• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4156 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد

حمايت وزارت ارشاد براي عبور از بحران

سعيد تقي‌پور

ما آدم‌هاي اهل سايه و آب خنك هستيم. وقتي كه فراواني هست استفاده مي‌كنيم و كارهاي‌مان را به سهولت انجام مي‌دهيم، زماني كه شرايط دشوار مي‌شود مقاومت و تاب‌آوري لازم را نداريم. در مورد موضوع كاغذ در مطبوعات هم همين روحيه ديده مي‌شود، سال‌ها كاغذ در اختيار مطبوعات بود و مديران روزنامه‌ها - به استثناي چند روزنامه- به اين موضوع فكر نمي‌كردند كه اگر زماني كاغذ نباشد چطور روزنامه منتشر كنند. حالا كه اين بحران ايجاد شده به اين فكر افتاده‌ايم كه روزنامه‌ها كاغذ مورد نياز را خودشان وارد كنند تا توسط دلالان و تجار، شرايط و قيمت به آنها تحميل نشود. اما اين راه بايد زودتر بسته مي‌شد.

موضوع قابل تامل ديگر در اين رابطه، اين است كه دولت بايد در بازار ثبات ايجاد كند. در چند ماه اخير قيمت دلار چندين بار نوسان چشمگير داشت. با اين بي‌ثباتي در رويه‌هاي دولت، امكان تصميم‌گيري از تمام فعالان اقتصادي و مديران نشريات گرفته مي‌شود. نهادهاي تاثيرگذار در اين زمينه بايد به يك ثبات رويه فكر كنند.

اين انتظاري است كه از دولت و در مفهوم عام‌تر از حاكميت مي‌توان داشت. در مورد شرايط فعلي مطبوعات هم معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد مي‌تواند تمهيداتي را به كار گيرد كه مطبوعات براي انتشار نگران نرخ ارز نباشند و سازوكارهايي هم در نظر بگيرند كه ملزومات ديگر اعم از زينك و كاغذ را با برنامه‌ريزي تهيه كنند.

قيمت تمام‌شده هم مساله‌اي است كه تشكل‌هاي مطبوعاتي بايد به آن فكر كنند و راهكارهايي را در نظر بگيرند كه وابستگي كاغذ به ارز حاصل از فروش نفت كاهش پيدا كند. اين راهكار كه دولت كاغذ را در اختيار موسسات مطبوعاتي قرار دهد، يك راهكار موقت است. اما كنترل و نظارت زماني ضروري مي‌شود كه زمينه سوءاستفاده فراهم باشد، اين اتفاق هم وقتي مي‌افتد كه قيمت كالا در نتيجه نوسان قيمت دلار افزايش و كاهش دارد. پس باز به اين نتيجه مي‌رسيم كه ثبات اهميت بيشتري از قيمت كالا دارد.

دولت در اين موارد به‌طور موقت مي‌تواند تاثيرگذار باشد و با طرح‌هاي مختلف زمينه را براي ارايه كاغذ با قيمت منصفانه به مطبوعات فراهم كند. در حال حاضر اما به اين نتيجه رسيده‌اند كه روزنامه‌ها خودشان كاغذ وارد كنند، اما از آنجا كه روزنامه‌ها كه به اندازه تجار به بازار اشراف ندارند، در اين بحران بايد بتوانيم با حمايت وزارت ارشاد و دستگاه‌هاي ديگر تلاش كنيم كه بتوانيم از تعطيل شدن نشريات جلوگيري كنيم، چرا كه اين خطر براي مطبوعات وجود دارد.

البته مداخله وزارت ارشاد و نهادهاي ديگر موقت است تا زماني كه بازار به آرامشي برسد. اما زماني كه باز وضعيت بازار كاغذ به آرامش رسيد، مطبوعات دوباره نبايد زير سايه بنشينند و آب خنك بنوشند، بلكه بايد به اين فكر كنند كه چطور مي‌توانند از گسست‌ناپذير بودن زنجيره تامين كالاهاي مورد نياز خود اطمينان حاصل كنند تا در بحران‌هاي بعدي تا اين اندازه آسيب‌پذير نباشند.

مدير مسوول جهان اقتصاد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون