• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4183 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

محروميت سنگين در انتظار موتورسوار ايتاليايي

كميته اخلاق ندارند اما پرنسيب دارند

نويد خرم‌خورشيد

 

 

پر بي‌راه نيست اگر ادعا كنيم كه دنياي موتورسواري بدون ايتاليايي‌ها بخش عمده‌اي از جذابيت خود را از دست مي‌دهد. هر چقدر هم كه با دنياي موتورسواري به عنوان رشته‌اي ورزشي و حرفه‌اي بيگانه باشيد اگر پاي اخبارهاي ورزشي نشسته باشيد، چندين و چند بار اسم «ولنتينو روسي» را شنيده‌ايد و ممكن است شرح كارهاي عجيب و غريبش در دنياي موتور سواري را نيز شنيده باشيد.

در دنياي موتورسواري حرفه‌اي و در صدر آن موتو جي‌پي هر وقت ستاره بخت يك ايتاليايي رو به افول مي‌گذاشت يك جوان قد علم مي‌كرد تا به جايگاه مردمان سرزمين چكمه‌اي در اين ورزش خدشه‌اي وارد نشود؛ آن‌گونه كه «آندره‌آ دوويزيوسو» درخشيد و جاي روسي پا به سن گذاشته را گرفت.

جديدترين ستاره ايتاليايي‌ها اما در چند روز اخير با انجام يك حركت بچه‌گانه زندگي حرفه‌اي خود را تقريبا ويران كرد تا شايد براي چند سالي خلأ موتورسوار خوب ايتاليايي در آينده احساس شود.

رومانو فناتي موتورسوار 22 ساله ايتاليايي كه در مسابقات موتو 2 براي تيم مارينلي اسنايپرز مسابقه مي‌دهد در مسابقه سن‌مارينو كه شنبه هفته جاري برگزار شد در اقدامي عجيب پيش از يك پيچ و در سرعت 225 كيلومتر بر ساعت در كنار رقيب فعلي و هم‌تيمي سابقش قرار گرفت و دسته ترمز موتور هم تيمي سابقش «استفانو مانزي» را گرفت و تعادل او را به هم زد؛ اتفاقي كه مي‌توانست جان مانزي را به خطر بيندازد. اين اتفاق كه از چشم دوربين‌هاي حاضر در كنار پيست پنهان نمانده بود پس از پايان مسابقه جنجالي بسيار به پا كرد.

مهم‌ترين و شايد جالب‌ترين پي‌آمد اين حادثه اين بود كه تيم مارينلي اسنايپرز كه فناتي در آن عضويت دارد پيش از فدراسيون جهاني به اين رفتار غير‌اخلاقي واكنش نشان داد و دقيقا روز بعد از مسابقه فناتي از تيم اخراج شد تا او جواب بداخلاقي خود را ابتدا از هم‌تيمي‌هايش بشنود.

فدراسيون جهاني موتورسواري هم روز بعد فناتي را براي دو مسابقه محروم كرد تا به وضعيت رخ داده رسيدگي كند و بدون هرگونه اشتباه و عجله‌اي درباره اين عمل موتورسوار ايتاليايي تصميم بگيرد. البته در روزهاي اخير ESPN و RRW ادعا كرده‌اند كه فدراسيون جهاني موتورسواري قصد دارد او را مادام‌العمر از حضور در مسابقات موتورسواري محروم كند.

اين اتفاق در جايي از جهان رخ داد كه سال‌هاست در آن اخلاق متصدي ندارد. موتورسواران، تيم‌ها و تمامي اركان اين ورزش تاكنون شايد نام مفهومي همچون كميته اخلاق هم به گوش‌شان نخورده باشد اما پرنسيب‌هاي محكمي دارند كه باعث مي‌شود خود تيم، حتي پيش از آنكه نهادهاي بالاسري با فرد خاطي كه عملي غيراخلاقي يا ورزشي انجام داده برخورد كند، بازيكنش را جريمه مي‌كند تا اصول سفت و سختش را به رخ سايرين بكشد.

كافي است مقايسه كنيد با ما كه سال‌هاست براي رشد تمامي ارزش‌هاي انساني در كشور‌مان نهادهايي داريم كه سهم‌هاي بعضا هنگفتي از بودجه را دارند اما باشگاه‌ها و تيم‌هاي‌مان در لاپوشاني و توجيه همه رفتارهاي نابخردانه اعضاي‌شان از هيچ كاري ابايي ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون