• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4130 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۹ تير

رييس دولت اصلاحات در ديدار با جوانان اصلاح‌طلب تاكيد كرد: ضرورت اصلاح اصلاحات

رييس دولت اصلاحات روز شنبه در ديدار جمعي از جوانان اصلاح‌طلب كه پيش‌تر نامه‌اي درراستاي اصلاح اصلاحات نوشته بودند، بر اصلاح‌پذيري اصلاحات مثل همه امور ديگر تاكيد كرد.

خاتمي درباره وضعيت كشور و پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان و ضعف‌هاي موجود، با اشاره به چگونگي شكل‌گيري شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفت: بايد در كاركرد دروني اصلاحات تغييراتي ايجاد كنيم. چاره‌اي نداريم كه متناسب با شرايط روز كشور و دنيا، تصميماتي بگيريم و كار را جلو ببريم.

رييس دولت اصلاحات با تاكيد بر استراتژي اصلاح‌طلبان مبني بر تعامل با حفظ هويت تاكيد كرد: بايد جريان اصلاحات بتواند اولويت‌هاي امروز جامعه را درست تشخيص دهد. مساله دفع خطرات از ايران و سربلندي ملت امري مهم و از اولويت‌ها است و بر همين مبنا با همه جريان‌هايي كه دل در گرو اين آب و خاك دارند، بايد تعامل كنيم. نمي‌توان به عنوان هويت‌گرايي راه تعامل را بست و نبايد براي تعامل هم هويت خود را ناديده بگيريم.

وي در اين ديدار بر غلبه فضاي ياس و نااميدي در جامعه اشاره كرد و افزود: اصلاح‌طلبان بايد بكوشند در رسانه‌ها و فضاي مجازي فعال‌تر باشند و نسبت به رفتارها و عملكردهايي كه موجب نارضايتي مردم مي‌شود از يكسو و جنگ رواني عليه انقلاب و كشور كه مي‌كوشد يأس و نارضايتي را پمپاژ كند ابتكار عمل و تلاش بيشتري به خرج دهند.

خاتمي يكي از ضعف‌هاي اصلاح‌طلبان را توجه نداشتن به هسته‌هاي مدني و نهادهاي اصلي مردم‌سالاري دانست و گفت: كاركرد احزاب ما داراي اشكال است و تا زماني كه حزب قوي نداشته باشيم، نمي‌توانيم انتظار نظام مردم‌سالار داشته باشيم و اين هسته‌هاي مدني هستند كه زمينه ايجاد و اثرگذاري احزاب قوي را فراهم مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اينكه حزب بايد از بدنه جامعه باشد، بر ضرورت توجه به جامعه مدني و هسته‌هاي مدني تاكيد كرد و گفت: سمن‌ها و هسته‌هاي مدني بسيار مهم هستند و نهادينه كردن مردم سالاري از همين جا شروع مي‌شود.

خاتمي اصلاحات را يك پروسه دانست كه از ديرباز در صحنه سرنوشت حضور داشته است و اظهار كرد: جريان اصلاحات نتوانسته، گفتماني كه روح اصلاحات را نشان مي‌دهد، به درستي تبيين كند. اگرچه من در اين زمينه تلاش‌هايي كردم و كسان ديگري هم كوشش‌هايي داشته‌اند ولي به فكر و تلاش بيشتر نياز داريم. اصلاحات، جرياني است كه كسي آن را خلق نكرده و مشاهده مي‌شود در سير سرنوشت جامعه در 150 سال گذشته -كه جريان‌هاي مختلفي وجود داشته- جرياني در روند امور ظهور و بروز پيدا كرده كه اسم آن را اصلاحات مي‌گذارم و آن جرياني است كه مي‌كوشد خواست تاريخي ملت را با هويت تاريخي آن همسو كند. در نقد اصلاحات، بايد به اين خاستگاه تاريخي توجه داشته باشيم. اينگونه نيست كه هر آنكه مدعي اصلاح‌طلبي است را بتوان اصلاح‌طلب ناميد. نقد اصلاحات و نقد اصلاح‌طلبي را بايد از هم تفكيك كرد.

خاتمي با بيان اينكه بايد بين ايده‌آل و واقعيت تفاوت قايل شد و نبايد واقعيت سبب غفلت از آرمان شود، گفت: بعد از 84 و 88 به جريان اصلاحات ضربه‌هايي وارد شد و تلاش‌هايي براي حذف اين جريان صورت گرفت و اصلاح‌طلبي خيلي تلاش كرد تا دوباره خود را مطرح كند. ما بايد اين واقعيت‌ها را در نظر داشته باشيم و با در نظر گرفتن واقعيت‌هاي جامعه، اولويت‌هاي‌مان را تشخيص دهيم و تنظيم كنيم. ما در اينكه مبارزه با فساد و تامين عدالت را به عنوان اصول خود به جامعه عرضه كنيم، ضعف داشته‌ايم. شيوع فساد از جمله مسائلي است كه اصلاح‌طلب و اصولگرا نمي‌شناسد. اين سيل بنيان‌كن، كيان ايران و انقلاب را به خطر مي‌اندازد.

خاتمي با اشاره به اشتباهات و ناپختگي‌هاي جريان‌هاي سياسي بعد از انقلاب يادآور شد كه اگر برخي اشتباهات رخ نمي‌داد، همه انرژي انقلاب صرف استقرار درست جمهوري اسلامي مي‌شد و بسياري استثناهاي متاثر از شرايط خاص رخ نمي‌داد؛ استثناهايي كه احيانا جاي قاعده را گرفت.

وي با اشاره به خواست‌هاي تاريخي ملت ايران و هويت اسلامي آن، جمهوري اسلامي را همسوي اين هويت و خواست تاريخي دانست و با تاكيد بر مقومات جمهوري گفت: در جمهوري، حكومت برآمده از اراده و راي آحاد مردم است؛ حكومت در برابر مردم پاسخگوست و مردم مي‌توانند بدون توسل به زور، حكومت را جابه‌جا كنند. آنچه جمهوريت را از ليبرال‌ها جدا مي‌كند، اعتقاد به خير عمومي در جمهوريت است و اين خير عمومي را مردم و نهادهاي مردم نهاد تشخيص مي‌دهند.

خاتمي اسلام مد نظر در جمهوري اسلامي را اسلام سازگار با دموكراسي و دعوت‌كننده به عدالت، آزادي بيان و انديشه و اجتماعات دانست و ابراز تاسف كرد كه در صد سال پيش، روحاني عاليقدر آيت‌‌الله ناييني از حضور مسيحي و زرتشتي و يهودي در مجلس شوراي ملي و حقوق شهروندي آنان دفاع مي‌كند اما امروز به عقب برگشته‌ايم و از حضور يك غيرمسلمان در شوراي شهر به نام جمهوري اسلامي ممانعت مي‌شود. نبايد شرايط به گونه‌اي رقم بخورد كه مردم از اصلاح پذير بودن سيستم نااميد شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون