• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4205 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر

چه كسي جانشين نيكي هيلي در سازمان ملل مي‌شود؟

پاول؛ گزينه معقول ترامپ

ميثم سليماني

 

 

از زماني كه خبر خروج نيكي هيلي از سازمان ملل متحد اعلام شد، رسانه‌ها و افراد مختلف شروع به گمانه‌زني در خصوص جانشين وي كردند. اما دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده روز سه‌شنبه عنوان كرد در حال بررسي گزينه‌هاي مورد نظر در خصوص جانشيني نيكي هيلي است كه به گفته دونالد ترامپ، دينا پاول يكي از اصلي‌ترين گزينه‌ها براي جانشيني اوست.

ترامپ به خبرنگاران كاخ سفيد پيش از سفر به آيووا براي شركت در كمپين انتخاباتي در اين ايالت گفت كه در حال بررسي گزينه‌هايي است كه براي اين سمت در نظر گرفته است. او پيش از سوار شدن به هليكوپتر افزود: دينا قطعا فردي است كه من مي‌توانم براي اين سمت در نظر بگيرم، اما افراد ديگري هم وجود دارند و من نام‌هاي زيادي شنيده‌ام.

ترامپ در ادامه به خبرنگاران گفت كه او پنج نفر را براي اين كار در نظر گرفته است كه از جمله اصلي‌ترين آنها پاول است. او اما نامي از چهار نفر ديگر نبرد اما عنوان كرد كه ريك گرنل سفير امريكا در آلمان جزو گزينه‌هاي اين سمت نيست. او در خصوص گرنل گفت: او در آلمان بسيار خوب عمل كرده است و من ترجيح مي‌دهم ريك را در جايي كه هست، حفظ كنم.

ترامپ همچنين در خصوص دختر خود ايوانكا براي جانشيني نيكي هيلي گفت: او يك سفير باورنكردني در سازمان ملل خواهد شد اما من را متهم به پارتي بازي مي‌كنند. گفتني است كه ايوانكا ترامپ و جرد كوشنر، دختر و داماد ترامپ از جمله مشاوران ارشد رييس‌جمهور به حساب مي‌آيند. ترامپ افزود: من مطمئن نيستم كه كسي صلاحيت بيشتري داشته باشد.

به گزارش بلومبرگ مقامات در كاخ سفيد از اقدام هيلي براي استعفا شگفت‌زده شده‌اند و گفته مي‌شود زماني كه خبر استعفاي هيلي منتشر شده جان كلي رييس كاركنان كاخ سفيد و مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور از اين خبر تعجب كردند. ترامپ نيز تنها كمتر از 15 دقيقه پيش از ديدار با هيلي اين خبر را اعلام كرد و دقايقي پيش از آن رسانه‌هاي امريكايي خبر استعفاي هيلي را منتشر كردند.

با اين حال دونالد ترامپ اعلام كرده است كه هيلي به او در انتخاب نهايي براي تعيين جانشين كمك خواهد كرد.

خانم پاول كه به عنوان گزينه اصلي براي جانشيني هيلي مطرح شده 45 سال سن دارد و معاون مشاور امنيت ملي سابق ترامپ بود كه در ماه ژانويه كاخ سفيد را ترك كرد و به كمپاني گلدمن ساكس بازگشت. او پيش از حضور در كاخ سفيد نيز در گلدمن ساكس فعاليت مي‌كرد. او در زمان حضور بوش در كاخ سفيد نيز معاون وزير خارجه و يكي از كاركنان ارشد كاخ سفيد محسوب مي‌شد.

گفتني است كه دينا پاول ژانويه سال جاري ميلادي كاخ سفيد را ترك كرد. او زماني كه سمت خود را ترك كرد، مقامات عنوان كردند كه قصد دارد به صرف وقت بيشتري با خانواده‌اش در منهتن بپردازد.

اما دينا پاول از جمله افرادي بوده است كه همواره توسط ملي‌گرايان حامي ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته است؛ از جمله استيو بنن استراتژيست ارشد سابق ترامپ. گفته مي‌شود كه او در طول مدت حضور در كاخ سفيد به ايوانكا ترامپ و همسرش جرد كوشنر نزديك بود و به آنها در بحث مناقشه اسراييل و فلسطين كمك مي‌كرد. با اين حال حتي زماني كه پاول از كاخ سفيد بيرون رفت، كوشنر اعلام كرد كه او نقش اصلي خود در راستاي تلاش‌هاي ما براي صلح را ادامه خواهد داد.

با اين حال آن‌گونه كه پوليتيكو به نقل از دو منبع آگاه عنوان كرده دينا پاول اصلي‌ترين گزينه جانشيني نيكي هيلي است. خانواده، زندگي و كار پاول در نيويورك است، جايي كه در آن مقر سازمان ملل قرار دارد و در صورت حضور در سمت نمايندگي امريكا ديگر با مشكلات خانوادگي برخورد نمي‌كند و مي‌تواند وقت بيشتري را صرف خانواده كند. با اين حال او عنوان كرده از كار خود در گلدمن ساكس خوشحال است. گفتني است، دينا پاول در مصر متولد شده و در ايالات متحده بزرگ شده است. او علاقه زيادي به شخص ترامپ و دختر و دامادش دارد. با اين حال به اين دليل او در رسانه‌هاي راست‌هاي افراطي مورد هجمه قرار دارد كه او چندان به رويكرد داخلي محور ترامپ پايبند نيست، بلكه فردي است كه در ساختار اقتصادي جهاني فعاليت كرده و در چارچوب سياست خارجي ترامپ بر مبناي امريكا اول فعاليت نخواهد كرد.

از ديگر گزينه‌هاي مطرح كه شانس كمتري براي رسيدن به اين سمت دارند، كلي كرافت سفير ايالات متحده در كاناداست. اما برخي نزديكان و طرفداران ترامپ در شبكه‌هاي اجتماعي و بخصوص توييتر به ترامپ فشار آوردند كه ريچارد گرنل سفير امريكا در آلمان را به جاي پاول در نظر بگيرد.

منابع آگاه در كاخ سفيد عنوان كردند كه با خانم پاول در خصوص اين كار تماس‌هايي برقرار شده است، البته كاخ سفيد در اين خصوص اظهارنظر نكرد. از طرفي دينا پاول با توجه به اينكه در دولت بوش خدمت كرده با محافظه‌كاران روابط مناسبي دارد و او با بسياري از جمهوريخواهان نيز در كپيتول هيل بسيار نزديك است كه از جمله آن مي‌توان به سناتور تد كروز از تگزاس و سناتور تام كاتن از آركانزاس اشاره كرد كه مي‌تواند در صورت انتخاب راه آسان‌تري را براي تاييد در سناي امريكا داشته باشد. گفتني است، زماني كه خانم پاول وارد كاخ سفيد شد در دو حوزه مهم اقتصادي و حوزه خاورميانه مشاوره مي‌داد و در سياست خارجي دولت نقش ايفا مي‌كرد. او در طول مدت حضور در كاخ سفيد تلاش بسيار گسترده‌اي براي بهبود روابط ميان دولت و متحدانش در خاورميانه و ديگر نقاط جهان انجام داد. او همچنين در اولين ديدار رييس‌جمهور با شاهزاده سعودي محمدبن سلمان حضور داشت. گفتني است، او روي برنامه سرمايه‌گذاري 200 ميليارد دلاري بين ايالات متحده و عربستان سعودي نظارت داشت. او حتي روابط خوبي با ‌گري كوهن مشاور اقتصادي سابق ترامپ داشت كه ماه مارس از اين سمت استعفا داد. به هر ترتيب مي‌توان گفت كه دينا پاول فردي حرفه‌اي بود كه به‌طور معمول روابط مناسبي با اعضاي كابينه ترامپ داشت اما مشخص نيست كه بتواند با مايك پمپئو و جان بولتون همكاري كند.

گفتني است كه دينا پاول مسلط به زبان عربي است كه به صورت روان از اين مهارت خود در دوره حضور در وزارت امور خارجه و كاخ سفيد استفاده كرد و اغلب به خاورميانه سفر كرد تا از سياست‌هاي بوش در منطقه دفاع كند. كاندوليزا رايس وزيرخارجه وقت ايالات متحده در سال 2007 به واشنگتن‌پست نيز گفت كه دينا پاول تلاش كرد، تغييراتي را در ارتباط با ايران آغاز كند كه از نظر من امكان‌پذير نبود. گفته مي‌شود كه او توانست در طول دوره بوش مبادلات فرهنگي ميان ايالات متحده و جمهوري اسلامي را برقرار كند كه از جمله آن انتقال برخي پزشك‌ها به غرب و اعزام تيم كشتي به ايران بود. گفتني است زماني كه او وارد دولت دونالد ترامپ شد در نقش معاون امنيت ملي با خانواده‌هاي امريكايي‌هايي كه در ايران زنداني شده‌اند نيز ملاقات كرد. حال بايد ديد كه در صورت حضور احتمالي دينا پاول به عنوان نماينده امريكا در سازمان ملل كه بر خلاف نيكي هيلي به خوبي از مناسبات بين‌المللي مطلع است آيا مي‌توان شاهد تغيير رويكرد در سياست‌هاي ايالات متحده امريكا بخصوص در مورد ايران بود يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون