• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

برگزاري سومين جلسه رييس كل بانك مركزي با اقتصاددانان

بانك‌ها ارز مردم را مي‌خرند

صف‌هايي كه دوشنبه براي فروش تشكيل شده بود، سه‌شنبه طويل‌تر شد. جالب اينجا بود كه روند افت قيمت‌ها، روز گذشته باعث شد دسته‌اي از فروشندگان ارز و طلا خريداري پيدا نكنند تا بانك مركزي براي خريد ارزهاي در دست مردم، وارد عمل شود.

بانك مركزي روز سه‌شنبه اعلام كرد: شبكه بانكي براي خريد ارز مردم آمادگي دارد تا كساني كه در بازار، خريداري پيدا نمي‌كنند، ارزهاي خود را در بانك‌ها به فروش برسانند. روز گذشته بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران از تمام بانك‌هاي مجاز به عمليات ارزي خواست، نسبت به خريد ارز از مردم اقدام كنند. اين بانك با اشاره به تمايل مردم به فروش ارزهاي خود و نيز امتناع دلالان ارز و برخي صرافي‌ها از خريد ارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزي بانك‌هاي داراي مجوز عمليات ارزي، نسبت به فروش ارزهاي خود به قيمت اعلامي اقدام كنند.

بانك مركزي يك روز قبل هم تلاش كرده بود، آرامش خاطري براي فعالان اقتصادي فراهم كند. دوشنبه عصر، سومين جلسه رييس كل بانك مركزي با اقتصاددانان در بانك مركزي برگزار شد. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، در اين جلسه كه تركيبي از ديدگاه‌هاي مختلف اقتصادي در آن حضور داشتند در ابتدا رييس كل اهم اقدامات و تدابير بانك مركزي را طي يك ماهه اخير جهت اطلاع اساتيد حاضر و كسب نظر آنها مطرح كرد. سپس اساتيد حاضر در جلسه پس از طرح موضوعاتي مختلف، ضرورت ديدگاه واحد اقتصادي و هماهنگي سياستي را واجد اهميت دانستند و بر يك‌صدايي در اقتصاد تاكيد كردند. تداوم تدبيرهاي جاري براي مديريت شبكه عرضه ارز با هدف جلوگيري از التهابات مقطعي، ضرورت ريزش نرخ ارز غيررسمي، ورود بيشتر بانك مركزي به بازار غيررسمي ارز، هماهنگي سياست‌هاي داخلي و خارجي، اهميت سامانه نيما و ضرورت رفع مشكلات آن و هدفمند كردن تخصيص ارز براي واردات، بررسي صادرات غيرنفتي و آثار انتظاري آن و ضرورت تقويت ذخاير ارزي از موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود. همچنين اقتصاددانان در اين جلسه شرايط موجود بازار ارز و عوامل موثر بر آن و نيز بازار پول و مساله نقدينگي به طور مبسوط مورد بررسي قرار گرفت و اقتصاددانان نظرات خود در اين خصوص را جداگانه مطرح كردند.


كاهش ۵۰ ميليون توماني خودرو

سقوط دلار، بازار خودرو را به‌ شدت سركوب كرد. فعالان بازار خودرو از كاهش ميانگين ۵۰ ميليون توماني قيمت‌ها در بازار خودرو خبر مي‌دهند. به گفته رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در روز سه‌شنبه قيمت خودروهاي داخلي بين ۱.۵ تا ۱۲ ميليون تومان و قيمت خودروهاي وارداتي كه نسبت مستقيم با نرخ ارز دارند به طور ميانگين ۵۰ ميليون تومان كاهش يافت. سعيد موتمني افزود: به دليل سقوط قيمت دلار در بازار آزاد همه در بازار خودرو فروشنده شده‌اند اما خريداري وجود ندارد. با سقوط قيمت دلار در چند روز آينده شاهد كاهش شديد قيمت خودرو در بازار خواهيم بود.

 

بازار مسكن هم كوتاه مي‌آيد

مصطفي‌ قلي‌خسروي رييس اتحاديه املاك استان تهران با بيان اينكه تداوم كاهش نرخ ارز مي‌تواند زمينه‌ساز نزول قيمت مسكن در بازار باشد، گفت: در صورتي كه وضعيت اقتصادي كشور به يك ثبات و ساماندهي مناسب برسد، دلالان و واسطه‌گران از اين بازار خارج مي‌شوند و همين موضوع در كاهش قيمت مسكن موثر است. در دو، سه روز گذشته روند نزولي قيمت دلار موجب عقب‌نشيني عده‌اي از دلالان شده و در برخي مناطق قيمت مسكن به ثبات رسيده است. ‌در شرايط ثبات هم دولت بايد بر افزايش توليد و ساخت‌وساز تمركز كند.

موبايل قطعا ارزان‌تر مي‌شود

از دوشنبه كه نرخ دلار نزولي شد، بازارهاي لوازم الكترونيكي از جمله موبايل هم روند كاهش قيمت را شروع كردند. مهدي محبي، رييس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي روز گذشته گفت: كاهش قيمت ارز تاثيري قطعي بر قيمت در بازار گوشي‌هاي تلفن همراه دارد، زيرا اين كالا با ارز وارد مي‌شود. ادامه داد: اكنون كه نرخ دلار كاهش يافته است، شاهد افت 20 درصدي در بازار تلفن همراه هستيم. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات سوم مهرماه گفته بود: با اقداماتي مانند ترخيص تدريجي گوشي‌هاي تلفن همراه از گمرك انتظار كاهش قيمت اين كالا را داريم.

 

ارزاني كالاها در راه است

نماينده اصناف و رييس اتحاديه صنف لبنيات و سوپرماركت استان كرمان گفت: تداوم روند نزولي نرخ ارز طي روزهاي آينده موجب ارزاني قيمت مواد غذايي در بازارها مي‌شود. مهدي مهدوي گفت: روند نزولي نرخ ارز تاكنون تنها بر محصولاتي كه به صورت مستقيم تابع نرخ ارز هستند از جمله بازار طلا و آهن‌آلات تاثير گذاشته و تاكنون هيچ تاثيري بر كاهش قيمت لبنيات و مواد غذايي نداشته است، اما مسوولان بايد واردات كالا و مواد اوليه واحدهاي توليدي را افزايش دهند تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد و بتوان قيمت‌ها را كنترل كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون