• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

صداي مخالف

خانه‌تكاني در اصولگرايي

محسن پيرهادي كه از اسفند سال گذشته به محور جريان روي صحنه قاليباف تبديل شده و در پيوند با جريان راست سنتي جاي مديرمسوول با سابقه روزنامه موتلفه (مرتضي نبوي) را گرفت، همراه با رونمايي از مانيفست نواصولگرايي سرمقاله‌اي نيز در روزنامه رسالت منتشر كرد.

عنواني كه براي مقاله خود انتخاب كرده عنوان تندي عليه اصولگرايي است، اما در متن چندان بويي از خانه‌تكاني به مشام نمي‌رسد. چه اينكه در جاي‌جاي متن براي آنكه اصوگرايان را ناراضي نكند، مي‌نويسد: «نواصولگرايي، نفي اصولگرايي نيست بلكه در امتداد و مكمل آن است». او در عين حال تاكيد مي‌كند كه «ما به اصولگرايي نقد داريم كه اگر چنين نمي‌بود عملا طرح ايده‌ نواصولگرايي ضرورتي نداشت.» به اعتقاد او «نواصولگرايان كساني هستند كه پايبند به اصولند اما اصلاح برخي مباني، ساختارها و رفتارها را ضروري مي‌دانند.» همچنين محور ديگر نواصولگرايي را اسلام سياسي دانسته، مي‌نويسد: »اسلام سياسي، معتقد به جنگ هميشگي ميان جبهه‌ استكبار و جريان مقاومت است.»

تاكيد و اصرار بر «جريان مقاومت» محصول ارتباط قاليباف به عنوان پدر معنوي اين جريان و سردار سليماني است. به عبارت روشن‌تر معناي اين عبارات‌ها را بيش از آنكه جناح‌هاي رقيب در جريان اصلاح طلبي و اعتدالگرايي متوجه شوند، جريان اصولگرايي هستند كه مخاطب اين مرزبندي‌ها قرار گرفته و متوجه آن خواهند شد.

پيرهادي در پايان تاكيد مي‌كند: «اگر همه اصولگرايان، ضرورت نو شدن را حس مي‌كردند، عملا نواصولگرايي نيازي به طرح نداشت.»

 

امت به وظيفه خود در مورد FATF عمل كند

سيدياسر جبراييلي از پژوهشگران اقتصادي كه پيش‌تر در دوره سيدنظام‌الدين موسوي در خبرگزاري فارس مديريت بخش پژوهش را برعهده داشت و حالا با او به آستان قدس و روزنامه قدس كوچ كرده در مصاحبه با روزنامه فرهيختگان به اين پرسش پاسخ مي‌دهد كه چرا راجع به لوايح FATF به رهبري ارجاع داده مي‌شود؟

اين روزنامه‌نگار در اين گفت‌وگو سوال مي‌كند: «مگر تصميم‌گيري درباره FATF برعهده رهبر انقلاب بوده كه ايشان آن را به مجلس تفويض كرده‌اند؟»

جبراييلي در پاسخ به منتقدان كه مي‌گويند رهبري اين مساله را به مجلس واگذار كرده توضيح مي‌دهد: آنها كه مي‌گويند رهبر انقلاب تصميم‌گيري درباره FATF را به مجلس واگذار كرده‌اند، نه فهم درستي از جايگاه رهبري دارند و نه به شأن و جايگاه مجلس و نسبت آن با ولايت واقفند. مگر مجلس هر طرح و لايحه‌اي را مي‌خواهد بررسي كند، تاييد رهبري را مي‌گيرد كه در اين مورد خاص رهبر انقلاب امر را به مجلس واگذار كرده باشند؟»

اما نكته‌ اصلي را از نگاه او در اين جمله مي‌توان يافت جايي كه مي‌گويد: «وقتي رهبر انقلاب مساله‌اي را به صورت علني مطرح مي‌كنند، به معني دستور پيگيري عمومي آن از سوي امت است.» به عبارت روشن‌تر آنها معتقدند كه رهبري نظرش را درست و قاطع و از پشت بلندگو بيان كردند، لذا تا زماني كه خلاف آن بيان نشده وظيفه امت مخالفت با آن است تا به وظايف عمل كرده باشند.

 

ربط‌هاي «كيهاني» در مورد دلار

روزنامه كيهان كه ماه‌هاست بالا رفتن قيمت دلار را به دست‌هاي «نامريي» و «پنهان» مرتبط مي‌كند حالا بعد از تب فروش دلار، عامل اصلي اين اتفاق را حمله موشكي به اتفاقاتي مانند اعدام و حمله موشكي ربط مي‌دهد.

كيهان خود به خوبي مي‌دانست كه يكي از دلايل اصلي كاهش نرخ ارز «اختيارات جديد بانك مركزي» بود كه روز شنبه به همتي واگذار شد. اختياراتي كه در اواخر دوره سيف احتمالا از او سلب شده بود. مواردي چون «دخالت در بازار اسكناس دلار» و همچنين «پيش‌فروش سكه» كه به يكباره متوقف و قيمت سكه را از دو ميليون تومان به پنج ميليون تومان رساند.

از همين رو كيهان در شروع گزارش ناگزير است به اين مورد اشاره كرده و اين‌گونه آغاز كند: «در پي افزايش اختيارات بانك مركزي براي كنترل بازار، روز گذشته روند كاهشي قيمت ارز و سكه شدت گرفت و نرخ دلار و سكه با كاهش قيمت محسوسي مواجه شد.» اما اين موضوع در تقابل با تيتر اصلي است كه نوشته بود: «سقوط نرخ دلار پس از شليك موشك، حكم اعدام و تعويق FATF» اين تحليل كه فروكش كردن نرخ دلار را به مسائلي مانند موشك، اعدام و حمله يمن به دوبي مرتبط كنند، ابتدا در كانال‌هاي افراطي منتسب به عماريون منتشر شد و در واقع كيهان با آن سابقه از روي دست اين كانال‌ها تئوري را كپي كرد.

اين روزنامه در گزارش اصلي روز سه‌شنبه خود نوشت: «روز يكشنبه لايحه استعماري FATF به صحن علني مجلس نرسيد و صبح ديروز خبر هدف قرارگرفتن مواضع فرماندهان داعش با موشك‌هاي نقطه‌زن و پهپادهاي ايران و همچنين حكم اعدام سه اخلالگر اقتصاد كشور و اسامي آنها منتشر شد كه مي‌توان اين سه را نماد «ديپلماسي عزتمندانه»، «مبارزه قاطع با مفسدان و نفوذي‌ها» و «اقتدار دفاعي كشور» ناميد كه توجه بيشتر به اين مثلث، جزيره آرامشي را پديد مي‌آورد براي اقتصادي كه در تلاطم‌ها راه طي مي‌كند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون