• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4194 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۷ مهر

تداوم پروژه ايران هراسي توسط نتانياهو

معركه‌گيري به وقت تورقوزآباد

سارا معصومي

پس از اظهارات نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ، هشتگ #تورقوز_آباد داغ شد و كاربران ايراني اقدام به تمسخرسخنراني او كردند

بهرام قاسمي : اين يك شو و نمايش جديد از سوي مقامات رژيم غاصب اسراييل است كه ارزش پرداختن ندارد

 

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل تمام هم و غم خود را درچندسال اخير بر ايران متمركز كرده است. برنامه هسته‌اي ايران براي سال‌ها سوژه پروژه ايران هراسي اسراييل، امريكا، عربستان سعودي و گروهك تروريستي مجاهدين خلق (منافقين) شده بود. اين بازيگران دولتي و غيردولتي پرونده‌هايي دال بر انحراف برنامه هسته‌اي ايران را ساخته و به دست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌سپردند. در سايه همين اسناد ساخته و پرداخته شده پرونده‌اي تحت عنوان پي.ام.‌دي (ابعاد احتمالا نظامي برنامه هسته‌اي ايران) به راه افتاد كه مختومه‌سازي آن براي تهران قريب به 10 سال زمان برد و در نهايت در سايه توافق هسته‌اي ايران با 1+5 در سال 2015 بود كه در نتيجه همكاري‌هاي پله به پله سازمان انرژي اتمي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين پرونده مختومه شد.

زماني كه پرونده هسته‌اي ايران از سوي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان پرونده‌اي در پوشه قرمز به جامعه جهاني معرفي شد و فضاسازي‌هاي رسانه‌اي به كمك مدرك‌سازي صهيونيستي – سعودي آمد، مقام‌هاي رژيم اسراييل تصور مي‌كردند كه ايران را در گوشه رينگ گير انداخته‌اند. قطعنامه‌هاي شوراي امنيت يك به يك از راه رسيدند، تحريم‌هاي بين‌المللي از سوي سازمان ملل، اتحاديه اروپا و امريكا دست و پاي اقتصاد ايران را تا حدودي بستند اما هيچ يك از اين مسائل منجر به عقب‌نشيني ايران در حوزه هسته‌اي نشد.

زماني كه 1+5 مذاكرات هسته‌اي با ايران را همزمان با آغاز به كار دولت نخست حسن روحاني در سال 1392 كليد زد و سرعت بيشتري هم به اين رايزني‌ها بخشيد، زنگ‌هاي خطر براي بنيامين نتانياهو در تل‌آويو به صدا درآمد. نتانياهو معروف به «بي‌بي» تمام تلاش خود را به كار گرفت تا مذاكرات ميان ايران و شش قدرت جهاني ره به جايي نبرد يا در توافقي كه به دست مي‌آيد تمام پيچ و مهره‌هاي برنامه هسته‌اي ايران از هم باز شود. تولد توافق موقت ژنو، مشخص شدن پايه‌هاي توافق اصلي در لوزان و سپس اعلام شكل‌گيري برنامه جامع اقدام مشترك در جولاي 2015 در وين، روياهاي بي‌بي را بر باد داد. پس از آغاز اجراي برجام، نتانياهو تغيير برنامه داد و تلاش‌ها براي كليد زدن دومين پروژه ايران هراسي را در دو حوزه آغاز كرد: نخست زيرسوال بردن فعاليت‌هاي ايران در منطقه به خصوص در سوريه و تهديد امنيتي اسراييل خواندن ايران و دوم ادعاي انحراف در برنامه هسته‌اي ايران با وجود اجرايي شدن برجام و اطمينان جامعه جهاني به صلح آميز شدن برنامه هسته‌اي اين كشور. در بيش از دو سال گذشته از اجراي توافق هسته‌اي ايران، 12 گزارش جامع آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سلامت برنامه هسته‌اي ايران و حركت آن در ريل مورد توافق برجام را تاييد كرده است. با وجود اين گزارش‌ها،
خيمه شب بازي‌هاي نتانياهو درباره برنامه هسته‌اي ايران را پاياني نيست. در دو سال گذشته وي يا ادعا كرده كه زمان گريز هسته‌اي ايران همچنان در مرحله خطرناك قرار دارد يا در اتاقي مملو از پوشه‌هاي رنگارنگ ايستاده و ادعا كرده كه اين اسناد هسته‌اي را جاسوس‌هاي اسراييلي از قلب پايتخت تهران دزديده و تا تل آويو آورده‌اند يا در مجمع عمومي سازمان ملل متحد عكسي از يك ساختمان با دروازه بزرگ آبي رنگ را نشان داده و ادعا مي‌كند كه تاسياست هسته‌اي جديد ايران را كشف كرده است.

تصوير به جاي نقاشي

روز پنجشنبه نوبت به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل رسيد تا در صحن مجمع عمومي سازمان ملل متحد سخنراني سالانه خود را ايراد كند. تمام پيش‌بيني‌ها حاكي از اين بود كه فلسطين و ايران دو سوژه‌اي هستند كه نخست‌وزير رژيم اسراييل در سخنراني خود روي آنها متمركز خواهد شد. همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد «بي‌بي» در اين سخنراني نيز به سنت هرسال ايران را متهم كرد كه قصد ساخت تسليحات هسته‌اي دارد. نتانياهو نقشه‌اي از تهران و عكسي از ساختماني در تورقوزآباد، در جنوب تهران را نشان داد و گفت اين تصاوير مكان تاسيسات سري جديدي در ايران را نشان مي‌دهد. درحالي كه دوربين‌هاي رسانه‌هاي متفاوت روي تصويري كه در دستان نتانياهو بود زوم كرده بودند، نخست‌وزير رژيم اسراييل ادعا كرد آنچه نشان مي‌دهد محل يك آرشيو اسناد اتمي و يك انبار مواد و تجهيزات اتمي ايران است. براساس ادعاهاي وي، ايران در ماه گذشته ۱۵ كيلوگرم مواد راديواكتيو را از تاسيساتي خارج كرده و در مناطق مختلف در تهران پخش كرده‌تا به نوعي آنها را پنهان كرده ‌باشد.

ايران از زمان حصول برجام، پروتكل الحاقي را نيز به شكل داوطلبانه اجرايي مي‌كند و به گواه اهل فن، برنامه هسته‌اي ايران در نتيجه برجام در سايه شديدترين نظارت‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار گرفته اما همزمان فشارهاي اسراييل و امريكا بر آژانس براي سخت‌گيري بيشتر بر ايران ادامه دارد و در همين راستا، نخست‌وزير رژيم اسراييل در بخش‌هايي از سخنراني خود اعلام كرد كه پيامي براي يوكيا آمانو، مديركل آژانس دارد و از او خواست بازرسان آژانس «پيش از آنكه ايران تاسيساتش را پاكسازي كند» به مكان‌هايي بروند كه او مدعي است تاسيسات هسته‌اي سري ايران هستند. او خطاب به رهبران ايران گفت: «اسراييل هر چيزي را كه مخفي كنيد، پيدا خواهد كرد.» نتانياهو در ادامه سخنانش از رهبران اروپايي براي «مماشات» با حكومت ايران انتقاد كرد و در عين حال گفت توافق هسته‌اي اين فايده را داشته است كه اسراييل را به كشورهاي عرب نزديك كرد.

امريكا هم جا خالي داد

پس از اظهارات نخست‌وزير رژيم اسراييل، رسانه‌هاي بين‌المللي در مسير راستي‌آزمايي اظهارات نتانياهو قرارگرفتند. خبرگزاري انگليسي رويترز به نقل از دو مقام امريكايي اعلام كرد كه واشنگتن از وجود اين «انبار» مطلع بوده است. اين مقام امريكايي كه نخواسته نام خود را افشا كند تاكيد كرده كه اين تاسيسات، انباري براي بايگاني اسناد برنامه اتمي ايران است. مقام امريكايي ديگري نيز در گفت‌وگو با رويترز سخنان نخست‌وزير رژيم اسراييل را گمراه‌كننده دانسته و افزود: «مدتي است از وجود اين تاسيسات باخبر هستيم. اين مركز پر از كشوهاي بايگاني و كاغذ است و لوله‌هاي آلومينيومي مورد استفاده در سانتريفيوژ در آن نگهداري نمي‌شود.» اين اظهارنظر دو مقام اطلاعاتي امريكايي با بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي بين‌المللي روبه رو شد و برخي از تحليلگران با زيرسوال بردن ادعاي نتانياهو تاكيد كردند كه اين ادعا به اندازه‌اي بي‌پايه و اساس است كه امريكا نيز دست به كار شده و حساب خود را از اين شوي مضحك نتانياهو در مجمع عمومي جدا كرده است.

پشت پرده دروغ‌هاي نتانياهو

نخست‌وزير رژيم اسراييل همزمان با طرح ادعاي پنهان‌كاري هسته‌اي ايران، به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاخت و ادعا كرد كه اين نهاد نظارتي نسبت به اسناد بي‌شماري كه تل‌آويو اوايل سال جاري ميلادي از داخل ايران به دست آورده و سپس در اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار داده بي‌توجهي كرده است. نتانياهو ادعا مي‌كند اين اسناد نشان‌دهنده دروغگويي ايران درباره برنامه هسته‌اي‌اش حتي در سايه برجام است. وي ادعا كرد كه انفعال آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره اسنادي كه اسراييل در اختيار اين نهاد قرار داده وي را مجبور به اين افشاسازي در صحن مجمع عمومي كرده است. اظهارات اينچنيني نتانياهو نشان مي‌دهد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اندك وقعي به اظهارات وي نشان نداده و اسناد وي را در حد و اندازه‌اي ندانسته كه با استناد به آنها تهران را تحت فشار قرار بدهد. برخي منابع ايراني مي‌گويند كه نكته تازه‌اي در اسناد ادعايي نتانياهو وجود ندارد و برخي از آنها در چارچوب همان پرونده ابعاد احتمالا نظامي برنامه اتمي ايران بوده كه همزمان با برجام روند رسيدگي به آن به پايان رسيده و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسما آن را مختومه كرده است. نخست‌وزير رژيم اسراييل از ادعاهاي مكرر درباره برنامه هسته‌اي ايران دو هدف كوتاه و ميان‌مدت را دنبال مي‌كند: در هدف كوتاه‌مدت وي اميدوار است كه با فضاسازي درباره انحراف در برنامه هسته‌اي ايران در حمايت بازماندگان در برجام از اين توافق شك و ترديد ايجاد كند و به نوعي آنها را كه سرسختانه ادعا مي‌كنند ايران به تعهدهاي خود پايبند بوده، در ادامه حمايت از تهران دو دل كند.

در هدف ميان مدت نخست‌وزير رژيم اسراييل همگام با رييس‌جمهور امريكا گام برمي‌دارد و به دنبال توافق ثانويه‌اي با ايران است كه در سايه آن برخي محدويت‌هاي فني هسته‌اي ايران مادام العمر شوند. دونالد ترامپ يكي از دلايل مخالفت خود با برجام را بسته بودن پرانتز زماني تعهدهاي فني ايران مي‌داند و مي‌گويد كه تهران در بازه زماني 5 تا 8 ساله مي‌تواند روند عادي برنامه هسته‌اي خود را آغاز كند. نتانياهو و ترامپ اعتقاد دارند كه برجام تنها ترمزي موقت بر برنامه هسته‌اي ايران است كه برخي دسترسي‌هاي ايران را به تاخير انداخته اما از بين نبرده است.

آيا آژانس درخواست بازديد مي‌كند؟

جدا از فضاي ناباوري و بعضا طنزي كه پيرامون اين ادعاي بنيامين نتانياهو ايجاد شده بايد اين سوال را مطرح كرد كه تبعات اين اظهارات نخست‌وزير رژيم اسراييل از تريبون مجمع عمومي سازمان ملل متحد چيست؟ ديويد سنگر، خبرنگار نيويورك تايمز كه در جريان مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5، گزارش‌هاي دقيقي درباره جزييات فني توافق منتشر مي‌كرد در نوشتاري جديد به اين سوال پاسخ داده كه پس از اين اظهارات نتانياهو بايد منتظر چه تحولي در رابطه ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي باشيم؟ در اين نوشتار آمده است: ادعاي نخست‌وزير (رژيم) اسراييل چالشي جديد براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به حساب مي‌آيد. بازرسان آژانس بطور منظم از تاسيسات هسته‌اي اعلام شده ايران بازديد مي‌كنند اما اكنون آنها بايد تصميم بگيرند كه آيا درخواست دسترسي به مكان مورد ادعاي بي‌بي را به ايران بدهند يا خير؟ اگر آژانس درخواست بازديدي نداشته باشد به اين معنا خواهد بود كه مدارك ارايه شده از سوي اسراييل بسيار ناچيز و مبهم بوده است اما همزمان نتانياهو و همراهانش مي‌توانند ادعا كنند كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر ايران سخت نمي‌گيرد و تنها به مكان‌هايي سر مي‌زند كه از نظر فني تاسيسات هسته‌اي اعلام شده به حساب مي‌آيند. از سوي ديگر اگر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست بازرسي از محل مدنظر نتانياهو را مطرح كند با مقاومت ايران روبه رو خواهد شد. مقام‌هاي ايران بلافاصله آژانس را به تبديل شدن به بازوي اسراييل متهم خواهند كرد.

نويسندگان اين مطلب براي نيويورك تايمز در ادامه نوشته‌اند: مقام‌هاي اسراييل در ماه آوريل هم ادعاي دسترسي به اسناد هسته‌اي ايران را مطرح كردند اما نتانياهو از اينكه اين مساله در صدراخبار بين‌المللي آنطور كه بايد و شايد گرد و خاك به پا نكرد، دلسرد شد. اسنادي كه نتانياهو در آن تاريخ رو كرد بسيار قديمي و تكراري بودند و برخي از آنها مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران بودند كه 15 سال پيش انجام شده و در اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم قرار گرفته بود. در ماه جولاي، اسراييل سه خبرنگار از جمله خبرنگار نيويورك تايمز را براي بررسي اسناد مورد ادعاي نتانياهو به تل‌آويو دعوت كرد اما در آن زمان مقام‌هاي اسراييلي هيچ صحبتي درباره تاسيسات هسته‌اي در تورقوزآباد مطرح نكردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون