• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4142 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ مرداد

اعضاي فراكسيون اميد با روحاني ديدار كردند

صحبت از حصر سكوت درمورد ترميم كابينه

جمعي از اعضاي فراكسيون اميد در هياتي به رياست محمدرضا عارف رييس اين فراكسيون، علي مطهري نايب‌رييس مجلس، علي‌اصغر يوسف‌نژاد و محمدعلي وكيلي اعضاي اين فراكسيون در هيات رييسه مجلس، الياس حضرتي، مصطفي كواكبيان، محمدرضا تابش، عبدالكريم حسين‌زاده، بهرام پارسايي، فاطمه سعيدي و عليرضا رحيمي اعضاي هيات رييسه فراكسيون و همچنين برخي ديگر از اعضاي فراكسيون همچون احمد مازني رييس كميسيون فرهنگي و احمدعلي كيخا رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس پيش ازظهر ديروز باحضور در محل نهاد رياست‌جمهوري با حسن روحاني ديدار و گفت‌وگو كردند. البته به‌جز حسن روحاني، حسينعلي اميري معاون پارلماني رييس‌جمهور، جمشيد انصاري معاون اداري و استخدامي رييس‌جمهور و محمود واعظي رييس‌دفتر رييس‌جمهور نيز ازجمله ديگر ميزبانان دولتي نمايندگان اصلاح‌طلب در اين نشست بودند.

نشست اصلاح‌طلبان مجلس با رييس دولت اعتدال البته درحالي برگزار شد كه آخرين ديدار آنها پيش از جلسه ديروز، به يك سال پيش بازمي‌گشت. 28 تيرماه سال 96 در يك مقطع زماني خاص و حساس كه حسن روحاني با حمايت مجدد اصلاح‌طلبان بار ديگر در انتخابات رياست‌جمهوري به پيروزي رسيده بود و هنوز فهرست وزراي پيشنهادي خود را براي دريافت راي‌اعتماد از مجلس، علني نكرده بود، اميدي‌ها راهي پاستور شده بودند تا با حسن روحاني كه آن‌زمان در اوج محبوبيت بود، به گفت‌وگو بنشينند.

حالا درست يك سال پس از آن ديدار، بار ديگر تركيبي نسبتا مشابه از فراكسيون اميد به نهاد رياست‌جمهوري رفته و در شرايطي پاي صحبت‌هاي رييس‌جمهور نشسته و دغدغه‌هاي‌شان را با رييس دولت تدبير و اميد درميان گذاشته‌اند كه ديگربار صحبت از معرفي وزراي جديد و به بيان دقيق‌تر «ترميم تيم اقتصادي دولت»، سوژه روز محافل سياسي و رسانه‌اي است. هرچند حالا جايگاه و اوضاع و احوال حسن روحاني چندان شباهتي به حال و روز او در تيرماه 96 ندارد و بيراه نيست اگر بگوييم روحاني حالا دشوارترين روزهايش از آغاز دوران رياست‌جمهوري خود تاكنون را پشت سر مي‌گذارد و علي‌الاصول بيش از هر زمان ديگري به پشتيباني حاميان سياسي‌اش نياز دارد.

شرايط نامساعد دولت و شخص رييس‌جمهور كه شايد ابعاد آن با نگاهي به سرفصل موضوعات متعدد موردبحث در اين جلسه با اعضاي فراكسيون اميد نيز روشن باشد، بر اهميت جلسه ديروز افزود: «چگونگي مبارزه با فساد»، «مشكلات بازار ارز»، «تغييرات احتمالي در كابينه»، «مشكلات آموزش‌عالي»، «كمبودها در آموزش و پرورش»، «وضعيت نامساعد دانشجويان»، «تشكل‌هاي دانشجويي»، «وضعيت فرهنگيان» و «مشكلات اقتصادي»، «حقوق شهروندي»، «حقوق اقوام، اديان و مذاهب»، «حقوق زنان»، «مشكلات جوانان»، «وضعيت فعالان محيط‌زيست»، «وضعيت دراويش»، «اوضاع امنيت اجتماعي»، «اصلاح قانون انتخابات»، «محدوديت‌هاي سياسي ازجمله حصر» و البته موضوع تكراري مورداشاره در اين جلسه يعني «تداوم همكاري تعامل دولت با اصلاح‌طلبان مجلس» تنها بخشي از اين مسائل است كه بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد در گفت‌وگو با ايسنا در تشريح جلسه ديروز مورد اشاره قرار داده است. همزمان علي نجفي خوشرودي، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و ازجمله اعضاي هيات رييسه مجلس نيز در گفت‌وگو با ايلنا، به بحث درمورد مسائل روز سياست‌خارجي پرداخته و الياس حضرتي ديگر عضو هيات رييسه فراكسيون اميد هم كه اخيرا درجريان تشكيل كميسيون مشترك اصلاح ساختار دولت، رياست اين كميسيون را برعهده داشت، پس از اين نشست، با اشاره به رد كليات لايحه اصلاح ساختار دولت در مجلس، از درخواست رييس‌جمهور درخصوص پيگيري مجدد اين طرح اصلاح در مجلس به خبرگزاري خانه ملت خبر داده است.

تاكيد حضرتي بر اينكه صحبت مشخصي درمورد ترميم كابينه صورت نگرفته و در اين رابطه صرفا «مباحث كلي از طرف دوستان نماينده مطرح شد»، به‌روشني نشان از آن دارد كه تصويب لايحه اصلاح ساختار دولت اهميتي ويژه براي حسن روحاني داشته و حالا به نظر مي‌رسد باتوجه به منتفي شدن موضوع در مجلس، دولت را در اين خصوص با بن‌بست روبه‌رو كرده است. جالب آنكه حضرتي در اظهارنظري مشابه، فراتر از رفته و با اعتمادآنلاين از «سكوت روحاني درمورد ترميم كابينه» سخن گفته است.

ماجرا اما آنگاه جالب‌تر مي‌شود كه بدانيم روحاني در شرايطي در مورد ترميم كابينه، بحث داغ اين روزهاي كشور سكوت كرده كه درمورد بحث چندين ساله حصر اظهارنظر كرده و مخالفت جدي خود با ادامه حصر را اعلام كرده است. اين‌طور كه پيداست حالا پس از نزديك به يك دهه از حصر ميرحسين موسوي، مهدي كروبي و زهرا رهنورد، بالاخره موضوعي در ادبيات سياسي- رسانه‌اي كشور مطرح شده كه گويا اشاره به آن سخت‌تر از صحبت از حصر است. قاسم احمدي لاشكي، نماينده اعتدالي نوشهر همين چند روز پيش از اين مقاومت دولت نسبت به تغيير گلايه كرده و به «اعتماد» گفته بود: مشكل دولت احمدي‌نژاد، تزلزل مديريت بود و گرفتاري‌مان با دولت روحاني، ثبات بيش از حد مديريت‌ها!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون