• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4157 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۰ مرداد

قربانيان حملات آخر هفته اسراييل به غزه زنان باردار، كودكان شيرخوار و مراكز فرهنگي بودند

آتش و آتش‌بس هفتگي فلسطين

شهاب شهسواري

 

 

روند جنگ و آتش‌بس در غزه، براي سومين هفته متوالي دوباره تكرار شد، بار ديگر حمله جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به اهدافي در نوار تحت محاصره غزه با واكنش گروه‌هاي مقاومت مواجه شد. در حملات آخر هفته گذشته رژيم صهيونيستي دست‌كم 7 فلسطيني از جمله يك زن حامله 23‌ساله و فرزند يك ساله و نيمه‌اش شهيد شدند. اسراييلي‌ها همچنين با حملات پهپادي به غزه، محل ساختمان فرهنگي سعيد مسحال، اين ساختمان را كاملا با خاك يكسان كردند. در شرايطي كه ساكنان غزه اين ساختمان را يك مركز فرهنگي متعلق به مصري‌هاي ساكن نوار غزه معرفي مي‌كنند، ارتش اسراييل مدعي شده است كه يك هدف نظامي را نابود كرده است. در اين حمله دست‌كم 4 فلسطيني شهيد و ده‌ها نفر ديگر مجروح شدند. گروه‌هاي مقاومت نوار غزه از چهارشنبه شب دست‌كم 300 موشك و راكت به سمت اراضي اشغالي شليك كرده‌اند كه بر اساس بيانيه ارتش اسراييل 30 فروند از آنها با واكنش سامانه ضد موشكي گنبد آهنين خنثي شده است و بقيه موشك‌ها بيشتر در مناطق غيرمسكوني فرود آمده‌اند. با اين حال طرف اسراييلي ادعا مي‌كند كه در اين حملات 7 نفر مجروح شده‌اند كه حال يكي از آنها وخيم است. شهادت ايناس ابوخماش، زن 23ساله باردار فلسطيني همراه با فرزند شيرخواره‌اش در حملات بامدادي رژيم صهيونيستي به غزه، خشم مردم غزه را در پي داشت. بر اساس گزارش الجزيره، رژيم صهيونيستي مستقيما با موشك آپارتمان مسكوني كه ايناس ابوخماش، شوهرش محمد و فرزندش در آن سكونت داشتند را هدف حمله قرارداد. در هنگام اين حمله ايناس ابوخماش كه 9ماهه باردار بود، در كنار فرزند شيرخوارش خوابيده‌بودند، شوهر او در اين حمله به‌شدت مجروح شد.

همزمان با آغاز آتش‌بس ميان گروه‌هاي فلسطيني و ارتش اسراييل، بعد از ظهر روز جمعه، ساكنان غزه به راهپيمايي‌هاي هفتگي خود در نزديكي نقاط تماس غزه با سرزمين‌هاي اشغالي ادامه دادند. تظاهرات اين هفته با عنوان «زندگي و آزادي» برگزار مي‌شود. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين در تظاهرات هفته‌هاي گذشته كه از 30 مارس سال جاري آغاز شده است تاكنون 172 فلسطيني با شليك مستقيم نظاميان رژيم صهيونيستي به شهادت رسيده‌اند و 18هزار نفر ديگر نيز مجروح شده‌اند. رژيم صهيونيستي ارسال بادبادك‌هاي آتش‌زا از درون نوار غزه به مناطق اشغالي را انگيزه حملات مهلك هفته‌هاي اخير خود به نواز غزه معرفي مي‌كند. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در واكنش به حملات هوايي و موشكي اسراييل به ساكنان غزه، به سمت شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين راكت و خمپاره شليك مي‌كنند. به گزارش رسانه‌ها براي اولين‌بار در چهار سال گذشته، از زمان پايان جنگ 51 روزه غزه، موشك‌هاي مقاومت تا چند 10 كيلومتري غزه رسيده است و شهراشغالي بئرالسبع را در تيررس حملات موشكي مقاومت فلسطين قرار داد.

 

جنگ و آتش‌بس هفتگي

حماس روز جمعه اعلام كرد كه با وساطت هماهنگ‌كننده ويژه سازمان ملل متحد در امور خاورميانه و مصر، از بعد از ظهر جمعه يك آتش‌بس ميان گروه‌هاي مقاومت غزه و ارتش اسراييل برقرار خواهد شد. اين سومين بار در يك ماه گذشته است كه بعد از درگيري‌هاي شديد ميان ساكنان غزه و ارتش اسراييل، به صورت موقت آتش‌بسي ميان دوطرف برقرار مي‌شود. نيكولاي ملادينف، هماهنگ‌كننده ويژه سازمان ملل متحد در امور خاورميانه كه قرار بود روز پنجشنبه براي ادامه گفت‌وگوها با مقام‌هاي حماس به غزه سفر كند، اين سفر را به دليل افزايش تنش‌ها در غزه لغو كرد. اين مقام سازمان ملل، مانند هفته‌هاي گذشته با صدور بيانيه‌اي از استمرار تنش‌ها در غزه اظهار نگراني كرد و از دو طرف خواست تا از آغاز يك جنگ تمام عيار جديد در نواز غزه خودداري كنند. نوار غزه در طول يك دهه گذشته و از زمان عقب‌نشيني نيروهاي رژيم صهيونيستي از اين منطقه و محاصره زميني و دريايي آن، سه بار شاهد جنگ ميان ارتش اسراييل و گروه‌هاي مقاومت
بوده است.

بر اساس گزارش‌هايي كه هفته گذشته منتشر شده‌بود، نيكولاي ملادينف و مقام‌هاي مصري در تلاش هستند تا براي امضاي يك توافق آتش‌بس بلندمدت ميان تل‌آويو و حماس ميانجي‌گري كنند. روز پنجشنبه ملادينف قرار بود با تعدادي از رهبران حماس براي پيشبرد گفت‌وگوها در مورد اين توافق آتش‌بس بلندمدت گفت‌وگو كند. ارتش اسراييل ادعا كرده است كه از چهارشنبه شب تا جمعه دست كم به 150 هدف در غزه حمله كرده است. به گزارش رويترز، يك مقام بلندپايه حماس به شرط پنهان ماندن نامش به اين خبرگزاري گفته است: «تلاش‌هاي مصر باعث شد تا درگيري‌ها ميان گروه‌هاي فلسطيني و اسراييل، فعلا متوقف شود. گروه‌هاي فلسطيني مادامي كه اسراييل به اين آتش‌بس پايبند باشد به آن پايبند خواهند بود.»

 

حمايت بي‌قيد و شرط واشنگتن

در شرايطي كه شليك مستقيم نظاميان رژيم صهيونيستي به اين راهپيمايي‌هاي مسالمت‌آميز هفتگي و كشتار شركت‌كنندگان غيرمسلح با گلوله‌هاي جنگي، به‌شدت از سوي مقام‌هاي بين‌المللي محكوم شده است و حملات سنگين هوايي ارتش رژيم صهيونيستي به مردم تحت محاصره غزه با هدف قرار دادن مراكز غيرنظامي با شدت ادامه يافته است، اما به دليل حمايت بي‌قيد و شرط امريكا از اسراييل، تاكنون سازمان ملل متحد از واكنش قاطع به اين كشتار ناتوان بوده است. مقام‌هاي دولت امريكا روز پنجشنبه بار ديگر در اظهاراتي از عمليات اسراييل عليه مردم غزه دفاع كردند. جيسون گرينبلات، فرستاده ويژه رييس‌جمهور امريكا در امور خاورميانه با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي توييتر، حماس را مسوول جنايات اسراييل دانست و نوشت: «رژيم حماس بار ديگر شهرك‌هاي اسراييلي را با راكت هدف قرار مي‌دهد. يك شب ديگر از رعب و پناه گرفتن مردم در وحشت در شرايطي كه اسراييل از خودش دفاع مي‌كند. اين انتخاب رژيم حماس است. حماس دوباره مردمش را در شرايط وحشتناك جنگ قرار داده است.» رويه حمايت بي‌قيد و شرط از اقدامات رژيم صهيونيستي در جلسه سخنگوي وزارت خارجه امريكا با خبرنگاران هم ادامه پيدا كرد، هتر نائورت در پاسخ به خبرنگاري كه از او پرسيده‌بود چرا در شرايطي كه اسراييل حملات اخير را آغاز كرده است، حاضر به محكوم كردن حملات اسراييل نيست، پاسخ داد كه در مجموع امريكا حق اسراييل در دفاع از خود را به رسميت مي‌شناسد و فقط پرتاب راكت و موشك از نوار غزه را محكوم مي‌كند. اين مقام امريكايي هم حماس را مسوول حملات اسراييل به مردم غيرنظامي غزه دانست.

 

ادعاي حضور خلبان اماراتي در بمباران مردم غزه

يك روزنامه‌نگار اسراييلي ادعا كرده است كه خلبان‌هاي امارات متحده عربي در بمباران مردم غزه مشاركت مي‌كنند. ادي كوهن، خبرنگار اسراييلي در توييتي نوشته است كه سه هفته پيش يك خلبان اماراتي كه براي آموزش هدايت جنگنده‌هاي F-35 به اسراييل اعزام شده است، در بمباران نوار غزه مشاركت‌كرده است. ژنرال ضاحي خلفان، معاون پليس و امنيت عمومي دبي، اين ادعا را تكذيب كرد و گفته است كه سه هفته پيش هيچ خلبان اماراتي در اسراييل حضور نداشت. اما خبرنگار اسراييلي كه در توييتر با ژنرال اماراتي جدل مي‌كرد، ضمن اشاره به حرف‌هاي او در مورد «لزوم به رسميت شناختن واقعيت اسراييل از سوي كشورهاي عربي» او را متهم كرد كه نه تنها در مورد حضور خلبان‌هاي اماراتي در اسراييل دروغ مي‌گويد بلكه شخصا در ترور يكي از رهبران حماس در دوبي، با نهادهاي امنيتي اسراييل همكاري كرده است. سال 2010، محمود مبحوح، يكي از رهبران حماس در هتلي در دوبي توسط ماموران رژيم صهيونيستي ترور شده‌بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون