• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4134 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير

بازي سكه با قيمت‌ها

قيمت سكه روز گذشته در حالي كه كاهش يافته بود مجددا افزايشي شد

گروه اقتصادي|روز گذشته قيمت‌ها در بازار سكه وطلا دستخوش تغيير شد و در حالي كه تا پيش از ظهر قيمت سكه بهار آزادي با كاهش 175 هزار توماني رو‌به‌رو شد به يك‌باره روال صعودي در پيش گرفت و با 45 هزار تومان رشد به 2 ميليون و 751 هزار تومان رسيد. البته با وجود افزايش قيمت سكه تمام، ساير مسكوكات طلا درجا زدند؛ هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم 2 ميليون و 574 هزار تومان، هر قطعه ربع سكه 677 هزار تومان و هر قطعه سكه گرمي 401 هزار تومان به خريداران عرضه شد كه نسبت به پايان معاملات پنجشنبه هفته گذشته تغييري نداشت. در بين مسكوكات طلا، فقط نيم سكه با كاهش پنج هزار توماني در بازار روبه‌رو شد و يك ميليون و 313 هزار تومان به فروش رفت. در بازارهاي جهاني قيمت هر اونس طلا با افزايش ناچيز 23 سنتي، 1241 دلار و 60 سنت معامله ‌شد و در بازار داخلي ايران هر گرم طلاي خام 18 عيار با رشد 2 هزار و 170 توماني، 230 هزار و 400 تومان به فروش ‌رفت. با وجود كاسته شدن از شدت تقاضاي خريد در بازار سكه، به گفته فعالان صنعت طلا، بازار همچنان شاهد حباب در قيمت مسكوكات است.

به نظر مي‌رسد عرضه گواهي‌هاي سپرده طلا و آغاز به كار بازار ثانويه ارز به خوبي توانسته است حباب قيمت‌ها در بازارهايي همچون ارز و طلا را ترك بيندازد. پيش از اين ‌بارها از سوي كارشناسان بازار سكه و ارز عنوان شده بود كه قيمت‌ها در اين بازار حباب است و با گذر زمان شاهد كاهش قيمت‌ها خواهيم بود. كارشناسان بازار معتقدند كه پيش فروش‌هاي اوراق سكه، كاهش قيمت جهاني طلا و ارز توانسته است اثر مثبت خود را بر بازار گذاشته و حباب قيمت‌ها را تا حدودي بشكند. اين گروه حتي پيش‌بيني مي‌كنند كه ممكن است در روزها و هفته آتي با همين روال شاهد شكست بيشتر قيمت‌ها در بازار باشيم.

به نظر مي‌رسد بازار طلا و ارز با تصميمات دولتي در حال طي كردن شرايط جديد است كه در صورت تداوم آن مي‌توان روزگار باثبات‌تري را براي اين بازار متصور شد البته محمد كشتي‌آراي، عضو هيات‌مديره اتحاديه فروشندگان طلاو جواهر معتقد است كه بازار همچنان حباب دارد و بايد منتظر كاهش بيشتر قيمت‌ها باشيم.

او علت كاهش قيمت طلا و سكه را در درجه اول كاهش قيمت دلار، در درجه دوم كاهش قيمت جهاني و در درجه سوم كاهش تقاضا با توجه به نزديك شدن به واگذاري سكه‌هاي نوبت دوم خواند و تاكيد كرد: با توجه به تحولاتي كه پيش رو داريم، قيمت‌ها حتي براي فردا هم قابل پيش‌بيني نيست، قيمت‌هاي طلا و سكه تابع قيمت جهاني و قيمت ارز هستند و شناسايي كساني كه چندين تن طلا خريداري كرده بودند تاثير زيادي بر بازار نداشته است. اما واگذاري سكه اقدام مثبتي بود كه باعث كاهش قيمت شد.

به گفته اين عضو هيات‌مديره اتحاديه طلا و جواهر، «قيمت سكه همچنان حباب دارد و پيش‌بيني مي‌شود اين حباب طي روزهاي آينده به حداقل خود برسد. در روزهاي گذشته در رسانه‌ها اعلام شد كه قيمت سكه داراي حباب است و البته اين نكته صحت داشت؛ ولي تعديل قيمت ارز طي روز‌هاي گذشته باعث شد قسمتي از حباب سكه كاهش پيدا كند.»

كشتي‌آراي در توضيح بيشتر تاكيد مي‌كند: «حباب قيمتي در حقيقت مابه‌التفاوت قيمت واقعي و قيمت‌هاي در حال فروش است و علت اين پيش‌بيني نيز واگذاري سكه‌هاي پيش‌فروش شده بانك مركزي طي چند روز آينده است. اين سكه‌ها طي برنامه اعلامي واگذار مي‌شود و بنابراين تقاضاي بازار كاهش يافته و منتج به تعديل قيمت‌ها و كاهش حباب خواهد شد.» البته او خاطرنشان مي‌كند: «قيمت طلا بدون حباب بوده و قيمت‌هاي فعلي واقعي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون