• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4182 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور

هشدار رييس سازمان انرژي اتمي:

قوي‌تر از قبل بازمي‌گرديم

گروه ديپلماسي| آيا ايران در توافق هسته‌اي با 1+4 در غياب امريكا مي‌ماند؟ در صورت خروج ايران از برجام، چه بر سر برنامه هسته‌اي اين كشور مي‌آيد؟ از زمان ترك توافق هسته‌اي ايران توسط امريكا اين سوال همواره سوژه نگراني اروپا به اضافه چين و روسيه بوده است. 1+4 برجام را توافقي امنيتي مي‌داند كه در سايه آن برنامه هسته‌اي ايران تحت‌نظارت قرار گرفته و براي بازه زماني چندساله محدود شده است.اگر 1+4 نتواند تهران را از منافع اقتصادي برجام منتفع سازد، ايران رفتن را به ماندن در اين توافق ترجيح خواهد داد. در چنين فضاي خوف و رجايي براي اروپا، علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس آب پاكي را بر دستان بازماندگان در برجام ريخته و هشدار داده كه اگر برجام به هر دليلي دوام نياورد، برنامه هسته‌اي ايران با قدرت بيشتري به نسبت قبل از سر گرفته خواهد شد. آسوشيتدپرس كه علاوه بر عنوان رييس سازمان انرژي اتمي به جايگاه صالحي به عنوان معاون رييس‌جمهور هم توجه داشته و آن را مورد تاكيد قرارداده، در ادامه به نقل از صالحي نوشته است: اگر مجبور شويم به عقب بازگشته و از توافق هسته‌اي خارج شويم، قطعا به جايي كه پيش از حصول برجام بوديم، برنمي‌گرديم. ما در موضع بسيار بسيار بالاتري قرار خواهيم گرفت. دونالد ترامپ از ماه مه با خروج از توافق هسته‌اي با ايران، ساير بازماندگان در توافق را در شرايط سختي قرار داده است. رييس‌جمهور امريكا دردسرآفريني براي متحدان خود در اروپا را به ترك برجام محدود نكرده و با بازگرداندن تحريم‌هاي هسته‌اي تهران در دو مرحله ماه جولاي و نوامبر، تهران را براي باقي ماندن در برجام مردد كرده است. با وجود اينكه ايران اوضاع اقتصادي ناآرامي را اين روزها تجربه مي‌كند اما علي‌اكبر صالحي در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس مي‌گويد كه اين اقدام ترامپ، او را در طرف بازنده ميدان قرار داده است. رييس سازمان انرژي اتمي دراين‌باره مي‌گويد: گمان مي‌كنم ترامپ در طرف بازنده قرار دارد زيرا او منطق قدرت‌طلبي را دنبال مي‌كند. ترامپ فكر مي‌كند مي‌تواند با اين روش‌ براي مدتي ادامه دهد اما قطعا او از خروج از برجام سودي عايدش نخواهد شد. معاون رييس‌جمهور در بخش‌هاي ديگري از اين مصاحبه نسبت به تكرار سناريوي اسراييلي ترور دانشمندان هسته‌اي ايران هشدار داده و گفت: عواقب سخت و جدي در انتظار كساني خواهد بود كه بخواهند با اقدامات تروريستي و خرابكارانه، دانشمندان هسته‌اي ايران را هدف قرار دهند.اين توافق مي‌توانست راه را براي اعتمادسازي و اطميناني كه نسبت به امريكا از دست داده‌ايم، هموار كند.

صالحي در بخش‌هاي ديگري از اين گفت‌وگو با ارائه توضيحاتي درباره برنامه فني هسته‌اي ايران در آينده پرداخته و اعلام كرد كه ايران تلاش مي‌كند در نطنز پايگاهي جديد براي توليد سانتريفيوژهاي پيشرفته راه‌اندازي كند. آسوشيتدپرس در اين باره مي‌نويسد: درحال‌حاضر برجام ايران را به استفاده از تعداد محدودي از سانتريفيوژ‌هاي مدل قديمي مجبور كرده است. تاسيسات جديدي كه صالحي از آنها در گفت‌وگو با ما سخن مي‌گويد مي‌تواند سانتريفيوژهاي نسل دو، چهار و شش را شامل شود. سانتريفيوژ‌هاي نسل دو و چهار مي‌توانند با سرعتي بيش از 5 برابر سانتريفيوژ‌هاي نسل يك اقدام به غني‌سازي كنند. به گفته علي‌اكبر صالحي سرعت غني‌سازي سانتريفيوژهاي نسل 6، ده برابر سانتريفيوژهاي نسل‌هاي قبل‌تر خواهد بود. صالحي درباره زمان توليد اين سانتريفيوژها به آسوشيتدپرس مي‌گويد: اين بدان معنا نيست كه ما قصد داريم امروز به سراغ اين سانتريفيوژها برويم بلكه ما در مرحله آماده‌سازي قرار داريم.اگر ايران تصميم بگيرد توليد در سطح انبوه را آغاز كند، سانتريفيوژهاي فوق براي استفاده دم دست خواهند بود.

رييس سازمان انرژي اتمي در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود مي‌گويد كه اگر توافق هسته‌اي از هم فروبپاشد، ايران به سرعت واكنش نشان خواهد داد. به‌گفته رييس سازمان انرژي اتمي، يكي از اقدام‌هايي كه ايران احتمالا برخواهد داشت اين است كه غني‌سازي 20 درصدي اورانيوم را آغاز خواهد كرد چرا كه اين ميزان از غني‌سازي مورد نياز ايران خواهد بود. افزايش ذخيره اورانيوم غني‌سازي ايران نيز يكي ديگر از راه‌هاي پيش‌روي ايران به گفته صالحي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون