• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4197 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۰ مهر

فيفا 40 نامزد نهايي را اعلام كرد

پسر طلايي امسال‌كيست؟

بهرام سرگوسرايي

 

 

از سال 2003 تا به امروز فيفا هر ساله به بهترين بازيكن زير 21 سال جهان جايزه پسر طلايي را اهدا مي‌كند. اين جايزه در واقع به نوعي توپ طلاي بهترين استعداد جهان است و از اهميت بالايي برخوردار است. سال گذشته اين جايزه به كيليان امباپه فرانسوي رسيد و امسال هم او محتمل‌ترين گزينه براي دريافت اين جايزه است. اما در بين 40 نامزد اعلام شده فيفا، بازيكنان خوب و مهم ديگري هم هستند. نامزد‌هاي اصلي كسب اين جايزه امسال، كيليان امباپه، وينيسيوس جونيور، عثمان دمبله و ماركوس رشفورد هستند. دمبله دومين بازيكن گران‌قيمت تاريخ فوتبال است، اما در فصلي كه گذشت بيشتر تحت تاثير رقم قراردادش بود و فشار رسانه‌اي زيادي به او وارد شد. او هم در فرانسه و هم در بارسلونا يك نيمكت‌نشين بود. البته در شروع فصل جديد دمبله بازي‌هاي بيشتري را از ابتدا آغاز كرده است. ماركوس رشفورد هم ستاره فصل گذشته يونايتد و البته تيم ملي انگليس است. او با وجود سن پايين جوايز متعددي برده است. وينيسيوس هم بازيكن خوب و با استعدادي است؛ اما نكته اينجاست كه او در سطح اول فوتبال اروپا به ميدان نرفته است. او تا سه سال آينده اين شانس را دارد تا اين جايزه را ببرد، اما امسال اگر سنت‌شكني نشود، بعيد است اين جايزه به بازيكني از ليگ برزيل برسد كه بازي‌هاي ملي زيادي هم ندارد. در نهايت اگر عملكرد تنها يك سال را ملاك قرار دهيم، كيليان امباپه با اقتدار مدعي اول كسب اين عنوان است. اين جايزه توسط روزنامه ايتاليايي توتواسپورت ايجاد شد. از آن پس روزنامه‌هاي ديگر چون بيلد (از آلمان)، بليك (از سوييس)، آبولا (از پرتغال)، اكيپ (از فرانسه)، فرانس فوتبال (از فرانسه)، ماركا (از اسپانيا)، موندو دپورتيوو
(از اسپانيا)، تانئا (از يونان)، اسپورت اكسپرس (از روسيه)، د تلگراف (از هلند) و تايمز براي گزينش بازيكن در راي‌گيري شركت مي‌كنند.نكته جالب اينجاست كه تاكنون هيچ دروازه‌بان، مدافع يا هافبك دفاعي برنده اين جايزه نشده است. دوناروما نزديك‌ترين دروازه‌بان به دريافت اين جايزه بود، اما امباپه نهايتا او را شكست داد و جايزه را مال خود كرد. تا امروز هشت هافبك و هفت مهاجم اين جايزه را برده‌اند و امسال به احتمال قريب به يقين يك مهاجم اين جايزه را مي‌برد. منچستريونايتد تنها باشگاهي است كه بازيكنانش سه بار اين جايزه را برده‌اند و بازيكنان ديگر باشگاه‌ها نهايتا يك‌بار موفق شده‌اند اين جايزه را ببرند. در ادامه نگاهي گذرا به سرنوشت برندگان اين جايزه داريم. برخلاف انتظار بسياري از اين بازيكنان در آينده موفق نشدند، فاتح توپ طلا بشوند.

2003- رافائل فن در فارت

اين بازيكن خيلي زود چهره شد، اما موفق نشد توقعات را برآورده كند. مصدوميت‌هاي پي در پي
امان او را بريد و خيلي زود از تيم‌هاي بزرگ دور شد .

2004- وين روني

روني از معدود بازيكناني بود كه سطح كيفي‌اش تا 30 سالگي رو به بهبود بود و روند گلزني‌هايش قطع نشد. او در نهايت موفق شد عنوان بهترين گلزن تاريخ تيم ملي انگليس و منچستريونايتد را كسب كند.

2005- ليونل مسي

طلايي‌ترين پسري كه اين جايزه را برد، لئو مسي بود. پسري كه موفق شد پنج بار فاتح توپ طلا بشود و براي 4 سال پياپي پادشاه بي‌چون و چراي فوتبال جهان لقب بگيرد. مسي يكي از بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال است و كسب اين جايزه توسط او اعتبار ويژه‌اي به اين جايزه بخشيده است.

2006- سسك فابرگاس

سسك فابرگاس هم از بازيكناني است كه به نسبت موفق ظاهر شد. او هر چند هرگز در ليست سه نفره توپ طلا جاي نگرفت، اما با آرسنال، چلسي و بارسلونا به افتخارات بزرگي رسيد.

2007- سرخيو آگوئرو

مهاجم گلزني كه حالا در رده بهترين مهاجمان تاريخ ليگ برتر انگليس جاي گرفته است. او سطح بالاي خود را همواره حفظ كرد، اما مدت‌هاست كه از او نمي‌توان حتي به عنوان يكي از
10 بازيكن برتر جهان ياد كرد.

2008- اندرسون

بازيكن منچستر‌يونايتد. او در 39بازي اولش براي منچستريونايتد حتي يك گل هم نزد.

2009- پاتو

هنوز دقيقا مشخص نيست چه بلايي سر اين پسر برزيلي آمد. ستاره تيم ميلان و تيم ملي برزيل كه قرار بود يادآور مهاجمان بزرگ برزيلي باشد، خيلي زود از صحنه فوتبال محو شد. اتفاقات عجيب در زندگي خصوصي او كم نيفتاد و خيلي‌ها آن اتفاقات را دليل اصلي افت فاحش پاتو مي‌دانند.

2010- ماريو بالوتلي

بالوتلي ايتاليا را به فينال يورو 2012 رساند و آن تورنمنت اولين، آخرين و تنها تورنمنت خوب سوپرماريو بود. مهاجم فوق‌العاده‌اي كه كمتر كسي شبيه به او بود و به خوبي از پس گل زدن بر مي‌آمد، اما به يك‌باره جوري وارد حاشيه شد كه هر چه تلاش كرد، نتوانست از آن خارج شود.

2011- ماريو گوتزه

ماريو گوتزه از آن بازيكناني بود كه تا دو، سه سال پس از دريافت اين جايزه همچنان به درخشش ادامه مي‌داد. او يكي از اركان اصلي دورتموند جذاب يورگن كلوپ بود و موفق شد گل قهرماني آلمان در جام جهاني را به ثمر برساند. انتقال به بايرن مونيخ اما فوتبال او را نابود كرد. گوتزه نيمكت‌نشين بعد از مدتي به تيمش برگشت، اما هرگز آن بازيكن سابق نشد.

2012- ايسكو

ايسكو آلاركون بعد از انتخاب به عنوان پسر طلايي به رئال‌مادريد پيوست. هر چند در چند سال اول حضورش چندان فرصت بازي پيدا نمي‌كرد، اما حالا مهره اصلي مادريدي‌ها شده و جادوي او در ميانه ميدان اين تيم را به عناوين مختلفي رسانده است. ايسكو همچنان در مسير پيشرفت است و اگر اعتماد بيشتري به او بشود، مي‌تواند هر بيننده‌اي را به وجد بياورد.

2013- پل پوگبا

از پوگبا به عنوان يكي از
«over rated»‌ترين بازيكنان جهان ياد مي‌شود. بازيكني كه رسانه‌ها او را بزرگ كرده‌اند. او به عنوان گران‌ترين بازيكن تاريخ در زمان خودش به منچستريونايتد پيوست و هرگز موفق نشد با اين تيم به عنوان درخوري برسد. هرچند با فرانسه قهرمان جهان شده و يكي از اركان اصلي تيمش هم بود، اما كارشناسان معتقدند كه انتقال او ارزشي معادل صد ميليون پوند نداشت و منچستر از اين انتقال ضرر هنگفتي كرد.

2014 – رحيم استرلينگ

استرلينگ بازيكني است كه مي‌تواند ناجي تيمش باشد، اما در همان بازي مي‌تواند تيمش را نابود كند. او ستاره بزرگي نيست و هنوز موفق نشده خودش را به عنوان يك ستاره در جهان فوتبال مطرح كند. رسانه‌ها و كارشناسان همچنان منتظرند او از يك «استعداد» فراتر برود، اما چنين اتفاقي رخ نمي‌دهد.

2015- آنتوني مارسيال

بازيكن مغضوب ژوزه مورينيو. سرمربي منچستريونايتد معتقد است، آنتوني مارسيال كم‌كاري مي‌كند و تمام توانش را براي تيم به كار نمي‌گيرد. ديديه دشان هم او را به تيم ملي دعوت نمي‌كند و مارسيال قهرماني تيم ملي كشورش را از تلويزيون تماشا مي‌كرد. او هم هرگز در حد يك ستاره ظاهر نشده و معلوم نيست كي بتواند اين استعدادي كه دارد را به همه ثابت كند.

2016 - رناتو سانچز

رناتو سانچز بعد از درخشش در تيم ملي پرتغال و قهرماني با اين تيم در يورو 2016 به اين جايزه رسيد. اما بعدها ثابت كرده كه درخشش او تنها يك جرقه بوده و دوامي ندارد. رناتو بعد از يورو تا امروز حتي در يك بازي هم خوب نبوده و هرگز نتوانسته خودش را اثبات كند.

2017 – كيليان امباپه:

امباپه آخرين برنده اين جايزه است و اين شانس را دارد تا امسال دوباره اين جايزه را كسب كند. اگر اين جايزه به او برسد تبديل به اولين بازيكني خواهد شد كه در بردن اين جايزه دبل كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون