• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4115 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد

اميني نماينده مردم ايرانشهر با تاكيد بر اينكه حادثه اتفاق افتاده آخرين وضعيت ماجرا را باز گفت: صورت مساله را پاك نكنيد

ثمر فاطمي

 

ماجراي دختران ايرانشهري هنوز هم در صدر اخبار است. مسوولان مختلفي درباره اين موضوع اظهارنظر كرده‌اند. با وجود تاييد تجاوز به برخي دختران ايرانشهر توسط نيروي انتظامي و پزشكي قانوني اما هنوز عده‌اي اصرار به تكذيب اين خبر دارند. به‌طوري كه روز گذشته جبار كوچكي‌نژاد، نماينده مجلس در اظهارنظري به «ايلنا» گفت: «اتفاقات ايرانشهر به‌طور كل تكذيب شده است. به اعتقاد من نشت بعضي از مفاسد به خودي خود مشكل‌ساز هستند. اتفاقات ايرانشهر صراحتا تكذيب و اشاره شد كه در پس آن يك جريان ضد انقلاب حضور داشته است.»

اما «محمد نعيم اميني‌فرد» نماينده مردم ايرانشهر در مجلس در واكنش به اين سخنان كوچكي‌نژاد به «اعتماد» گفت: «آقاي كوچكي‌نژاد همكار خوب ما هستند اما بهتر بود قبل از اظهارنظر از ما استعلام مي‌كردند. ابعاد حادثه ايرانشهر تا زماني كه تحقيقات قضايي تكميل شود، نامشخص است؛ اينكه حادثه‌اي كه اتفاق افتاده، حتما درست است. حادثه اتفاق افتاده است، شاكياني دارد، دستگير‌شدگاني دارد. »

او با اشاره به سخنان كوچكي‌نژاد كه گفته پشت پرده حادثه ايرانشهر ضد انقلاب هستند، ادامه داد: «اينكه امكان سوءاستفاده ضد انقلاب وجود دارد درست است. به هرحال در هر پديده اجتماعي اين امكان وجود دارد اما اينكه از ابتدا اين موضوع را به ضد انقلاب ربط دهيم، به نظر من برخورد مناسب و برخورد منطبق با واقعيات نيست.»

اميني‌فرد درباره موضوع مطرح شده مبني بر اعتراف يكي از متهمان دستگير شده به تجاوز به 41 دختر ايرانشهري گفت: «درست اين است كه تا پايان تحقيقات قضايي از ارايه اطلاعاتي كه منجر به هر نوع اختلال در روند قضايي شود، خودداري شود. متهم اعتراف كرده اما ممكن است در روند پيگيري پرونده اعترافات اوليه انكار شود. يك متهم دستگير شده و حداقل سه متهم ديگر در رابطه با اين پرونده وجود دارند. توقع ما اين است كه پيگيري‌ها از طريق وزارت كشور، ‌معاون پارلماني رييس‌جمهور و استانداري سيستان و بلوچستان انجام شود.»

اين نماينده مجلس تاكيد كرد ما تلاش كرديم كه فضا را آرام كنيم و امكان سوءاستفاده جريان‌هاي ديگر و ضد انقلاب از اين قضيه هرچه كمتر شود. شوراي تامين هم با حضور معاون امنيتي- انتظامي استانداري در ايرانشهر تشكيل شده است و خود امام جمعه هم كه اين موضوع را اعلام كرد، مردم را مكررا به آرامش دعوت كرده‌اند.

اميني‌فرد همچنين ادامه داد: «اين حادثه خاص ايرانشهر نيست. همين يك ماه پيش در يكي از بهترين نقاط ايران با يك تعرض جنسي مواجه بوديم. هرجاي ديگري ممكن است اين اتفاق بيفتد. با كتمان كردن اين مسائل، مشكل حل نمي‌شود. ما بايد ريشه‌يابي داشته باشيم. ايرانشهر مسائل ويژه‌اي به لحاظ مركزي بودن، مهاجرپذير بودن، وجود جمعيت قابل توجه دانشجو دارد و همه اينها فرصت‌هاي خوبي را در اختيار ايرانشهر قرار داده اما در عين حال مي‌تواند تهديداتي هم داشته باشد. »

نماينده مردم ايرانشهر در مجلس در ادامه اظهار داشت: «ما سابقا هم در مورد ناامني‌ ايرانشهر تذكر، سوال و پيگيري‌هاي مكرر داشته‌ايم. نگراني‌هاي عمده‌اي در اين ارتباط وجود دارد. با وجود زحماتي كه نيروي انتظامي مي‌كشد، اما به اين دليل كه ساختارشان براي شايد 4-3 دهه قبل باشد، لزوم ارتقاي ساختار وجود دارد. با توجه به گستردگي استان و گستردگي ماموريت‌هاي محوله در بزرگ‌ترين حوزه انتخابيه كشور با 53 هزار كيلومتر مربع مساحت، اما ساختار انتظامي آن شايد در حد يك شهر فرضا 100 هزار نفري دارد.»

به گفته او، فضاي فرهنگي مناسبي در ايرانشهر وجود ندارد. ايرانشهر حتي يك فرهنگسرا يا سينماي فعال ندارد. فقدان آموزشگاه وجود دارد، بحران‌هاي اجتماعي، فراواني سلاح‌هاي مجاز و غيرمجاز در سطح استان در مجموع شرايطي را به وجود آورده كه لزوم توجه جدي‌تر دولت را مي‌طلبد.

اميني‌فرد درباره خبري مبني بر اينكه امام جمعه ايرانشهر كه خبر تجاوز به 41 دختر ايرانشهري را در خطبه نماز روز عيد فطر مطرح كرده، تحت پيگرد قانوني قرار گرفته است، گفت: «اين صحبتي است كه دادستان كل كشور كرده‌اند و گفته‌اند كه امكان پيگرد قضايي ايشان وجود دارد ولي من فكر مي‌كنم با صورت مساله رو به رو شويم. با پاك كردن صورت مساله مشكلي حل نمي‌شود. شايد ابعاد حادثه كمتر از چيزي باشد كه امام جمعه مطرح كرده اما عملا صحبت‌هاي خود دادستان هم هست كه اين اتفاق را تاييد كرده ولي گفته ابعادش به اين شكل نبوده است. در نهايت تا زماني كه تحقيقات قضايي تكميل نشود، نمي‌توان گفت ابعاد حادثه به چه صورت بوده است. »

او با بيان اينكه اميدوارم اين اتفاق نيفتاد، ادامه داد: «انگيزه ايشان دلسوزانه و امر به معروف و نهي از منكر و بر اساس مباني اسلامي و آموزه‌هاي ديني بوده است. شايد بهتر بود كه ايشان تعداد اعلام نمي‌كرد. اما به هرشكل فكر نمي‌كنم ايشان انگيزه نامناسبي داشتند. بايد توجه داشته باشيم كه بالاخره بعضي اظهارنظرهاي ما ممكن است تبعات داشته باشد. اما باز هم من فكر مي‌كنم بهتر است ريشه‌يابي كنيم به جاي اينكه سعي كنيم صورت مساله را پاك يا تهديد به تعقيب قضايي كنيم. فكر مي‌كنم اين رفتارها جو آنجا را بيشتر متشنج و ملتهب مي‌كند. جوي كه همين الان با همكاري همان امام جمعه و بقيه نخبگان مذهبي و دانشگاهي رو به آرامش مي‌رود.»

 

افزايش شاكيان پرونده ايرانشهر به 5 نفر

در ادامه پيگيري‌هاي پرونده تجاوز به دختران ايرانشهري، حجت‌الاسلام ابراهيم حميدي، رييس كل دادگستري استان سيستان و بلوچستان از افزايش شاكيان اين پرونده به 5 نفر خبر داد و به ايسنا گفت: « تعداد افرادي كه به عنوان شاكي خصوصي در اين پرونده شكايت كردند به 5 نفر رسيده كه از اين تعداد 3 نفر بحث تجاوز را مطرح كردند. از دو نفر ديگر؛ يك نفر فقط موضوع آدم‌ربايي و ديگري هم موضوع ايراد ضرب و جرح را مطرح كرده است. خانمي هم ادعا كرده كه فرد دستگير شده نسبت به 2 دختر او ايجاد مزاحمت كرده و اين مساله كه اصلا تجاوزي هم شكل گرفته يا خير در حال بررسي است.»

حميدي همچنين ادامه داد: «كساني كه تحت عنوان تجاوز به عنف شكايت كردند همان 3 نفر اوليه بودند كه تنها يك نفر از آنها به پزشكي قانوني مراجعه كرده و مساله تجاوز درباره يك نفر تاييد شده كه اين شخص همان فردي است كه سيمكارتش در ماشيني كه براي آدم‌ربايي مورد استفاده قرار گرفته، كشف شده و مساله تجاوز به او محرز است.»

رييس كل دادگستري استان سيستان و بلوچستان يادآور شد: «4 متهمي كه در ابتدا شناسايي شده‌ بودند هم تحت تعقيب هستند و دستورات قضايي براي دستگيري آنها صادر شده كه اين افراد در شهرستان‌هاي فنوج و چابهار حضور دارند كه به اين منظور تيمي از نيروهاي انتظامي ايرانشهر براي همكاري براي دستگيري اين افراد اعزام شده است.»

 

پرونده ايرانشهر در مرحله تحقيق

همچنين سردار محمدرضا مقيمي، رييس پليس آگاهي ناجا درباره سرانجام پرونده تجاوز در ايرانشهر به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: «اين پرونده از سوي ماموران پليس آگاهي در دست اقدام است اما ماجرا آن‌طور كه در فضاي مجازي و برخي رسانه‌ها مطرح شده نيست و ما اين مطالب را تاييد نمي‌كنيم.»

سردار مقيمي با بيان اينكه پرونده تحت رسيدگي قرار دارد، ادامه داد: «اما با توجه به اينكه در مراحل تحقيق قرار دارد بدون اجازه و دستور قضايي نمي‌توان جزييات بيشتري از اين پرونده را تشريح كرد چرا كه ما بايد براي بيان جزييات، مستندات قانوني و استدلال‌هاي قوي داشته باشيم و قاعدتا تا آن زمان نمي‌توان چيزي را به شكل قطعي اعلام كرد.»

 


اميني‌فرد درباره موضوع مطرح شده مبني بر اعتراف يكي از متهمان دستگير شده به تجاوز به 41 دختر ايرانشهري گفت: «درست اين است كه تا پايان تحقيقات قضايي از ارايه اطلاعاتي كه منجر به هر نوع اختلال در روند قضايي شود، خودداري شود. متهم اعتراف كرده اما ممكن است در روند پيگيري پرونده اعترافات اوليه انكار شود. يك متهم دستگير شده و حداقل سه متهم ديگر در رابطه با اين پرونده وجود دارند. توقع ما اين است كه پيگيري‌ها از طريق وزارت كشور، ‌معاون پارلماني رييس‌جمهور و استانداري سيستان و بلوچستان انجام شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون