• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4156 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد

بازارسازي اژدها در جهان

نفت خام رو به كاهش گذاشت

گروه اقتصادي| چين بار ديگر روي ترامپ را كم كرد! سه‌شنبه در روزي كه رسانه‌هاي چين، رييس‌جمهور امريكا را در «خواب خوش» توصيف كردند، بورس‌هاي «اژدهاي آسيا» بيشترين جهش روزانه در دو سال گذشته را تجربه كردند. چهارشنبه نيز داده‌هاي تازه نشان داد كه صادرات اين غول آسيايي در ماه جولاي بيشتر از حد انتظار بوده است.

 

صادرات عجيب

روز گذشته، چين اعلام كرد كه صادرات آن در ماه جولاي در مقياس سال به سال بيشتر از 12.2 درصد مورد انتظار بوده است. اين از آن رو اهميت دارد كه هم بهتر از انتظار، هم نشانه كارگر نبودن تعرفه‌گذاري‌هاي ترامپ و هم از رشد 11.2 درصدي ژوئن بيشتر است. با اعلام اين داده خوب، بازارهاي سهام جهان عمدتا سبزپوش شدند. چين به دليل حجم اقتصاد و مصرف بالا و صادرات قابل توجه، براي بسياري از اقتصادهاي جهان و در كل، اقتصاد جهان مهم است.

بورس‌هاي جهان كه سه‌شنبه به لطف بورس‌هاي چين، به اوج 6 ماهه رفته بودند، چهارشنبه تنها توانستند اوجي يك هفته‌اي را ثبت كنند كه با توجه به معضلات فعلي اقتصاد جهان باز هم ركوردي خوب است.

 

چشم‌انداز دلار

شاخص دلار كه سه‌شنبه تا عدد 95.19 واحد تضعيف شده بود، چهارشنبه را هم با نوسان‌هاي كاهشي آغاز كرد با اين همه، چشم‌انداز سياست پولي فدرال رزرو امريكا به افزايشي‌هاي بازارهاي جهاني ارز دست بالا را داده است. بانك مركزي امريكا به احتمال زياد به افزايش نرخ‌هاي بهره ادامه مي‌دهد و اين دلار را گران‌تر ‌مي‌كند. تا ساعت 5:30 عصر چهارشنبه كه اين گزارش نهايي شد، شاخص دلار به عدد 95.33 واحد رسيد. يك دليل ديگر كه احتمالا دلار را قوي نگه خواهد داشت، اين است كه ادامه جنگ تجاري امريكا و چين باعث افزايش خريد اوراق بهادار دولت امريكا به عنوان سرمايه امن مي‌شود و خريد اين اوراق نياز به دلار دارد.

 

محدوديت طلا

فلز زرد در روزهاي كاري اين هفته، نوسان زيادي در قيمت‌هاي نهايي روز را تجربه نكرده است. با آنكه اونس طلا در سه روز گذشته دو بار به مرز كانالي 1200دلار نزديك شده است، اما بيشتر در ابتداي محدوده 1210 دلار نوسان كرده است. اونس كه دوشنبه و سه‌شنبه روي قيمت‌هاي 1207.20 و 1210.50 دلار ايستاده بود، چهارشنبه را با بهاي 1213 دلار آغاز كرد و بعد رو به نوسان‌هاي كاهشي گذاشت. نوسان‌هاي ساعات ابتدايي عمدتا در بازه 1210 تا 1214 دلار انجام مي‌شد. آنچه فشار بر طلا را حفظ كرده است، چشم‌انداز ارزش دلار و رشد اقتصادي امريكاست.

 

عقب‌نشيني نفت

نفت خام كه اين هفته به ميزان اندكي از تحريم‌هاي در حال اجرا و پيش‌روي ايران نفع برده بود، چهارشنبه حتي ثابت هم نماند و رو به كاهش گذاشت. نفت برنت با 0.34 دلار كاهش به بهاي 74.26 دلار رسيد و نفت وست تگزاس اينترمدييت نيز همسو با شاخص پيشين با 0.67 دلار افت به قيمت 68.50 دلار رسيد. اين قيمت‌ها متعلق به عصر چهارشنبه هستند. يكي از مهم‌ترين عوامل بازارساز در هفته‌هاي آينده وضعيت فروش نفت ايران خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون