• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4183 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

آنكارا براي جدا كردن تروريست‌ها از گروه‌هاي ديگر مهلت خواست

احتمال تعويق عمليات ادلب به درخواست تركيه

گروه جهان | درست در روزهايي كه دولت مركزي سوريه با حمايت ايران و روسيه براي آغاز عمليات عليه بازمانده گروه‌هاي تروريستي در استان ادلب سوريه آماده مي‌شود، دولت امريكا اعلام كرده است عمليات جديدي با استفاده از نيروهاي دموكراتيك سوريه در شرق فرات براي پاكسازي آخرين بازمانده‌هاي گروه داعش در اين منطقه آغاز مي‌كند. امريكا در شرايطي اين عمليات جديد در خاك سوريه را آغاز كرده است كه دولتمردان اين كشور به‌شدت نسبت به عمليات دولت سوريه در ادلب براي مبارزه با تروريست‌هاي باقي مانده در اين منطقه هشدار مي‌دهند. در شرايطي كه تركيه خواستار «آتش‌بس فوري و لغو عمليات نظامي در ادلب» شده است، نماينده ويژه رييس‌جمهور روسيه در امور سوريه روز گذشته در ژنو تاكيد كرد كه «احتمال تعويق در انجام عمليات ادلب وجود دارد.» به گزارش منابع سوري، تركيه به تازگي خواستار تعويق چندهفته‌اي در عمليات آزادسازي ادلب شده است.

جلسه شوراي امنيت براي بررسي شرايط ادلب

سه‌شنبه شب، شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي بررسي نتايج ديدار سه جانبه رهبران ايران، تركيه و روسيه در مورد آينده سوريه و شرايط ادلب جلسه‌اي برگزار كرد. اين جلسه به درخواست نماينده روسيه و براي گزارش در مورد جلسه سه‌جانبه تهران برگزار شد. در اين جلسه آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد خواهان جلوگيري از يك عمليات تمام‌عيار در استان ادلب شد. گوترش در اين جلسه تاكيد كرد: «بسيار مهم است كه از يك عمليات تمام‌عيار در ادلب پيشگيري كنيم. چنين عملياتي باعث بروز يك كابوس بشري مي‌شود، رويدادي كه شبيه به هيچ‌يك از مشكلات پيشين از زمان آغاز درگيري‌هاي سوريه تاكنون نخواهد بود.» سفير تركيه در سازمان ملل متحد، در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد ضمن برشمردن خطرات يك عمليات تمام عيار در ادلب از جامعه بين‌المللي خواست تا از آتش‌بس فوري در اين استان حمايت كنند. اين در شرايطي است كه دولت روسيه از تركيه خواسته است تا بر اساس وظايف خود به عنوان ضامن كاهش تنش در استان ادلب، مساله تمايز ميان گروه‌هاي تروريستي و مخالفان مسلح را حل و فصل كند.در برابر نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل متحد در سخناني تند، ايران و روسيه را به «ماجراجويي خون‌بار در ادلب» متهم كرد و ادعا كرد تاكنون دست‌كم «100 حمله هوايي در ادلب انجام شده است.» هيلي در سخنان تهديد‌آميز خود ايران و روسيه را مسوول هرگونه تلفات بشري در ادلب عنوان كرد و هشدار داد: «در صورت ادامه عمليات، جهان آنها را محاكمه خواهد كرد.» واسيلي نبنزيا، سفير روسيه در سازمان ملل متحد اما توقف يا لغو عمليات ادلب را غيرممكن توصيف كرد و گفت: «نمي‌توانيم اجازه بدهيم كه تروريست‌ها صدها هزار نفر از مردم ادلب را به عنوان سپر انساني به گروگان بگيرند.» غلامعلي خوشرو، نماينده جمهوري اسلامي ايران نيز در اين جلسه شوراي امنيت تاكيد كرد: «نبرد عليه گروه‌هاي تروريستي در ادلب بخشي از ماموريت براي اعاده صلح و ثبات در سوريه است كه در اين چارچوب بي‌ترديد رعايت وضعيت غيرنظاميان مورد تاكيد كشورهاي ضامن روند آستانه است. جمهوري اسلامي ايران به عنوان قرباني سلاح شيميايي، هرگونه كاربرد اين سلاح‌ها را توسط هر كسي و در هر جايي قويا محكوم مي‌كند و در عين حال عقيده دارد در شرايطي كه سوريه سلاح‌هاي شيميايي خود را تحت نظارت بين‌المللي منهدم كرده است، جعل اخباري مبني بر احتمال استفاده دولت اين كشور از اين سلاح‌ها، چيزي جز يك سناريوسازي براي توجيه حمله نظامي به اين كشور نيست.»

احتمال تعويق در عمليات ادلب به خواست تركيه

به گزارش ايسنا به نقل از رويترز الكساندر لاورنتيف، نماينده ويژه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در امور سوريه بعد از ديدار روز چهارشنبه خود با استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور سوريه تصريح كرد: استان ادلب در حيطه مسووليت‌هاي تركيه است و اين مسووليت آنهاست كه ميان اپوزيسيون ميانه‌رو و افراط‌گراياني از جبهه النصره و ساير گروه‌هاي تروريستي تمايز قائل شوند. فرستاده رييس‌جمهوري روسيه اظهار داشت، جنگ عليه گروه‌هاي تروريستي در ادلب ممكن است به تعويق بيفتد اما مساله بايد حل شود زيرا كنار آمدن با تروريست‌ها غيرممكن است. منابع سوري مطلع به اسپوتنيك گفتند، تركيه از طريق روسيه از دمشق درخواست كرده مهلت اضافي چندروزه‌اي را قبل از شروع عمليات ارتش سوريه براي آزادسازي استان ادلب بدهد. منابع سوري تاكيد كردند، تركيه از رهبري سوريه خواسته به آنكارا مهلت بيشتري بدهد تا بتواند روند تفكيك مخالفان ميانه‌رو را از تروريست‌هاي النصره و داعش به خوبي انجام دهد.

آغاز عمليات امريكا در ديرالزور

به نوشته وال‌استريت ژورنال، عمليات در استان ديرالزور سوريه، سومين مرحله از عمليات موسوم به مبارزه با داعش از طرف امريكاست كه از ماه ارديبهشت آغاز شده است و قرار است عناصر داعش درون منطقه هجين در استان ديرالزور و اطراف آن را هدف قرار دهد. مقام‌هاي نظامي امريكا گفته‌اند اين عمليات مرحله آخر عمليات نظامي سه ساله آنها در سوريه خواهد بود و ممكن است ماه‌ها به طول بينجامد. به نوشته وال‌استريت ژورنال موفقيت اين عمليات، سوال‌ها در مورد آينده حضور نظامي امريكا در سوريه را دوباره زنده مي‌كند. در شرايط حاضر نزديك به 2000 پرسنل نظامي ايالات متحده امريكا در خاك سوريه حضور دارند. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا ماه آوريل تاكيد كرده‌بود كه بلافاصله بعد از پايان عمليات عليه داعش قصد دارد همه نيروهاي امريكايي را از خاك سوريه خارج كند. اما در برابر، برخي از مشاوران ترامپ از جمله جيم متيس وزير دفاع، خواستار باقي ماندن تعدادي از نظاميان امريكايي در خاك سوريه هستند. وزير دفاع امريكا، جيم متيس، ضمن تاييد آغاز مرحله نهايي عمليات امريكا در استان ديرالزور، تاكيد كرده است كه هنوز در مورد سرنوشت حضور نيروهاي امريكا در خاك سوريه بعد از پايان اين عمليات تصميم اتخاذ نشده است. وي بار ديگر هشدار داد كه ايالات متحده امريكا در صورت «استفاده دولت اسد از سلاح‌هاي شيميايي» به خاك سوريه حمله مي‌كند. متيس در پاسخ به خبرنگاران در مورد ابعاد واكنش احتمالي امريكا تاكيد كرد: «اين مساله را به هيچ‌وجه فاش نمي‌كنم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون