• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4174 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ شهريور

نيروي انساني مي‌خواهيم

علي‌اكبر قربانلو

يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش‌روي بقاي يوز ايراني خشكسالي است، اين عامل كاهش طعمه‌هاي اين‌ گونه را در سال‌هاي اخير به دنبال داشته است. طعمه‌ها براي يافتن غذا از مناطق خارج مي‌شوند و همين امر يوزها را به خروج از مناطق چهارگانه تشويق مي‌كند. تلفات جاده‌اي نتيجه خشكسالي در اين مناطق است كه حيات‌وحش را در تلاش براي يافتن غذا به كريدورها و مناطق آزاد و درنهايت باعث تلف شدن طعمه و يوز در جاده‌ها مي‌شود.

با اين حال در شرايط خشكسالي كه در سال جاري تاكنون 14 مورد مشاهده يوز در پارك ملي توران داشتيم كه آمار قابل‌قبولي است، اما براي بهتر شدن وضع يوز ما نيازمند امكانات و نيروهاي بيشتر هستيم. در پارك ملي توران با وسعت بالاي تنها 23 نفر نيروي انساني خدمت مي‌كنند و در هر شيفت دو نفر مامور هستند.

در پناهگاه حيات‌وحش خوش ييلاق كه روزگاري يكي از اصلي‌ترين زيستگاه‌هاي يوز بود نيز يكي، دو پاسگاه به واسطه نداشتن نيرو خالي است و متاسفانه استخدامي جديد در اين حوزه هم نداريم. اگر نيروي انساني به اندازه كافي وجود داشته باشد كنترل بهتري روي مناطق داريم و اگر اين نيروها وجود نداشته باشند تنها توان حفاظت از بخش كوچكي از مناطق خود را داريم.

رييس اداره محيط‌زيست شهرستان
شاهرود

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون