• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4183 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

درخشش اسپانياي انريكه

ماتادورها كرواسي را نيزه‌باران كردند

علي كربلايي

 

 

تيغ تيز قلم منتقدان حالا بيش از پيش به سوي روبيالس، رييس فدراسيون فوتبال اسپانيا است. رييسي كه در اقدامي بحث‌برانگيز لوپتگي را دو روز مانده به شروع جام جهاني از كار بركنار كرد تا اقتدارش را به رخ جامعه فوتبال اسپانيا بكشد. اما نتيجه اين اقدام فاجعه‌اي بود كه در جام جهاني براي لاروخا اتفاق افتاد و تيم مدعي قهرماني، در مرحله يك‌هشتم نهايي با شكست مقابل روسيه از دور رقابت‌ها كنار رفت. منتقدان مي‌گويند ماجراي لوپتگي و رئال‌مادريد آنقدري كه براي رييس فدراسيون مهم بود براي ديگران اهميتي نداشت و مي‌شد با مديريت ماجرا از بروز يك جام جهاني بد با تنها يك برد مقابل ايران جلوگيري كرد. اتفاقي كه به هر حال نيفتاد و پس از جام جهاني با روي كار آمدن لوييس انريكه، اسپانيايي‌ها دوباره اميدوار شدند كه براي يورو يك تيم خوب و مدعي داشته باشند. اتفاقي كه به نظر در حال وقوع است و اسپانياي انريكه بسيار سرحال و شاداب است. تيم جوان‌ شده اسپانيا با خداحافظي هافبك‌هايي مثل سيلوا و اينيستا در ميانه ميدان جان تازه‌اي گرفته و با اعتماد بيشتر به ماركو آسنسيو، انريكه خيلي زود مزدش را گرفت.

اسپانيا با نتيجه شش بر صفر كرواسي را ويران كرد و نايب‌قهرمان جهان با سري پايين شهر الچه را ترك كرد. لوكا مودريچ در مصاحبه‌اي بعد از بازي گفت: «بازي خيلي سختي بود. ما ۲۰ دقيقه ابتدايي را خيلي خوب شروع كرديم و حتي ۲، ۳ موقعيت خوب گلزني هم داشتيم. ما گل نزديم و زماني كه گل اول و مخصوصا گل دوم را دريافت كرديم كاملا از هم پاشيديم. ما هركدام براي خودمان بازي كرديم و به هم كمكي نكرديم. با فاصله از هم‌تيمي‌هاي خود قرار داشتيم و در مقابل چنين تيمي اين موضوع مي‌تواند كشنده باشد و در انتها چنين نتيجه ضعيفي به دست مي‌آيد. شكست سختي بود اما ما بايد از آن درس‌هايي بگيريم؛ اگر در هر بازي كاملا آماده نباشيم و مانند بازي‌هاي جام جهاني بازي نكنيم، بازي كردن در مقابل هر تيمي سخت خواهد بود به طور مخصوص تيمي همچون اسپانيا.» صحبت‌هاي مودريچ شرح اتفاقات بازي از ديد كروات‌هاست. آنها بعد از شروع خوب، بعد از دريافت گل اول خوب نبودند و تسلط‌شان بر بازي را از دست دادند. اما اين فقط يك روي سكه است كه كرواسي نتوانست خودش را در ميدان پيدا كند و توپ‌هاي به صورت پياپي روي دروازه اين تيم ريخته مي‌شدند. روي ديگر سكه عملكرد بي‌نظير اسپانيايي‌هاست. پس هر چه زودتر سراغ اين تيم مي‌رويم.

پس از 16سال 6 بازيكن از تركيب رئال مادريد در تركيب ثابت تيم ملي اسپانيا قرار گرفتند. سال‌هاي زيادي بود كه بارسا تيم ملي اسپانيا را تامين مي‌كرد و لاروخا با تكيه بر قدرت لاماسيا هشت سال بر فوتبال حكمراني كرد. اما آن دوران گذشت. مربيان بسياري سعي كردند تعادل تيم را برگردانند و سبك بازي تيم را عوض كنند. لوپتگي تا حدودي موفق بود، اما نتوانستيم حاصل كارش را ببينيم. حالا نوبت به انريكه رسيده است. او ترجيح داده شاكله اصلي تيمش را بازيكناني تشكيل دهند كه در رئال مادريد بازي مي‌كنند. بازيكناني كه در سه سال اخير به صورت پياپي قهرمان ليگ قهرمانان شده‌اند. جالب است بدانيد كه در رئال مادريد خيلي كم پيش مي‌آيد كه شش بازيكن اسپانيايي در تركيب ثابت داشته باشند. اما اين اتفاق در تيم ملي اسپانيا رخ داد و شش رئالي بازي را آغاز كردند و روي هر شش گل اسپانيا نقش‌آفريني كردند. در بازي اسپانيا - كرواسي فقط بوستكتس از بارسلونا حضور داشت و او هم دردقيقه شصت زمين مسابقه را ترك كرد تا اسپانيا نيم ساعت بدون هيچ نماينده‌اي از بارسا بازي كند. خداحافظي اينيستا و پيكه، همزمان شد با خط خوردن جوردي آلبا تا اين اتفاق مهم در تيم ملي اسپانيا رخ بدهد. لوييس انريكه مي‌گويد هسته مركزي تيم من را رئال مادريد تشكيل مي‌دهد و مشكلي با اين موضوع ندارد و حتي به نظرش بسيار خوب است كه بازيكناني با ذهنيت برنده در تركيب تيم باشند.

ايسكو پيش از حضور انريكه هم در اسپانيا نقشي كليدي‌تر نسبت به رئال مادريد داشت و بازي آزادانه او مسبب بسياري از زيبايي‌هاي فوتبال اسپانيا بود. اين موضوع در زمان انريكه هم تكرار شده است. در مورد انريكه اين نكته بسيار مهم است كه او علاقه خاصي به بازي ماركو آسنسيو دارد. بازيكني كه در بازي با كرواسي يك سوپر گل ديدني زد و يك دقيقه بعد از سوپرگلش با يك سوپرشوت ديگر دروازه را تهديد كرد كه كالينيچ دروازه‌بان كرواسي توپ را وارد دروازه خودشان كرد. بعد از اين آسنسيو سه پاس گل هم داد تا رسما در پنج گل از شش گل اسپانيا نقش‌آفريني كند. آنجايي كه مودريچ گفت ما از هم پاشيديم، دقيقا همان زماني بود كه آسنسيو براي دومين بار از پشت محوطه جريمه فرصت شوت‌زني پيدا كرد. نقش اول اين پيروزي جوان 22ساله‌اي بود كه در دو سال اخير نقش مهمي براي رئال مادريد داشته و گل‌هاي كليدي زيادي براي تيمش به ثمر رسانده است. در صحنه گل اول دو هم تيمي آسنسيو با ارسال دو سانتر زيبا شرايط را براي گلزني سائول مهيا كردند. در ادامه هم روي دو پاس آسنسيو، راموس و ايسكو موفق شدند دروازه را باز كنند. ناچو به خوبي جاي پيكه را پر كرده و بعضا با حركات انفرادي‌اش از قلب دفاع تيم خودي تا پشت محوطه جريمه حريف توپ را حمل مي‌كند. كارواخال يكي از بهترين شب‌هايش را داشت و يك پاس گل داد و با يك تكل ديدني در اوايل بازي مانع از گلزني كروات‌ها شد.

در آينده هم اسپانيا با همين تركيب بازي خواهد كرد؟ سوال بسيار سختي است و مي‌توان گفت بعيد به نظر مي‌رسد دقيقا همين بازيكنان در بازي‌هاي رسمي و مهم آينده هم به ميدان بروند. بازيكنان بزرگي از تيم كنار رفته‌اند. اما ميانگين سني اين تركيب فوق‌العاده بود و شامل بازيكناني مي‌شد كه در يورو 2020 احتمالا در اوج آمادگي و پختگي باشند. روبيالس بعد از خراب كردن جام جهاني 2018، بايد حتما در يورو نتيجه بگيرد تا بتواند به كارش در فدراسيون ادامه بدهد. لوييس انريكه هم نشان داده كه مربي بزرگي است و مي‌تواند رهبري اسپانيا تا بازگشت به روزهاي خوب و رسيدن به اوج قله را تضمين كند. يك نكته جالب ديگر هم در اين ميان اين است كه دل‌بوسكه كه يك مربي رئالي شناخته شده بود، در بعضي از بازي‌ها از هفت بازيكن بارسايي در تركيبش استفاده مي‌كرد و از آن سو لوييس انريكه، سرمربي سابق بارسا همين تعداد رئالي را به تيم ملي دعوت مي‌كند و تنها از يك بارسايي در تيمش استفاده مي‌كند. روند اسپانيايي‌سازي رئال مادريد كه از چند سال پيش شروع شده، همزمان شده با خريدهاي كهشكاني بارسلونا و سياست‌هاي دو باشگاه دليل اصلي تفاوت ميان تعداد بازيكنان‌شان درتيم ملي است.


دل‌بوسكه كه يك مربي رئالي شناخته شده بود، در بعضي از بازي‌ها از هفت بازيكن بارسايي در تركيبش استفاده مي‌كرد و از آن سو لوييس انريكه، سرمربي سابق بارسا همين تعداد رئالي را به تيم ملي دعوت مي‌كند و تنها از يك بارسايي در تيمش استفاده مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون