• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4133 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير

سفر جنجالي رييس‌جمهور امريكا به بريتانيا

لندن به ترامپ خوشامد نگفت

ميثم سليماني

دونالد ترامپ در سال دوم رياست‌جمهوري خود راحت‌تر از سال ابتدايي رفتار مي‌كند. او اكنون از لاك دفاعي و محتاطانه خود در سال نخست رياست‌جمهوري خارج شده و تبديل به همان دونالد ترامپي شده است كه در طول رقابت‌هاي انتخاباتي شاهد آن بوديم. به راحتي انتقاد مي‌كند و هر رفتاري را آن‌گونه كه مي‌خواهد انجام مي‌دهد و اطرافيان خود را بدون پذيرش هيچ توصيه‌اي انتخاب مي‌كند و شخصا كارها را پيش مي‌برد. او هر حرفي را بدون هيچ ملاحظه ديپلماتيكي بيان مي‌كند و تفاوتي نمي‌كند مقام‌ها دوست باشند يا دشمن، متحد باشند يا غيرمتحد، هيچ‌كس از تيغ تند زبان ترامپ در امان نيست و اگر هم مشكلي پيش بيايد با يك تكذيب موضوع را حل و فصل مي‌كند. دونالد ترامپ كه سفر خود به اروپا را براي شركت در نشست سران ناتو از روز سه‌شنبه آغاز كرد، پس از پايان اجلاس سران ناتو به انگلستان سفر كرد تا براي اولين‌بار سفري رسمي به قديمي‌ترين كشور متحد امريكا داشته باشد؛ متحدي كه از لحاظ تاريخي بسيار با اهميت است. اما به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ از اين سفر چندان راضي نيست. ترامپ پيش از ورود به لندن در مصاحبه‌اي عنوان كرد كه اعتراضات گسترده در لندن موجب شده است او از سفر به اين كشور احساس ناخوشايندي داشته باشد و همين موضوع موجب شده است تا ترزا مي‌ به‌شدت تحت فشار قرار گيرد و علاوه بر بحران سياسي كه بر سر موضوع مذاكرات خروج پيدا كرده اين موضوع به ساير مشكلات او اضافه شود.

با اين حال به نظر مي‌رسد هم كاخ سفيد و هم لندن قصد داشتند تا دونالد ترامپ را به نحوي از اعتراضات دور نگه دارند و حتي محل‌هاي ملاقات‌هاي ترامپ نيز بر همين مبنا طراحي شد. او در مصاحبه با نشريه سان عنوان كرد كه احتمالا حضور من در لندن بي‌نظمي‌هايي را ايجاد خواهد كرد و بالني را به هوا خواهند برد كه اين خيلي ناخوشايند است و من هم چندان علاقه‌اي براي رفتن به لندن نداشتم. اين سخنان در حالي است كه تعدادي از ساكنان شهر لندن روز گذشته در ميدان نزديك پارلمان بالن ترامپ نوزاد را به هوا فرستادند تا اعتراض خود نسبت به حضور ترامپ در اين شهر را ابراز كنند. ترامپ در مصاحبه خود افزود: من لندن را به عنوان يك شهر دوست دارم. من مدت‌ها است كه از اين شهر ديدن نكردم. اما زماني كه آنها احساس ناخوشايندي به حضور من در اين شهر دارند، چرا من بايد آنجا بمانم؟

ترامپ اما باز هم از انتقادهاي خود دست بر نداشت و در صحبت‌هاي خود عليه صادق‌خان شهردار لندن موضع‌گيري كرد. او گفت اگر به لندن نگاهي كنيد، شاهد تروريسمي هستيم كه دراين منطقه در حال گسترش است. وقتي به آن چيزي كه در لندن مي‌گذرد نگاه مي‌كنم، فكر مي‌كنم كه او كار بسيار بدي در خصوص تروريسم انجام داده و اين شهر را تبديل به يك هاب تروريسم كرده است.

ترامپ همچنين درمصاحبه خود در خصوص مذاكرات خروج بريتانيا از اتحاديه نيز سخن گفت و نسبت به طرح ترزا مي ‌براي خروج از اتحاديه اروپا ابراز نارضايتي كرد و تاكيد كرد كه با آن مخالف است. او در اين خصوص گفت: من اگر جاي ترزا مي ‌بودم اين كار را متفاوت انجام مي‌دادم. من در واقع به ترزا مي ‌گفتم كه چگونه اين كار را انجام دهد، اما او موافقت نكرد و به من گوش نداد. اين سخنان ترامپ در حالي بيان مي‌شود كه اين سخنان، مداخله امريكا در مسائل داخلي انگلستان محسوب مي‌شود و اين موضوع مي‌تواند خشم مردم انگلستان از ترامپ را افزايش دهد. تحليلگران معتقدند كه سخنان ترامپ در خصوص مخالفت با طرح خروج ترزا مي ‌يعني خروج نرم از اتحاديه، مي‌تواند به اين معني باشد كه معامله تجاري ميان ايالات متحده و بريتانيا در معرض خطر قرار گرفته است. وي در مصاحبه خود تاكيد كرد كه اگر آنها اين كار را انجام دهند، معامله تجارت با ايالات متحده احتمالا محقق نمي‌شود.

اما صحبت‌هاي دونالد ترامپ محدود به مخالفت با طرح خروج نبود بلكه دونالد ترامپ از رقيب ترزا مي ‌تعريف كرد و از نخست‌وزيري او نيز حمايت كرد. ترامپ گفت: من يكي را در مقابل ديگري نمي‌بينم. من فقط مي‌گويم كه فكر مي‌كنم او (بوريس جانسون) يك نخست‌وزير بزرگ خواهد بود؛ زيرا فكر مي‌كنم او آنچه را كه مي‌خواهد مي‌تواند به دست بياورد. اين سخنان ترامپ در حالي است كه بوريس جانسون دوشنبه هفته گذشته به دليل اختلاف با ترزا مي ‌بر سر مساله خروج بريتانيا از اتحاديه دچار چالش شد و از سمت خود كناره‌گيري كرد. اكنون نيز با تزلزل دولت در بريتانيا بسياري بوريس جانسون را گزينه اصلي جانشيني ترزا مي ‌در حزب محافظه‌كار مي‌دانند. اما سخنان رييس‌جمهور در خصوص نخست‌وزير بريتانيا بسيار پيچيده تراز حد ممكن شد به نحوي كه سارا سندرز، سخنگوي كاخ سفيد مجبور شد در بيانيه‌اي موضوع را حل و فصل كند. او در بيانيه خود عنوان كرد كه رييس‌جمهور ابتدا به تمجيد از نخست‌وزير مي‌پردازد.

 

ترامپ پوشك‌پوش

بالن غول‌پيكر ترامپ كوچك ديروز بر فراز آسمان لندن به پرواز درآمد تا يك اعتراض جدي به حضور دونالد ترامپ در انگليس صورت گيرد. اين بالن در ساعت 9:30 دقيقه صبح به وقت لندن به پرواز درآمد و جمعيت بزرگ در اطراف آن با پرواز درآمدن اين بالن شروع به تشويق كردند. اين بالن در ارتفاع 30 متري به مدت دو ساعت به پرواز درآمد. لئون ماري سازنده اين بالن به سي‌ان‌ان گفت: اين بالن غول پيكر به زباني كه او مي‌فهمد طراحي شده است و اين موضوع يك بي‌احترامي شخصي به ترامپ است. برخي معترضان در لندن نيز در گفت‌وگو با خبرنگار سي‌ان‌ان عنوان كردند: هيچ كس واقعا نمي‌خواهد او در قدرت باشد و انگلستان به او خوشامد نمي‌گويد. يك شهروند 63 ساله امريكايي كه براي گذراندن تعطيلاتش به لندن سفر كرده نيز به خبرنگاران گفت: اين يك پاسخ خوب از سوي مردم به دونالد ترامپ است و من اصلا آنها را سرزنش نمي‌كنم.

 

لندن در برابر ترامپ

برنامه سفر ترامپ در لندن به نحوي طرح‌ريزي شده است تا از اعتراضات سازماندهي‌شده و هدفمند جلوگيري شود. از همين رو به جاي اينكه در ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ ديدار رسمي ترامپ با نخست‌وزير بريتانيا صورت گيرد، اين ديدار به كاخ بالنهايم منتقل شد و ترزا مي‌ از ترامپ رسما در آنجا استقبال كرد. او چند ساعت بعد به كاخ چكرز محل اقامت نخست‌وزير رفت تا ملاقات رسمي ميان دو طرف برگزار شود. همچنين به جاي اينكه در كاخ باكينگهام با ملكه اليزابت ملاقات كند اين ديدار به خارج از شهر لندن و به كاخ ويندزور در حومه غربي لندن منتقل شد تا دو طرف در ضيافت شام شركت كنند. روز جمعه جمعيت معترضان در لندن به حدي زياد بود كه شايد اگر ترامپ هم قصد داشت وارد لندن شود نيز نمي‌توانست، بنابراين تصميم گرفته شد تا ترامپ خارج از لندن تمام ديدارهاي خود را برگزار كند تا با معترضان برخورد نكند.

 

كنفرانس خبري مشترك

دونالد ترامپ ديدار و گفت‌وگو‌هاي رسمي خود با ترزا مي ‌را بعد از ظهر جمعه در چكرز انجام داد و سپس دو طرف در جمع خبرنگاران براي توضيح توافق‌هاي مشترك در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا به سوالات آنها پاسخ دهند. دونالد ترامپ در گام اول سخنان خود در نشريه سان را دروغ خواند و بابت مصاحبه‌اي كه از او در نشريه سان منتشر شد عذر‌خواهي و تاكيد كرد كه او (ترزا مي) بهترين كار را در بحث برگزيت انجام داده است. او به خبرنگاران گفت كه من فكر مي‌كنم او يك زن فوق‌العاده است. ترامپ همچنين روابط ميان ايالات متحده و بريتانيا را در بالاترين سطح ممكن و بسيار ويژه خواند. اما در مجموع اين نشست خبري سوالات بيشتر در 3 محور پرسيده شد. محور اول بيشتر در موضوع مصاحبه ترامپ با نشريه سان بود كه صحبت‌هاي جنجالي آن در خصوص برگزيت و ترزا مي‌ حاشيه‌ساز شد. موضوع دوم مربوط به ديدگاه او نسبت به ناتو بود و در آخر بيشترين بحث اين نشست خبري مربوط به ديدار روز دوشنبه ترامپ با ولاديمير پوتين بود.

اما نكته جذاب اين نشست خبري اينجا بود كه خبرنگار سي‌ان‌ان تلاش فراواني براي سوال كردن از دونالد ترامپ كرد اما در نهايت او به خبرنگار فاكس فرصت سوال پرسيدن داد و تاكيد كرد كه سي‌ان‌ان يك رسانه اخبار جعلي است و اجازه مطرح كردن سوال به خبرنگار سي‌ان‌ان را نداد. ترامپ همچنين در بخشي از سخنان خود، باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين را مقصر اشغال كريمه از سوي ولاديمير پوتين دانست و او تاكيد كرد كه من فكر نمي‌كنم او اين كار را با من انجام دهد.

در اين نشست خبري همچنين ترزا مي ‌تلاش كرد سخنان ترامپ در نشريه سان را ناديده بگيرد و بر اتحاد تجاري با همه كشورها از جمله امريكا تاكيد كند و بارها اذعان كرد كه مردم بريتانيا در سال 2016 به خروج از اتحاديه راي دادند و در 29 مارس سال 2019 نيز اين روند پايان مي‌يابد و بريتانيا از اتحاديه خارج مي‌شود. زيرا اين چيزي است كه مردم بريتانيا به آن راي دادند و اين كاري است كه ما انجام مي‌دهيم. دونالد ترامپ در اين نشست خبري نيز بار ديگر جانسون را ستود و اورا نخست‌وزيري بزرگ خواند، اما او در طرف مقابل گفت كه ترزا مي ‌به عنوان نخست‌وزير كار فوق‌العاده‌اي انجام داده است.

دونالد ترامپ در بخشي از سخنانش به بحث مهاجرت و رابطه‌اش با آنگلا مركل، صدراعظم آلمان اشاره كرد. او گفت كه ساختار مهاجرتي اتحاديه اروپا فرهنگ آن را تغيير مي‌دهد. او همچنين اضافه كرد كه رابطه بسيار خوبي با آنگلا مركل دارد اما فكر مي‌كند كه او به آلمان آسيب زده است. وي افزود: من فكر نمي‌كنم مهاجران براي اروپا خوب باشند و فكر نمي‌كنم اين موضوع براي كشور ما خوب باشد. با اين حال مي ‌در واكنش به سخنان ترامپ گفت: بريتانيا همواره در تاريخ با افتخار از مهاجران استقبال كرده است اما وي تاكيد كه كنترل مرزها براي ما بسيار مهم است.

ترامپ همچنين در صحبت‌هاي خود به سرفصل‌هاي ديدار خود با پوتين اشاره كرد و گفت ما در مورد اوكراين، سوريه، خاورميانه و جلوگيري از گسترش تسليحات هسته‌اي صحبت خواهيم كرد، با اين حال او ابراز ترديد كرد كه بتوانند بر سر همه اين موضوعات به توافق دست پيدا كنند. با اين حال ترامپ تاكيد كرد كه با انتظار بالايي به ديدار با پوتين نمي‌رود. وي در ادامه افزود كه روسيه بسيار قوي است و ما نيازمند افزايش بودجه ناتو هستيم و بايد كشورها در اين زمينه با يكديگر همكاري كنند. وي در ادامه افزود كه اكنون سلاح‌هاي هسته‌اي بزرگ‌ترين مشكل در جهان محسوب مي‌شود و تاكيد كرد كه در اين زمينه قطعا با پوتين صحبت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون