• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4134 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير

نگراني‌هاي وزير بهداشت براي بعد از آبان‌ماه:

آماده تحريم‌ها باشيم

سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت با تاكيد بر جدي بودن موضوع تحريم‌ها و با بيان اينكه آنچه نگران‌كننده است بعد از آبان ماه است و روز مبادا همين روزها است، گفت: «بايد باور كنيم توفاني نزديك شده تا آمادگي آن را داشته باشيم و با كساني كه مي‌توانند تدبير كنند، صحبت كنيم. تاكنون اقداماتي مانند راه‌اندازي 6هزار كلينيك ويژه، تربيت پزشك خانواده، تكميل نظام شبكه بهداشت، پرونده الكترونيك سلامت و پايداري منابع انجام شده است. مجلس و دولت نيز تا حدودي در اين زمينه كمك كردند و شرايط مانند دو يا سه سال قبل نيست. امروز موضوع تحريم‌ها بسيار جدي است، گاهي ممكن است بگوييم چيزي درباره اين مساله به مردم نگوييم، چون عده‌اي مي‌ترسند. همچنين برخي ممكن است بگويند شايد توافق شد، اما بعد با واقعيت مواجه خواهيم شد. اما در حالتي ديگر مي‌توان باور كرد كه توفاني نزديك مي‌شود. به همين دليل بايد آمادگي داشته باشيم و به كساني كه مي‌توانند تدبير كنند درباره اين موضوع صحبت كنيم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم كه مديران را در غفلت و خوش‌خيالي نگه داريم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زباني بايد بگويد كه من مي‌خواهم بيرحمانه‌ترين تحريم مالي را در طول تاريخ براي ايران اعمال كنم. مسووليت دارو و تجهيزات بر عهده ما است. بايد دقت كنيم و بتوانيم در چالش مهمي كه بخشي از قدرت بين‌المللي مديريت كشور را وارد آن كرده، وظيفه خود را بدانيم.

يكي از مهم‌ترين وظايف ما اين است كه بدانيم تيمي كه با آن كار مي‌كنيم آمادگي اين شرايط را دارد يا خير؟ من اين نگاه را نسبت به كل حاكميت دارم. ممكن است بعضي از ما براي شب عمليات مناسب نباشيم. اگر تيم مديريتي آمادگي مقابله با تحريم را ندارد بايد عوض شود. ما در وزارت بهداشت نبايد دچار رو در بايستي شويم. حتما مومنانه تيمي را همراه داشته باشيد كه تا آخر پاي كار باشند و بدانند روزهاي سختي در پيش داريم. در عين حال بايد دو مشكل عمده را حل كنيم. در اين دوره يكي از مشكلات مهم ما نقدينگي است. عقل حكم مي‌كند كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مواد اوليه، دارو و تجهيزات ضروري را ذخيره داشته باشند و آمادگي داشته باشيم كه مشكلي متوجه مردم نشود. براي اين كار نيز به پول نياز داريم. ما بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان طلب داريم كه بخش بيشتري از آن مربوط به شركت‌هاي داروسازي وارد‌كننده دارو و تجهيزات پزشكي است كه امروز بيش از هر زمان ديگر براي واردات نياز به نقدينگي دارد. به همين دليل از سازمان برنامه و بودجه، بيمه سلامت و سازمان تامين اجتماعي انتظار داريم كه به ما كمك كنند.»

وي تاكيد كرد: «اگر بنا باشد در اين شرايط ويژه مانند روزهاي عادي رفتار كنيم، نهايت بي‌تدبيري است و ممكن است به خيانت تشبيه شود. اگر كسي بگويد كه شش ماه ديگر اين مشكل را براي شما حل مي‌كند، بايد گفت كه نوشداروي بعد از مرگ سهراب است. از سازمان برنامه و بودجه تشكر مي‌كنيم كه با همه مشكلات كمك كردند كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي نگراني نداشته باشند. با سازمان تامين اجتماعي نيز صحبت‌هايي در اين خصوص شده كه به آن اميدوار هستيم. افزون بر اين موارد عملكرد اين روزهاي بانك مركزي نيز بسيار مهم است. فراهم كردن ارز براي شركت‌هاي دارويي و تجهيزاتي اهميت زيادي دارد. آنها مشكل دارند و اميدوار هستم با دستورات موكد رييس‌جمهور اين مسائل نيز برطرف شود. بحث دارو و تجهيزات پزشكي مهم‌تر از گندم، روغن و كنجاله است و امروز نياز داريم كه به ما در اين زمينه كمك كنند. از دانشگاه‌ها نيز خواهش مي‌كنيم هر امكاني كه دارند به ميدان بياورند. البته امسال مشكلات ما كمتر است. عددي كه از فروش نفت به دست مي‌آيد، بي‌سابقه است. آنچه نگران‌كننده است بعد از آبان ماه است. روز مبادا همين روزها است. بايد بدانيم كه چقدر منابع در اختيار داريم و مصرف‌مان چقدر است. همچنين بايد بدانيم چه كنيم تا درآمدمان بيشتر و هزينه‌هايمان كمتر باشد.»

وزير بهداشت در ادامه از روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي درخواست كرد كه از كارهاي غيرضروري پرهيز كنند و حرف و عمل‌شان نيز با يكديگر هماهنگ باشد و همچنين ساخت‌و‌سازهاي غير‌ضروري متوقف شود و افزود: «تصور مي‌كنم ترامپ و ‌دار و دسته‌اش نهايت فشاري كه بتوانند مي‌آورند، ولي نمي‌خواهم خوش خيال باشم. اين شرايط سخت‌تر از دوره‌هاي قبل خواهد بود. اگر در راس كشور، دولت، مجلس و قوه قضاييه با هم باشند، هزينه كمتري مي‌پردازيم؛ در غير اين صورت هزينه‌ها افزايش پيدا مي‌كند. اگر تدبير كنيم، خرابي اين توفان كمتر خواهد بود. همه مشكل ترامپ اين است كه چرا با رييس‌جمهوري قبلي مذاكره كرديد و چرا با من مذاكره نكرديد. همانطور كه رهبر انقلاب اسلامي پيش بيني كرده‌اند اين دوره نيز مي‌گذرد. بسياري از كساني كه به دنبال آزار و اذيت بوده‌اند، امروز رفته‌اند و اين شجره طيبه باقي مانده است. امروز وقت گلايه نيست؛ وقت كار كردن است. اينكه مي‌گويند دارو، غذا و تجهيزات پزشكي تحريم نيست، دروغ است. شما اين موضوع را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس مي‌كنيد. از نوزاد تا شهروندان عادي از اين موضوع آسيب خواهند ديد. وقتي روابط بانكي را قفل كرديد، آسيب آن دچار مردم خواهد شد. بايد در سه- چهار ماه آينده شبانه روز كار كنيم. البته همان رقم 3.5 ميليارد دلاري كه براي دارو و تجهيزات پزشكي و نقدينگي به ما قول داده‌اند نيز بايد تامين شود.»

وي به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي توصيه كرد: «با نمايندگان مجلس، امامان جمعه و رسانه‌ها صحبت كنيد و محدوديت‌ها و وضعيت فعلي را توضيح دهيد. امسال وضعيت ما از سال گذشته بهتر است. مشكل ما بدهي مزمني است كه در حوزه سلامت وجود دارد. اميدواريم عنايت خزانه و سازمان برنامه و بودجه مستدام باشد و تامين اجتماعي و بيمه سلامت بدهي‌هاي خود را طي دوسه ماه آينده تسويه كنند. به نظر مي‌رسد امسال اگر در تامين نيازهاي اساسي موفق عمل كنيم، مشكل جدي نخواهيم داشت. نبايد در خواب غفلت به سر بريم. در ۴۰ سال گذشته هيچ‌وقت شرايط مانند امروز نبوده است. در اينكه افرادي نفوذي در ميان ما هستند شك نكنيد، چون اتفاقاتي را مي‌بينيم كه با هيچ عقلي قابل توجيه نيست. ظاهر، حرف و عمل اين افراد با نيت‌شان كاملا متفاوت است. بايد بتوانيد دشمن‌شناس باشيد و مسائل اصلي و فرعي را از يكديگر تفكيك و شبانه روز كار كنيم.» ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون