• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4183 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

سلطان دوبلاژ ايران

ميرطاهر مظلومي

حسين عرفاني سلطان دوبلاژ ايران بود. او مردي تكرارنشدني بود. اخلاق‌مدار و با محبت. فقدان برخي انسان‌ها خلل و شكافي بزرگ را در زندگي ديگران ايجاد مي‌كند و فقدان آقاي عرفاني هنر دوبلاژ ايران را دچار شكافي بزرگ كرد. صداي ماندگاري داشت و آنقدر در كنار ما بود كه حالا هيچ‌كس رفتن او را باور نمي‌كند.

اما جز دوست‌ داشتن‌شان و زندگي با خاطراتي كه او براي ما گذاشت، كاري نمي‌توان كرد. حالا همه از خاطراتي كه با او داشتيم مي‌گوييم تا يادش را زنده نگاه داريم. ‌آنقدر با صلابت و با روحيه بود كه هميشه به اطرافيانش روحيه و حال خوش را تزريق مي‌كرد. خيلي‌ها حال خوش‌شان را در طي روز مديون هم‌نشيني با آقاي عرفاني بودند.

دوبلاژ يعني خانواده‌اي كه تمامي اعضاي آن دوشادوش يكديگرند. همه در مشكلات، فراز و نشيب‌ها، غم و شادي يكديگر شريكند و حسين عرفاني نقشي بسيار تعيين‌كننده در حال خوش دوبلاژ ايران داشت.

حسين عرفاني در دوره شكوفايي و اوج هنر دوبلاژ ايران حضور داشت. صدايي منعطف و نيرومند داشت. در واقع او استاد تمام‌عيار دوبله بود. پيشكسوتاني همانند او در دانشگاه دوبلاژ تدريس مي‌كردند اما حسين عرفاني با سبك گويندگي‌اش دانشگاهي تمام و كمال داير كرد.

او تيپ كاراكترهاي مختلفي را صداپيشگي كرد كه مثال آن در فيلم «ديدي» كه چند شخصيت‌ را صداپيشگي كرد، كاملا محرز است. فيلم‌هاي ماندگار ديگري هم هستند كه بدون صداي او هرگز اينقدر تاثيرگذار نبودند.

حتي برخي از بازيگران فيلم‌هاي خارجي با صداي ايشان مشهور شدند؛ مثل هامفري بوگارت كه به نوعي مهر و امضاي حسين عرفاني روي اين شخصيت حك شده است. شايد اگر صداي ايشان نبود هيچ‌كس تا اين‌ اندازه با اين شخصيت آشنا نمي‌شد و حتي فيلم‌هاي اين بازيگر تا اين حد ماندگار نمي‌شد. فيلم‌هايي كه حسين عرفاني در آنها صداپيشگي كرده است براي هميشه در تاريخ دوبلاژ ايران ماندگار هستند. با سبك و حرفه‌ اين هنرمند است كه مي‌توانيم بگوييم تنها صداست كه مي‌ماند.


تشييع پيكر زنده‌ياد حسين عرفاني دوبلور پيشكسوت كه ديروز چهارشنبه درگذشت فردا ۲۲ شهريورماه از مقابل مسجد بلال تهران انجام مي‌گيرد. اين هنرمند عرصه دوبله در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا به خاك سپرده مي‌شود.مراسم ختم اين صداي ماندگار عرصه دوبله روز شنبه ۲۴ شهريور در مسجد بلال صداوسيما ساعت ۱۶ برگزار مي‌شود.

سابقه بيماري استاد حسين عرفاني صداي ماندگار دوبله تلويزيون به چند ماه قبل برمي‌گردد كه روند تحت درمان پزشكي ايشان رو به بهبودي بود كه متاسفانه در چند روز اخير بيماري ايشان دوباره شدت گرفت و منجر به بستري شدن او در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان شد و امروز ۲۱ شهريورماه پس از يك دوره مبارزه با بيماري در بيمارستان درگذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون