• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4133 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير

«تئاتر نصر» سرمايه فرهنگي

ايرج راد

تئاتر نصر حتي بعد از انقلاب هم مدت بسيار كوتاهي فعال بود ولي به هر حال تعطيل شد. از آن دوران به بعد چندين بار دورخيزهاي مختلفي صورت گرفت كه ساختمان حداقل به عنوان «موزه تئاتر» در نظر گرفته شود و البته در مقاطعي موافقت‌هايي هم صورت گرفت. آن زمان مساله مالكيت وجود داشت چون يك بخش دست بنياد مستضعفان بود و بخشي هم جهاد دانشگاهي. آن‌طور كه شنيدم در دوره كوتاه حضور آقاي نجفي در شهرداري تهران اين ملك خريداري شد و ايشان زماني به من گفتند به زودي كارهاي موزه تئاتر آغاز مي‌شود كه متاسفانه حضور آقاي نجفي دوام چنداني نداشت.

اين را هم مي‌دانم كه وقتي آقاي دكتر ايماني معاون هنري وزارت ارشاد بود وضعيت «تئاتر نصر» پيگيري و امور به مهندس شافعي سپرده شد كه طراحي و معماري «خانه تئاتر»جديد را هم برعهده داشت. وضعيت «تئاتر نصر» حتي در دولت‌هاي آقايان هاشمي‌رفسنجاني و خاتمي مورد توجه بود چون به ياد دارم با آقاي منتظري، معاون هنري وقت مدتي به دنبال خريد بنا براي طراحي موزه تئاتر بوديم اما نمي‌دانم هر بار چه اتفاقي رخ مي‌داد كه همه‌چيز مسكوت مي‌ماند. تاريخي بودن اين بنا به تنهايي ارزش ميراث، حفظ و حراست دارد و علاوه بر اين سابقه تئاتر‌ي‌اش بسيار مهم است. «تئاتر نصر» متاسفانه در اين سال‌ها بسيار فرسوده شده است و اوضاع مساعدي ندارد ولي اگر قرار باشد به سالن تئاتر تبديل شود حتما بايد كار اساسي روي آن صورت بگيرد.

تبديل تئاتر نصر به يك محل فرهنگي يك مشكل اساسي دارد و آن وضعيت خيابان لاله‌زار است. طرح «گذر فرهنگ» هم به دليل تجاري شدن خيابان اجرايي نشد. بيشتر اين تجار دنبال تبديل هر ساختماني به انبار هستند، «تئاتر نصر» خوشبختانه تا به امروز جان سالم به در برده است ولي همچنان نمي‌دانم قرار است چه اتفاقي رخ دهد، اميدوارم همه از اين سرمايه فرهنگي محافظت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون