• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

دورتموند با كام‌بك مقابل لوركوزن صدرنشين شد

آرامش در كندوي زنبورها

علي ولي‌اللهي

 

 

سال پيش همين موقع بود: دورتموند با مربيگري پيتر بوش هلندي در بوندسليگا يكه‌تازي مي‌كرد. آنها هفته ششم موفق شدند با نتيجه درخشان 6 بر 1 گلادباخ را از پيش رو بردارند و هفته هفتم نيز پيروز از زمين بازي خارج شدند. زنبورها در 7 بازي ابتدايي فصل، 6 برد و يك تساوي كسب كرده بودند. با 19 گل زده و تنها 2 گل خورده؛ وحشتناك‌تر از هر زمان ديگري. بوش فصل قبلش با آژاكس دو نايب قهرماني كسب كرده بود، يكي در ليگ و تنها با اختلاف يك امتياز نسبت به صدرنشين و ديگري در ليگ اروپا و با شكست در مقابل منچستريونايتد.

اما فوتبالي كه تيم تحت هدايت او ارايه مي‌كرد چنان زيبا و هجومي بود كه مديران دورتموند را قانع كرد كه او قطعا بهترين جايگزين براي كلوپ خواهد بود؛ كلوپي كه راهي بندرآنفيلد شده بود تا روياي ليورپولي‌ها را به حقيقت تبديل كند و توماس توخل نتوانسته بود جاي خالي‌اش را پر كند. از آن طرف بايرن، حاكم هميشگي بوندسليگا، نيز با اينكه فصل را بد شروع نكرده بود و از 7 بازي ابتدايي‌اش 14 امتياز كسب كرده بود، كاملا تحت‌الشعاع رقيب ديرينه قرار گرفته بود. همه كارشناسان فصل را فصل دورتموند و آسمان فوتبال آلمان را زرد پيش‌بيني مي‌كردند. اما درست يك هفته بعد توفاني شروع شد كه دورتموند و بوش و بازيكنانش را با خودش برد. هفته هشتم اولين باخت شاگردان بوش رقم خورد، مقابل لايپزيگ. يك شكست معمولي با نتيجه 3 بر 2. اما همين شكست سرآغازي شد بر روندي نزولي. تيم دورتموند تا هفته 16 ليگ، رنگ برد را نديد. آنها در 8 بازي آينده خودشان تا هفته پانزدهم 5 باخت و 3 تساوي كسب كردند.

اوضاع آنقدر در دورتموند به هم ريخته بود كه آنها حتي نتوانستند پيروزي 4 گله خود را مقابل شالكه حفظ كنند و آن بازي تاريخي با نتيجه 4-4 مساوي به پايان رسيد. هنوز هم دقيقا مشخص نشده چه اتفاقي بين هفته هفتم تا هشتم براي دورتموند و پيتر بوش رخ داد. عده‌اي از مشكلات بازيكنان و كادر فني و عده‌اي از كارشكني برخي از سران باشگاه در كار سرمربي خبر دادند. كساني كه نمي‌خواستند يك هلندي هدايت تيمي از آلمان را به عهده داشته باشد.

آلماني‌هايي كه از هلند و هلندي متنفر بودند كار خودشان را كردند و در نهايت بوش از كار بركنار شد. سال قبل دورتموند فصل را با رتبه فجيع پنجم به پايان رساند و تنها با تفاضل گل بهتر نسبت به لوركوزن ششم نشد. بايرن هم با يوپ هاينكس كهنه‌كار مثل هميشه قهرماني را جشن گرفت. درحالي‌كه رقيب اصلي‌شان از هفته هشتم به بعد اصلا رقيب نبود!

دورتموند بعد از رفتن پيتر بوش دست به دست شد تا در ابتداي فصل جاري رسيد به لوسين فاور سوييسي، سرمربي فصل قبل نيس. لوسين فاور بعد از حضورش در بوندسليگا فعلا آرامش را به خانه زنبورها برگردانده. آنها كه ستاره‌اي چون اوباميانگ را در ميانه فصل قبل از دست داده بودند، با ستاره‌هاي سابق‌شان نظير ماركو رويس و ماريو گوتزه و پاكو آلكاسري كه از بارسا آمده بود و ستاره نوجوان‌شان سانچو فصل را آغاز كرده‌اند؛ فصلي كه در آن باواريايي‌ها هم دست به تغييرات گسترده زده‌اند. هاينكس رفته و كواچ آمده. مرد كرواتي كه از تيم اينتراخت فرانكفورت راهي مونيخ شده. دو دلي‌ها در مورد كواچ از همان بدو ورودش زياد بوده و حالا در هفته ششم او و تيمش با 13 امتياز در رده دوم جدول قرار گرفته‌اند.

بايرن بعد از 4 برد پياپي مقابل آگزبورگ به تساوي رسيد و مقابل هرتا هم با 2 گل شكست خورد. دورتموند اما وضعيت جالب‌تري دارد. تيم فاور فعلا با 14 امتياز از 6 بازي در صدر جدول قرار دارد؛ صدري كه بعد از هفته دهم فصل قبل رنگش را نديده بودند و روز شنبه با يك كام‌بك فوق‌العاده به آن دست پيدا كردند.

زنبورها در هفته ششم در حالي كه با 2 گل از لوركوزن عقب بودند و هواداران حاضر در ديوار زرد ترس برشان داشته بود كه سناريوي فصل قبل در حال تكرار است، موفق شدند در نهايت با نتيجه 4 بر 2 پيروز شوند؛ برد عجيب و روحيه بخشي كه نشان داد فاور تيم تلاشگري ساخته كه قصد تسليم شدن ندارد.

هفته آينده دورتموند بايد به مصاف آگزبورگ برود، در وستفالن استاديوم. در استاديومي كه پرشورترين هواداران دنيا را دارد. در هفته هشتم نيز بايد در خانه اشتوتگارت بازي كند. دو بازي فوق‌العاده حساس كه نشان خواهد داد، اين تيم مي‌تواند روند خوب خودش در آغاز فصل را ادامه دهد و همچنان در مسير صدر جدول قرار بگيرد يا دوباره در ميانه نيم فصل راه‌شان را به سمت پايين جدول كج خواهند كرد. بايرن هم بعيد به نظر مي‌رسد با كواچ در بوندسليگا به بن‌بست بخورد و فعلا روي كاغذ همچنان بخت نخست كسب عنوان قهرماني به حساب مي‌آيد.

تيم‌هاي لايپزيگ و هرتا و وردربرمن نيز فصل را خوب آغاز كرده‌اند و همگي جزو مدعيان بالقوه كسب عنوان قهرماني و سهميه‌هاي اروپايي فصل به حساب مي‌آيند؛ فصلي كه فعلا اين نويد را به هواداران داده كه جذاب‌تر از سال‌هاي گذشته خواهد بود و لااقل يك‌طرفه به اتمام نخواهد رسيد.


فوتبالي كه دورتمند با مربيگري پيتر بوش هلندي ارايه مي‌كرد چنان زيبا و هجومي بود كه مديران دورتموند را قانع كرد كه او بهترين جايگزين براي كلوپ است. هنوز هم دقيقا مشخص نشده چه اتفاقي بين هفته هفتم تا هشتم براي دورتموند و پيتر بوش رخ داد. كساني كه نمي‌خواستند يك هلندي هدايت تيمي از آلمان را به عهده داشته باشد، آلماني‌هايي كه از هلند و هلندي متنفر بودند كار خودشان را كردند و در نهايت بوش از كار بركنار شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون