• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4183 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

اين روزها كتاب بخوانيم

ضيا موحد

تلاطم‌هاي اقتصادي موضوعي است كه در مكالمات روزمره مردم مطرح مي‌شود، چه كنيم اين دغدغه‌ها به تمامي ما را دربر نگيرد و بتوانيم فراتر از اين خبرهاي بد به موضوعات ديگري بپردازيم؟ براي فاصله گرفتن از اين شرايط مي‌توانيم خبرهاي خوش را به هم منتقل و اگر فيلم خوبي ديده يا كتاب خوبي خوانده‌ايم، آن را به ديگران توصيه و معرفي كنيم. كتاب‌هايي كه در اين خصوص در ذهن من است، به آثاري برمي‌گردد كه جايزه مجتبايي را به دست آورده و نشر هرمس آنها را منتشر كرده است، يا كتاب‌هايي كه توانسته‌اند جايزه ترجمه را به دست بياورند. براي كسب اين جايزه صاحب‌نظران به ترجمه‌ها نمره مي‌دهند، كتاب‌هايي كه از يك تا سه نمره مي‌آورند همگي كتاب‌هاي خوبي هستند و مي‌توانند جزو گزينه‌هاي مطالعه باشند.

آثار كلاسيك از ديگر كتاب‌هايي است كه مي‌توان اين روزها را با مطالعه آنها سپري كرد. البته زماني كه درباره آثار كلاسيك سخن مي‌گوييم، هم آثار فارسي و هم آثاري كه از زبان روسي، انگليسي، فرانسه و... ترجمه شده‌اند را دربر مي‌گيرد. تاريخ بيهقي از جمله اين آثار است، «روايت‌شناسي داستان‌هاي مثنوي» اثر سميرا بامشكي كه جايزه دكتر مجتبايي را كسب كرده از ديگر كتاب‌هايي است كه خواندن آن را توصيه مي‌كنم.

همچنين مي‌توان به «مارش رادتسكي» اشاره كرد كه مشهورترين اثر «يوزف روت» است و توانست با ترجمه محمد همتي جايزه دومين دوره جايزه «ابوالحسن نجفي» را به دست بياورد. ما همچنين كتاب‌هاي عمده در زمينه نقد ادبي، نظريه ادبيات، تاريخ نقد جديد -يك مجموعه هشت ‌جلدي است- داريم كه همگي مي‌توانند گزينه‌هاي خوبي براي مطالعه باشند. در كنار اين كتاب‌ها لازم است به آثار ترجمه ‌شده ناباكوف توسط خانم فرزانه طاهري اشاره كنم كه همگي جزو كتاب‌هاي ارزشمند براي مطالعه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون