• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4115 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد

فصل خودباوري

نيوشا طبيبي

ايران به اعتبار اقوام مختلف ايراني، ايران است. تجزيه‌طلب‌ها مي‌كوشند با نسبت‌هاي ناروا و تاريخ‌سازي و جعل خبر، ايران را متعلق به فارس‌ها جلوه دهند و بگويند كه فارس‌ها بر ايران حكومت مي‌كنند و بقيه اقوام و تبارها را از مشاركت در امور كشور بركنار داشته‌اند. روشن است كه اين حرف‌ها جز پراكندن تخم نفرت و نفاق آن هم به قصد انتفاع دشمنان آب و خاك ايران چيز ديگري نيست. ايراني ايراني است، از هر قوم و ايل و تبار كه باشد. اقوام و مردم نواحي مختلف ايران هم خانه‌هاي ديريني هستند كه با يكديگر وصلت‌ها كرده‌اند، به شهرهاي يكديگر مهاجرت كرده و متوطن شده‌اند و خلاصه جان و روح مردم ايران از هر ناحيه و ايل و قوم چنان در هم تنيده شده كه گسستن اين حرير رنگارنگ زيبا از يكديگر خيال خامي بيش نيست.

در موقعيت‌هاي مختلف ايرانيان نشان داده‌اند كه كوچك‌ترين اعتنايي به ژاژخايي‌هاي تجزيه‌طلبان ندارند. هر زمان آنها بر طبل نفرت‌پراكني قومي بيشتر كوفته‌اند از آسمان دليلي نازل شده تا نشان دهد ايران براي همه تاريخ، خانه اقوام ايراني باقي خواهد ماند. نمونه‌اش پيروزي‌هاي ملي كه در آن همه ايرانيان فارغ از خاستگاه قومي‌شان جشن برپا مي‌كنند. اين روزها كشورهاي بدخواه ايران، خيال خام تجزيه ايران را جدي گرفته‌اند و به پندار خود بر گسل‌هاي قومي و فرهنگي ايران تاكيد مي‌كنند و از واقعيت‌هاي جامعه ايران و تاريخ فرهنگي مشترك ايرانيان بي‌خبر مانده‌اند يا خود را به بي‌خبري و ناداني مي‌زنند.

سفر به مناطق مختلف ايران و سير و سياحت در طبيعت و تاريخ اين سامان، يادآور زندگي جمعي مسالمت‌آميز بلندمدت ما است. سفرهاي داخل كشور به اقتصادهاي بومي ياري مي‌رساند. خريد محصولات خوراكي و صنايع توليد شده توسط روستاييان و مردم مناطق دور افتاده سبب رونق زندگي آنان و توسعه كسب و كارهاي محلي مي‌شود.‌اي كاش وقتي به قصد استراحت عزم سفر داريم، سفر در داخل ايران را انتخاب كنيم و به جاي خرج كردن پول در كشورهاي ديگر، مردم و كشور خود را بازشناسيم.

فضاي مجازي امكان خريد بسياري از محصولات را از كشاورزان و توليد‌كنندگان روستايي به وجود آورده است. امروز مي‌توانيد با استفاده از فضاي مجازي بسياري از مايحتاج خود را بي‌تقلب و به قيمت واقعي و مناسب مستقيما از توليد‌كنندگان بخريد تا دست دلال‌هاي بي‌انصافي كه بيشترين سود را از فروش كالاهاي روستايي دريافت مي‌كنند از سفره زحمتكشان كوتاه شود.

قيمت برخي ميوه‌ها در بازارهاي تهران بسيار گران است. واضح است كه سهم باغدار به هيچ‌وجه حتي كسري از قيمت فروش به مصرف‌كنندگان نيز نيست. مشكل نظام پخش در ايران سبب شده است كه توليد‌كنندگان در عرصه‌هاي مختلف دچار مضايق فراواني شوند و سود اصلي نصيب دلال و پخش‌كننده نهايي (كه زحمت بسيار كمتري را متحمل مي‌شوند)، بشود.

ياري رساندن به يكديگر براي توسعه كسب و كارهاي محلي و كوچك سبب شكوفايي اقتصاد ملي مي‌شود. همانطور كه راه‌اندازي شاپينگ مال‌هاي بزرگ منجر به نابودي كسب و كارهاي كوچك مي‌شود. اهتمام مردم به خريد از واحدهاي صنفي كوچك باعث كمك به اقتصاد خانواده‌ها و بالا رفتن سطح رفاه و ايجاد شغل خواهد شد.

فروش كالا در شاپينگ مال‌هاي بزرگ با ترفندهاي گوناگون و تاثير‌گذاري رواني بر ناخودآگاه خريداران همراه است. خريداران در اين فروشگاه‌هاي عظيم مسحور تمهيداتي مي‌شوند كه روانشناسان غربي براي فروش بيشتر كالا به مشتري تعبيه كرده‌اند. تمامي رنگ‌ها، چگونگي چيدن كالاها و ترتيب آنها در قفسه‌ها فقط به قصد تشويق خريداران براي خريد بيشتر است بي‌توجه به اينكه آيا واقعا به كالايي كه خريداري مي‌كنند احتياج دارند يا نه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون