• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4182 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور

ماليات تصاعدي بر خريد سكه

خريد تا 25 قطعه معاف است

حميدرضا خراساني| همزمان با ادامه نوسان‌ها در بازار سكه، سازمان امور مالياتي تدابير تازه‌اي در نظر گرفت. صبح سه‌شنبه سيد كامل تقوي‌نژاد، رييس سازمان امور مالياتي اعلام كرد كه خريد سكه بيش از 25 عدد مشمول ماليات خواهد شد و در خريدهاي بالاتر، بر اساس جدول مدون، نرخ ماليات بالا خواهد رفت.

بر اساس گفته‌هاي تقوي‌نژاد، براي خريد سكه تا ۲۵ عدد معافيت مالياتي در نظر گرفته شده است و خريدهاي بيشتر از آن، بر اساس جدول تهيه شده ماليات پرداخت خواهند كرد. مثالي كه رييس سازمان امور مالياتي عنوان كرده در مورد هزار سكه است كه مي‌تواند مشمول ماليات ۳۵ درصدي شود.

ماليات ارز، سكه و خودرو

تقوي نژاد: قبول دارم برخي اقشار مانند طلافروشان و صرافان ماليات كمي مي‌دهند، گزارش ماليات صرافان خيلي محرمانه است. اسفند 96 اداره خاصي براي ماليات صرافان تشكيل شد كه در اداره كل موديان بزرگ تهران است كه 35 درصد ماليات كشور را وصول مي‌كند. برخي اقشار ماليات ارزش افزوده را مي‌گيرند و به ما نمي‌دهند. براي دريافت ماليات از خريد و فروش ارز، سكه و خودرو پيشنهاداتي را به شوراي هماهنگي سران سه قوه داده‌ايم كه در صورت تصويب بر اساس جداول تعيين شده بتوانيم از اين معاملات ماليات بگيريم.

عضو هيات مديره اتحاديه طلا و جواهر در واكنش به اين اقدام، آن را مثبت و در جهت عدالت خوانده است: « اخذ ماليات از خريدهاي بالاي سكه، حباب قيمتي را مي‌شكند و عدالت را براي خريد آن برقرار مي‌كند. اين اقدام مي‌تواند با شكستن حباب قيمت ، ارزاني را در پي داشته باشد، چراكه ديگر كسي نمي‌تواند با پول‌هاي بادآورده تعداد زيادي سكه بخرد و با قيمت و بازار آن بازي كند.» كشتي‌آراي در گفت‌وگويي با «ايسنا» مي‌افزايد: «گرچه تصميمات اتخاذ شده در شرايط اصلاح وضعيت اقتصادي كه امروز نيز در آن قرار داريم ممكن است تلاش براي سعي و خطا كردن روش‌ها و راهكارهاي گوناگون باشد اما بايد منتظر باشيم و ببينيم كه تاثير واقعي اين اقدام كه البته پيش از اين نيز اعلام شده بود بر بازار سكه چيست؟ آنچه مسلم است اينكه عدالت در بازار سكه رعايت مي‌شود و همه مردم مي‌توانند به عنوان متقاضي در اين بازار اقدام به خريد و فروش كنند، چراكه ديگر كسي نمي‌تواند ۳۵ هزار سكه بخرد و به كس ديگري حتي يك سكه هم نرسد. البته از سوي ديگر نيز با توجه به شفاف شدن خريد و فروش معاملات در بازار سكه مي‌تواند تاثير مثبتي روي اين حوزه بگذارد و اميدوار باشيم كه قيمت سكه با اين سياست‌گذاري متعادل شود.» اين تصميم در حالي اتخاذ شده كه روند رشد قيمت انواع سكه، روز گذشته نيز ادامه داشت. سه‌شنبه، سكه تمام بهار آزادي در كانال 4 ميليوني رشد كرد و به قيمت 4 ميليون و 106 هزار تومان رسيد. سكه امامي نيز 4 ميليون و 410 هزار تومان قيمت خورد. قيمت‌هاي بازار سكه علاوه بر افزايش تقاضا، از رشد قيمت‌ها در بازار آزاد ارز نيز تاثير مي‌گرفتند. مهم‌ترين دليل آنكه تقاضا هنوز در بازار ارز بالاست- در كنار تلاش عده‌اي براي سود بردن يا حفظ سرمايه- نقدينگي بسيار بالايي در جريان است. گزارش بانك مركزي كه دوشنبه منتشر شد نشان مي‌داد كه نقدينگي كل كشور 20 درصد جهش داشته است.در ديدار عصر روز دوشنبه مديران عامل بانك‌هاي كشور با رييس كل بانك مركزي، عبدالناصر همتي بار ديگر با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در مورد كنترل و هدايت نقدينگي و جلسه اخير شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در حضور سران قوا، بر عزم نظام در كنترل نقدينگي و حمايت از سياست‌هاي بانك مركزي در اين زمينه تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون