• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4132 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير

صداي مخالف

شاخ‌هاي اينستاگرامي را تيزتر نكنيم

عبدالله گنجي در سرمقاله روزنامه جوان معتقد است كه آورده سناريوي پخش اعترافات تلويزيوني از دختر اينستاگرامي كار هر كسي كه بود، به ضرر نظام بود. او مي‌نويسد: «اينكه سيما طراح مساله است يا فلان قاضي كه فهم دقيقي از زمان و اجتماع ندارد يا با سوار شدن بر يك ماده قانوني، عنصري از جامعه‌شناسي را دخيل نمي‌كند، مهم نيست. مهم اين است كه آورده‌اي در سبد سيما، دستگاه قضا و نهايتا نظام جمهوري اسلامي نداشت و علت اصلي آن عدم اجتهاد و برآورد در تركيب اقدام قضايي با كنش اجتماعي در يك نظام مردم‌سالار است.»

مديرمسوول روزنامه جوان همچنين درحالي به ضعف دستگاه قضاييه اشاره مي‌كند كه اين قوه اعلام كرده پخش اين اعترافات به آنها مرتبط نيست. با اين حال گنجي مي‌نويسد: «به نظر مي‌رسد بايد دستگاه قضا مرحله‌اي پيش از مرحله قضايي- امنيتي براي مسائل اجتماعي لحاظ كند و خط حائل بين برخورد قضايي تا تذكر و تعهد و ارشاد را ايجاد نمايد تا براي اجتماع برخوردهاي قهري بعدي اقناع‌پذير شود. پخش اعتراف در اوج واقعيت هم براي طبقه متوسط و جامعه تحصيلكرده ما نتيجه‌اي نخواهد داشت بلكه دشمنان كه تحقير فرزندان ما را در آلوده شدن مي‌پسندند، همين‌جا به ميدان خواهند آمد و فرياد كرامت و حرمت انسان را سر خواهند داد و اصل و فرع مساله را جابه‌جا خواهند كرد و عجيب است كه تكرار اين تجربه ما را به خود نمي‌آورد. بهتر است اگر شاخ‌ها را نمي‌توانيم بشكنيم لااقل تيزتر نكنيم و در دل جامعه خود فرو ننشانيم.»

 

حاكميت، محيط‌هاي مجازي را پاك كند

روزنامه صبح‌نو درباره ماجراي اعترافات اخير در سرمقاله روز چهارشنبه خود بدون نام بردن از اين اتفاق پاك كردن فضاي مجازي را خواسته مردم و وظيفه «حاكميت» مي‌داند. آنها كه در بزنگاه‌هاي انتخاباتي از آزادي‌‌ها حرف مي‌زدند امروز مي‌نويسند: «انقلاب اسلامي سدي بود در بازگشت به سنت در برابر تجدد و اين مساله كه در دوره جمهوري اسلامي به تضاد اسلام سياسي و اسلام سكولار تحول يافت، نقطه نزاعي است كه امروز غرب و غرب‌گرايان با نظام اسلامي پيگيري مي‌كنند. در اين كارزار، فرهنگ محوري‌ترين برخوردهاست و كسي نمي‌تواند مدعي آن شود كه چون مشكلي اقتصادي‌اي در كشور وجود دارد، حاكميت مي‌بايست اصلاح، نظارت و مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي، تهاجم فرهنگي و... را متوقف كند.» به اعتقاد روزنامه نزديك به تيم قاليباف «خواسته همگاني فراهم آوردن محيط‌هاي پاك مجازي و حقيقي است و حاكميت بايد به اين خواسته، جامه عمل بپوشاند.»

 

ريل‌گذاري جديد ايران در مسكو

روزنامه فرهيختگان خبر اول و بخش مهمي از صفحه اصلي خود را به موضوع سفر ولايتي به مسكو اختصاص داده است. روزنامه دانشگاه آزاد برخلاف ساير رسانه‌هاي اصولگرا كه عمدتا به بازتاب اعلام خبر اين سفر بسنده كرده بودند، آن را واكاوي كرده و اهميت آن را به درستي به ماجراي ديدار پوتين و ترامپ مرتبط مي‌داند. اين روزنامه مي‌نويسد: «اين دومين باري است كه ولايتي واسطه انتقال پيام مهم براي مسكو است. او در بهمن 93 و در ميانه مذاكرات هسته‌اي، به روسيه سفر كرد و پس از ديداري يك‌ساعته با پوتين، پيام محرمانه حسن روحاني را به رييس‌جمهور روسيه تسليم كرد. سفر امروز ولايتي به روسيه اما متفاوت از سفر قبلي و بسيار معنادارتر از آن است. او اين‌بار در حالي به روسيه سفر مي‌كند كه قرار است چند روز پس از اين سفر در 25 تيرماه، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا با ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه در هلسينكي پايتخت فنلاند ديدار و گفت‌وگو كند؛ ديداري كه بطور حتم «ايران» بخش محوري آن خواهد بود. » فرهيختگان معتقد است ايران و روسيه مي‌توانند از بازارهاي تجاري يكديگر در شرايط تحريم‌ها استفاده بيشتري ببرند و اين سفر مي‌تواند مقدمه آن باشد.

 

صداوسيما به كفتارهاي سياسي خوراك داد

روزنامه كيهان نيز تيتر اصلي و سرمقاله روز گذشته خود را به جمع‌وجور كردن كاري كه صداوسيما انجام داده بود اختصاص داد. اين روزنامه در تيتر اصلي معتقد بود كه «جنجال اينستاگرامي بهانه است» و «حمايت از تروريست‌ها نشانه» است. جعفر بلوري نيز در سرمقاله اين روزنامه «واكنش قشر متدين و مردم به اين حادثه» را «از سر «دلسوزي» دانست و نوشت: «صدا و سيما با آن عريضي و طويلي در اين مستند، «غيرهنرمندانه» وارد شد و «بدسليقگي كرد. » به نوشته اين روزنامه «انتخاب آن قسمت از صحبت‌هاي دختر نوجوان كه‌ گريه‌كنان ابراز پشيماني مي‌كند» سبب «پيدا شدن سر و كله «كفتارهاي سياسي» شد «كه نه انسانيت سرشان مي‌شود نه حقوق زن و دختر مي‌فهمند.» اين روزنامه معتقد است: «آنها مترصد فرصتند تا در جامعه «بحران‌آفريني» كنند. صدا و سيما با اين بدسليقگي براي اين كفتار‌ها فقط خوراك تبليغاتي مهيا كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون