آرزوي موفقيت داريم. جام جهاني فرصتي است براي تزريق شادي به جامعه در شرايط خاص حال حاضر كه مردم احتياج دارند به اميد و شادي. طبيعتا هماهنگ با حال و هواي جام جهاني ما هم تصميم گرفتيم براي افزايش شور و حال فوتبالي و حمايت از تيم ملي در جامعه كاري انجام دهيم. بنابراين تصميم گرفتيم كه چند طرح در حمايت از تيم ملي در جاهاي مختلف شهر نصب كنيم و براي ميدان وليعصر هم چهار طرح آماده كرديم كه داريم به نوبت آنها را نصب ميكنيم.
شما از قبل همه طرحها و زمانبندي نصب ديوارنگارهها را انجام داده بوديد؟
بله، چند روز مانده به شروع جام جهاني ما طرح را آماده كرده بوديم.
پس اينكه ميگويند شما تحت تاثير فضاي مجازي و فشار مخاطبين ديوارنگاره اول را عوض كرديد چه؟
اصلا اين مساله مطرح نبوده. اينها شيطنتهاي رسانهاي است. ما طبق زمانبندي خودمان اين كار را انجام داديم و ميدهيم. البته توجه به نظر مخاطبان و انتقادات و پيشنهادهايشان از اصليترين وظايف يك رسانه هنري بهشمار ميرود. ما هم از نظر مخاطبان استفاده ميكنيم. اما باز هم اعلام ميكنم كه تغيير بنر اصلا به خاطر حرف مردم و جو ايجاد شده در فضاي مجازي نبوده. ما هر طرح را قبل از بازي تيم ملي نصب ميكنيم و نهايتا 10 تا 20 درصد تغييرات جزيي در آن ايجاد ميكنيم.
تغييرات جزيي در طرحها قبل از نصب به خاطر چيست؟
با توجه به شرايط و نظر مخاطبان اين تغييرات را ايجاد ميكنيم. اصلا زيركي يك موسسه هنري- رسانهاي اين است كه نظر مخاطبان را بشنود و انتقادات را در نظر بگيرد. مرگ يك رسانه زماني است كه به نظرات مخاطبان توجه نكند.
با نظر مخاطبان در مورد بنر اول موافق بوديد؟
در مورد بنر اول همه مخالف نبودند. خيليها هم موافق بودند. عدهاي تماس گرفتند و از طرح خوب ما استقبال كردند و به ما تبريك گفتند. عدهاي هم مخالف بودند. اما اينكه در صفحات مجازي گفته ميشود ما ضد زن هستيم اشتباه است. ما طرحهاي زيادي نصب كردهايم كه در آن زنان هم حضور پررنگ داشتهاند. بنرهاي قبلي ميدان وليعصر نشاندهنده همين مساله است. خيلي از بنرهايي هم كه نصب كرديم فقط در آن زنان بودند. آيا ما ضد مرد هستيم؟ ما همان موقع هم در مورد آن بنر توضيحاتي داديم و الان صحبت كردن در مورد اين موضوع ديگر تكراري و بيفايده است.
خانم نژادبهرام، عضو شوراي شهر در مصاحبهاي اعلام كردند كه با فشار شوراي شهر به سازمان زيباسازي بنر اول عوض شد.
ايشان نظرات خودشان را گفتهاند، وگرنه ماجرا به اين شكل نبوده. ما با سازمان زيباسازي در مورد نصب اين ديوارنگاره هماهنگ كرده بوديم و آنها مشكلي نداشتند.
پس شما صحبتهاي ايشان را تكذيب ميكنيد؟
بله.
بحثي كه در مورد بنر ميدان وليعصر مطرح شد اين است كه عدم اجازه حضور زنان در استاديوم و اينكه گفته ميشود فوتبال ورزشي مردانه است در كنار طرح شما قرار گرفت و حساسيتها را به وجود آورد. اين بحثها وجود دارد اما رويكرد سازمان و طراحان ما در طراحي ديوارنگاره اين نبوده كه زنها را حذف كنيم.
در مورد بنر دوم و حذف مسعود شجاعي چه؟
اصلا اين مساله صحت ندارد. ما چرا بايد كاپيتان تيم ملي را حذف كنيم؟ ما هم مثل بقيه آقاي شجاعي را دوست داريم. ايشان كاپيتان تيم ملي است. طرح دومي كه نصب كرديم دو تا ورژن دارد. يكي همان طرح اصلي است با تصوير آقاي شجاعي و يكي هم با تصوير آقاي طارمي. منتها چون همه جا نخواستيم كه فقط عكس آقاي شجاعي باشد در بعضي از تصاوير از آقاي طارمي به جاي آقاي شجاعي استفاده كرديم! الان جلوي در سازمان اوج بنري نصب كردهايم كه عكس آقاي شجاعي هم در آن وجود دارد.
براي ادامه جام جهاني چه برنامهاي داريد؟
يك بنر ديگر هست كه قبل از بازي با پرتغال نصب ميشود و اگر انشاءالله از گروه صعود كنيم طرحهاي ديگري را هم مد نظر داريم.
براي جشنهاي احتمالي چه؟
نه فعلا برنامهاي نداريم.
در شهرستانها هم ديوارنگاره نصب كردهايد يا فقط در تهران اين كار را انجام ميدهيد؟
غير از تهران فقط در زاهدان اين كار را انجام داديم. باقي شهرستانها فعاليتي نداشتيم.