• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4183 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

صداي مخالف

معكوس‌سازي استراتژي مهار

مهدي محمدي در سرمقاله روزنامه وطن امروز كه باعنوان «معكوس‌سازي استراتژي مهار» نوشته شده، به استراتژي مهار ايران توسط امريكا اشاره كرد و معتقد است كه امريكا هراس از حمله امريكا به ايران را توانسته مهم‌ترين عامل مهار ايران قرار دهد. برداشت او از استراتژي ترامپ اين است كه او به «شكاف درون حكومت» اهميت نمي‌دهد. بلكه بر شكاف «مردم – حكومت» تمركز كرده است.

نويسنده وطن امروز ضمن بيان اينكه قدرت نظامي امريكا كاهش يافته از «دم دست بودن اهداف امريكا» حرف زده و ضمن بيان اينكه امريكا از هميشه مهارپذيرتر است، مي‌نويسد: «اين خدمتي بزرگ به جهان خواهد بود كه دست و پاي امريكا كمي از گوشه و كنار جهان جمع شود.» راه‌حلي كه نويسنده اين روزنامه ارايه مي‌كند نيز ضربه پذير بودن ارتش امريكا در سراسر منطقه خاورميانه است كه پهن شده‌اند. اظهاراتي كه به وضوح از سوق دادن كشور به سمت نزاع نظامي ياد مي‌كند.

فرار به جلوي كيهان

روزنامه كيهان بعد از پاسخ حسام‌الدين آشنا به پيشنهاد حسين شريعتمداري كه خواستار عدم حضور حسن روحاني در نيويورك شده و اين سفر را بدون دستاورد مي‌داند، به او جواب داده و معتقد است ديپماسي دولت «التماسي» است نه انقلابي. اين روزنامه آشنا را همراستا با روحاني گرفته كه مانند رييس خود توهين مي‌كند. از همين رو مي‌نويسد: «ايشان ابتدا به مصداق «الناس علي دين ملوكهم» نوشته خود را با اهانت به كيهان آغاز كرده و اين روزنامه را «قديمي‌ترين و ارشدترين سخنگوي جريان كوچك ولي قدرتمند نه به ديپلماسي!» معرفي كرده و توضيح نداده است كه چگونه مخالفت كيهان با «ديپلماسي التماسي!» را مي‌توان مخالفت و به قول ايشان «نه به ديپلماسي» معرفي كرد؟ و بايد گفت، صد البته كه كيهان با ديپلماسي التماسي مورد نظر ايشان مخالف است و ديپلماسي را فرصتي براي نمايش اقتدار كشور مي‌داند و نه مانند ايشان و همفكران‌شان عرصه‌اي براي التماس به حريف!

كيهان در پاسخ به آشنا كه گفته بود چرا از احمدي‌نژاد دفاع مي‌كرديد و برخي مواضع احمدي‌نژاد را «سخيف» و «پلشت» خوانده مي‌نويسد: «احمدي‌نژاد در نشست كلمبيا مواضع و عملكرد امريكا عليه ايران اسلامي را به چالش جدي كشيد تا آنجا كه حريف در پايان آن نشست نمي‌توانست درماندگي خود را انكار كند. اكنون اين سوال از آقاي آشنا در ميان است كه آيا دولت آقاي روحاني نيز حاضر است در مجمع عمومي سازمان ملل از حق و حقوق قانوني ايران با همان حدت و شدت دفاع كند؟ كلاه خودتان را قاضي كنيد! اگر پاسخ شما به اين سوال مثبت است، بسم‌الله!

اما نكته اصلي اين است كه شريعتمداري معتقد است كه «ظاهرا آشنا نيز با نظر كيهان درباره خودداري رييس‌جمهور از شركت در مجمع عمومي سازمان ملل موافق است و مي‌داند كه حضور ايشان دستاوردي نخواهد داشت!» اما جرات بيان آن را ندارد. كيهان اين استنباط را از آنجا كرده كه آشنا نوشته بود توصيه‌اي براي حضور يا عدم حضور روحاني در نيويورك ندارد.

كيهان معتقد است كه در يادداشت خود از عدم حضور در شوراي امنيت هيچ حرفي نزده است. اين درحالي است كه آشنا اين قيد را به يادداشت كيهان منتسب كرده و از همين جا نتيجه‌گيري مي‌كند: «از اين روي نسبت دادن قيد مورد ‌اشاره به كيهان را فقط مي‌توان بهانه پيشاپيش آقاي آشنا براي پنهان كردن نظر واقعي خود دانست كه مانند كيهان مخالف حضور رييس‌جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل است و درپي آن است كه ترديد خود را با اين قيد من‌درآوردي و نسبت دادن آن به كيهان توجيه كند!»

مشرق بعد از شرق سراغ ايسنا رفت

اصولگرايان بعد از اظهارات آيت‌الله آملي در مورد برخورد با كساني كه در مورد زايران عراقي مطالبي را منتشر مي‌كنند به دنبال قرباني گرفتن از اين واقعه رفته است. بعد از انتشار آن گزارش دبير‌سياسي شرق ناچار شد از اين روزنامه برود. حالا مشرق به سراغ خبرگزاري ايسنا رفته و معتقد است اين خبرگزاري با پول دولت عليه منافع ملي عمل مي‌كند.

مشرق در اين باره مي‌نويسد: «ايسنا كه با كادر و مديريتي تماما اصلاح‌طلب اداره مي‌شود، ظاهرا قصد و برنامه‌اي جدي براي پيشبرد خط تخريب در روابط ايران- عراق دارد و به نظر مي‌رسد كه براي خود در اين زمينه ماموريتي تعريف كرده كه آتش فتنه‌اي را كه «شهروند» روشن كرده، زنده نگه دارد. خط بسيار عياني كه در اين نوع خبرسازي مغرضانه رسانه‌هايي چون «شهروند» و «ايسنا» خودنمايي مي‌كند، نگاه زننده نژادپرستانه موجود در آن است.»

مشرق به اين موضوع هم اكتفا نكرده و خواستار برخورد با اين رسانه شده و مي‌نويسد: به نظر مي‌رسد كه شوراي عالي امنيت ملي، دستگاه‌هاي نظارتي و دستگاه قضايي بايد به جد بررسي هسته‌هاي نفوذي كه خط بي‌بي‌سي و آمدنيوز و العربيه را در روز روشن و با پول جمهوري اسلامي پيش مي‌برند در دستور كار قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون